پورمختار:آمار بیکاری بیش از ۳۰ درصد است

بصیر ،محمدعلی پورمختار بعدازظهر امروز در مراسم افتتاح یک واحد کارآفرینی در همدان اظهار داشت: همت این شرکت برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با ابراز “شرایط امروز کشور به‌شدت اقتضا می‌کند تا وارد عرصه فعالیت‌های اقتصادی مولد شویم” افزود: مهم‌ و ضروری‌تر از هر موضوعی در کشور بحث اشتغال است که متأسفانه شاهد هستیم مشکل بیکاری عدد و رقم بالایی را در طول دو سه سال گذشته به خود اختصاص داده است.

آمار رسمی بیکاری با آمار واقعی در کشور متفاوت است

پورمختار با بیان اینکه آمار رسمی بیکاری با آمار واقعی متفاوت است، عنوان کرد: آمار بیکاری کشور بیش از ۳۰ درصد است که این موضوع را می‌توان از حجم مراجعات جوانان بیکار و خانواده‌های آنها مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه بیکاری برای جامعه همچون سمی مهلک است که می‌تواند موجب از بین رفتن جوانان، ایجاد مشکلات روانی و همچنین مشکلات اجتماعی شود، تصریح کرد: با بررسی آمار بالای طلاق، اختلافات خانوادگی، بالابودن سطح پرونده‌های قضایی و سایر مشکلات اجتماعی مشخص می‌شود که این معضلات به‌سبب بیکاری و نبود اشتغال پایدار ایجاد شده است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با تذکر اینکه رفع این معضلات نیازمند برنامه‌ریزی درست و قابل اجرا از سوی مسئولان است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی که پس از بررسی‌های مختلف در مجلس مشخص شد این بود که در کشور هیچ دستگاهی به‌عنوان متولی اشتغال وجود ندارد.

وی اظهار داشت: وزارت‌خانه‌های مختلف همچون تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی که بیشترین اشتغال در کشور مربوط به نهادهاست هیچ کدام متولی مستقیم اشتغال نیستند.

معاونت اشتغال زیرنظر ریاست‌جمهور تشکیل شود

پورمختار با اشاره به اینکه اشتغال نیازمند جایگاه مشخص و تعریف شده در دولت است، عنوان کرد: در قدم نخست ضروری است تا رئیس جمهور معاونتی در زمینه اشتغال داشته باشد تا وظیفه ایجاد اشتغال را پیگیری کند حتی می‌توان وزارت‌خانه‌ای در این زمینه تشکیل شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: برخی دستگاه‌ها و نهادها همچون صندوق کارآفرینی امید در زمینه تأمین منابع مالی اشتغالزایی اقداماتی دارند ولی وقتی به بانک‌ها یا این مؤسسات مراجعه می‌شود مشکلات زیادی در خود آنها دیده می‌شود که توانی برای پرداخت تسهیلات ندارند.

وی با ابراز اینکه وجود ضوابط و مقررات سختگیرانه سبب می‌شود تا متقاضیان موفق به اخذ تسهیلات در یک زمان منطقی نشوند، بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های درآمدزایی و تولیدی کوچک سیاست‌های خوبی ابلاغ و قانون‌گذاری مطلوب و اقدامات دولتی مناسبی انجام شده ولی به‌لحاظ کارشناسی نبودن و نبود تداوم کار در طرح‌ها، به شکست رسیده است.

قوه مجریه برنامه‌ای برای اشتغالزایی ندارد

پورمختار با یادآوری “در زمینه اشتغال در کشور نیازمند برنامه‌ریزی منطقی و مبتنی بر واقعیات هستیم” اظهار داشت: جایگاه خاصی در حوزه قوه مجریه وجود ندارد و این تصمیمات متفرق، موردی و فصلی یکی از دلایل اصلی برای بروز مشکلات اشتغال است.

وی با اعلام اینکه اصل موضوع اشتغال و کارآفرینی واقعیتی انکارناپذیر است، تصریح کرد: امروز یکی از خواسته‌های اصلی مجلس خروج از رکود بوده که دلیل این رکود نیز عدم‌پویایی اقتصاد و توقف چرخ‌های اقتصاد است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس تأکید کرد: خروج از رکود یکی از خواسته‌های اصلی مردم بوده و مجلس نیز پیگیری‌های متعددی در این زمینه داشته که امیدواریم دولت در این مسیر گام بردارد و شاهد اجرای طرح‌هایی باشیم که گذر از این مرحله سخت را سبب شود.

پورمختار بیان کرد: به‌رغم اینکه مجلس لایحه خروج از رکود را تصویب کرد متأسفانه دولت قدم‌های ضعیفی برای اجرای این طرح برداشته و متولیان امر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید کارهای مهمی در این زمینه انجام دهند.

وی اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های استانی هم افرادی هستند که به‌صورت شخصی فعالیت‌های خوب و مناسبی در زمینه ایجاد اشتغال دارند ولی شاهد هستیم که آنها نیز کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس تصریح کرد: برای نمونه در روستاهای کردآباد، لتگاه و سلیمان‌آباد در بهار و کبودراهنگ شاهد توسعه اشتغال و تولید هستیم، همچنین گرایش بانوان به‌سمت فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شده ولی کمتر شاهد حمایت دستگاه‌های اجرایی هستیم.

پورمختار با اشاره به مراسم افتتاحیه این واحد کارآفرینی نیز گفت: مدیرعامل این شرکت از مسئولان مختلف برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت کرده ولی حتی مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی همدان که دبیر شورای اشتغال استان محسوب می‌شود نیز در این مراسم حضور نداشت.

روند حمایت از کارآفرینان در همدان ضعیف است

پورمختار با تصریح بر اینکه متأسفانه فرآیند حمایت در استان بسیار ضعیف است، اظهار داشت: مسئولان استان همدان به‌جای شعار دادن از یک اقدام جهادگرانه که با سختی و مشکلات همراه بوده، حمایت کنند.

وی با ابراز “همت زیادی از سوی افراد و کارآفرینان برای ایجاد اشتغال مشاهده می‌کنیم” عنوان کرد: متأسفانه دستگاه‌های اداری نسبت به کارآفرینان پاسخگو نیستند و حتی برای پرونده‌هایی که جلسه گذاشته شده نیز روند پیگیری ناقص و رو به نزول بوده است.

وی اظهار داشت: امروز اگر کاری در زمینه اشتغال انجام می‌شود در سایه تلاش‌های خود کارآفرینان و مردم است، از متولیان و دستگاه‌های مرتبط توقع داریم در این زمینه حضور پیدا کرده و مشکلات اشخاص و شرکت‌ها را با همت برطرف کنند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس از رسانه‌ها خواست تا صدای مظلومیت کارآفرینان را به گوش مسئولانی که شعار می‌دهند برسانند چراکه در حال حاضر دوره شعار نیست و دوره باز کردن چشم‌ها و دیدن خیل جوانان بیکار و جویای شغل است.

اشتغال ۱۸۰نفری توسط مؤسسه خیریه رایحه شمیم ولایت

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسه خیریه رایحه شمیم نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شرکت آونگ پویان آراد یکی از شرکت‌های تابعه مؤسسه محسوب می‌شود، گفت: این شرکت در زمینه اشتغال خانگی در شهرستان‌های کبودراهنگ، بهار و همدان فعالیت می‌کند.

سیدباقر حسینی با بیان اینکه مؤسسه ۱۰۰ نفر از جوانان جویای کار در شهرستان‌های بهار، کبودراهنگ و همدان را به‌صورت رایگان آموزش داده است، گفت: این افراد آماده ورود به بازار کار بوده که از طریق شرکت آونگ پویان آراد جذب می‌شوند.

وی زمینه‌های فعالیت شرکت آونگ پویان را تولید انواع اسکاچ، ماهیان زینتی و انواع البسه کارگاهی و بیمارستانی اعلام کرد و گفت: مؤسسه با هماهنگی و همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای استان نسبت به راه‌اندازی کارگاه خیاطی در بخش گل‌تپه اقدام کرده است.

در این مراسم فاز سوم تولید اسکاچ با هدف صادرات به کشورهای همسایه و اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر با حضور نمایندگان استان در مجلس، مدیران استانی و هیئت مدیره شرکت افتتاح شد.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا