پایگاه خبری هیل آمریکا:

دولت اوباما دستگیری ملوانان را کم اهمیت جلوه می دهد/ آمریکا به دنبال به قدرت رساندن میانه روها در ایران است

بصیر، پایگاه تحلیلی خبری هیل آمریکا که به جمهوریخواهان نزدیک است در رابطه با دستگیری ۱۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در آب های ایران به انتقاد از دولت پرداخته و نوشت: دولت اوباما روز چهارشنبه درگیری با ایران را بر سر ۱۰ ملوان آمریکایی که در محدوده سرزمینی ایران دستگیر شدند را کم اهمیت جلوه داده است.

جان کری، وزیر امور خارجه، به خاطر از ایران به خاطر مراقب از ملوانان تشکر کرد و تعاملات با تهران را نشانه پیروزی دیپلماسی دانست که آزادی ملوانان را کمتر از ۲۴ ساعت تضمین کرد.

جان کری در طی یک سخنرانی در دانشگاه دفاع ملی گفت: من گمان می کنم می توانیم تصور کنیم که چگونه یک موقعیت مشابه سه یا چهار قبل می توانست پیش برود. در واقع، امروز مشخص شد که این ماجرا یک آزمایش بود برای نقش حساسی که دیپلماسی در حفظ کشورمان به صورت امن، مطمئن و قوی بازی می کند.

هیل در ادامه خاطر نشان می کند: اما در آن سوی ماجرا منتقدان اوباما عنوان می کنند که ایران دو قایق نظامی آمریکا را متوقف کرده که نشان از آنست آمریکا دیگر دست بالا را ندارد و این واقعه درست چند روز پیش از آنکه توافق تاریخی هسته ای برای محدود کردن برنامه  هسته ای ایران اجرا شود، اتفاق می افتد.

این پایگاه خبری نزدیک به تندروهای آمریکایی به واکنش احتمالی افکار عمومی نیز اشاره می کند: علاوه بر این، تصویری که ممکن است در ذهن آمریکایی ها از این واقعه باقی بماند این است که یک سرباز آمریکایی زانو زده و دست ها بر پشت سر در مقابل ایرانی ها قرار گرفته است. تصاویری تحقیرآمیزی که توسط ایران منتشر شد. در یکی از ویدئوها، یک ملوان بخاطر اشتباهشان در ورود به آب های ایران، عذرخواهی می کند. مشخص نیست آیا این ملوان تحت فشار بوده یا اینکه مجبور شده اینگونه صحبت کند. شایدهم ویدئو دستکاری شده باشد.

هیل به نقل از منتقدان می گوید: پخش تصاویر توسط ایران می تواند نقض کنوانسیون ژنو در رفتار با اسرای جنگی به عنوان “تهییج عمومی” باشد.

استیو کینگ، نماینده جمهوریخواه ایالت اهایو، در همین رابطه به خبرنگاران گفت: من آنچه را در تلویزیون دیدم، ملوانان زانوزده آمریکایی در مقابل ایرانیان بود که همین باعث شد من به شدت عصبانی شوم.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این واقعه ادعا کرد که تنها دلیل نجات ملوانان این است که ایران تا هفته آینده یا انتهای همین هفته، ۱۰۰ میلیارد دلار براساس توافق هسته ای به دست خواهد آورد: اگر این اتفاق دو هفته بعد از این روی می داد، ایرانی ها ملوانان را آزاد نمی کردند و برای مدت طولانی آنها را نگه می داشتند.

 این پایگاه خبری در ادامه به سخنان حسن فیروزآبادی، ریئس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و آن را واکنش سخت ایران دانسته است.

فیروزآبادی در مصاحبه با تسنیم عنوان کرد: امیدوارم حادثه شمال خلیج فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.

میک پمپئو به سخنان فیروز آبادی واکنش نشان داد و گفت: من به عنوان یکی ازآن سنگ اندازان، سخنان او را جدی می گیرم. کنگره و رئیس جمهور نبایستی به وسیله اقدامات عمدی ایران برای تحقیر آمریکا، دچار اختلاف شوند.

پایگاه خبری هیل در ادامه به سخنان روز چهارشنبه جان کری اشاره می کند: کری گفته که ده ملوان آمریکایی به نظر می رسد با رفتار خوبی از سوی ایران مواجه شده اند و ایرانی ها برای ملوانان پتو و غذا تهیه کرده و آنها را به ناوگان بازگردانده اند.

کاخ سفید به دفاع از اقدامات خود در قبال حادثه روز سه شنبه پرداخته و از آن به عنوان روشی برای کاهش تنش و نجات مطمئن ملوانان یاد کرده است.

اما در آن سو کنگره، قانونی را با رای مثبت ۱۹۱ نماینده در مقابل ۱۰۳ رای منفی، به تصویب رساندند که دست دولت را برای تعلیق تحریم های ایران می بندد.  بیش از ۱۳۰ نماینده نیز به خاطر تصمیم پل رایان، سخنگوی کنگره، برای محدود کردن زمان رای گیری به کمتر از ۱۵ دقیقه، نتوانستند به طرح رای بدهند. کنگره آماده است تا راگیری دومی را نیز پس از بازگشت ۱۰ روزه از تعطیلات انجام دهد اما تحریم ها ممکن است در همین زمان تعلیق شده باشند.

هیل در ادامه خاطرنشان می کند که از زمانی که توافق هسته ای منعقد شده، جان کری ومحمدجواد ظریف، درباره تنش های منطقه ای بین ایران و عربستان، مذاکرات صلح سوریه و دیگر مسائل، به صورت منظم با هم در حال گفتگو هستند.

این پایگاه خبری به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه عنوان می کند در روز سه شنبه، دو طرف، کری و ظریف، حداقل پنج مرتبه به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

هیل به انتخابات پیشرو در ایران نیز می پردازد و عنوان می کند که به نظر می رسد تلاش های اینچنینی، بخشی از محاسباتی باشد که توافق هسته ای بتواند یک راه باشد تا نیروهای میانه روتر در ایران به قدرت بیشتری دست پیدا کنند و با بقیه جهان نیز راه تعامل را برگزنند. هرچند دولت آمریکا به سختی تلاش می کند تا این هدف را انکار کند!

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا