گزارش رویترز از آغاز برجام؛

نفت ایران به کدام کشورهای سرازیر خواهد شد؟

بصیر، به دنبال مذاکرات بلندمدتی که میان ایران و قدرت های جهانی صورت گرفت و با حصول توافق، شاهد اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران و گشوده شدن درهای بازارهای تجاری هستیم. پایگاه خبری رویترز طی گزارشی به تاثیر این توافق بر بازار نفت ایران پرداخته است که مشروح آن را ملاحظه می کنید.( مطلب پیش رو ترجمه متن اصلی است و کلمات و مفاهیم آن الزاما مورد تایید فرهنگ نیوز نمی باشد)

بدنبال توافق تاریخی اتمی میان ایران و قدرت های جهان، تجارت ایران با دنیا به صورت عادی، از سر گرفته می شود. از جمله اهداف اصلی تهران، هند، کشور در حال توسعه  مهم مصرف کننده نفت و شرکای قدیمی تجاری اش در اروپا با صدها هزار بشکه نفت خام است.

ایران با تایید سازمان انرژی اتمی مبنی بر محدود شدن فعالیت های اتمی اش، انتظار آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی هایش و همچنین پایان یافتن تحریم هایی که صادرات نفتی اش را فلج نموده را دارد. ایران برنامه دارد که صادرات نفت را بعد از اجرای برجام با روزی پانصدهزار بشکه آغاز نماید و به تدریج آن را به روال سابق بازگرداند و شرایط را برای تغییر قیمت هر بشکه نفت خام که اکنون نسبت به سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۰% افت داشته و به زیر ۳۰ دلار رسیده است، فراهم کند.

هند

ایران ۲۲ نفت کش بزرگ شناور در سواحلش دارد که ۱۳ عدد از آنها تقریبا مملوء از بشکه های نفتی است و به سوی هند، طی یک هفته راهی خواهند شد.( نقشه اطلاعاتی تامپسون ایکون) یکی از مقام های ارشد ایران که به هیئت مذاکرات نفتی ایران نزدیک می باشد، گفته است که ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده منابع نفتی شناخته شده جهان، هند را به عنوان هدف اصلی نفت خامش انتخاب نموده است.

باید در نظر داشت که نیازهای نفتی هند نسبت به سایر کشورها در آسیا در حال افزایش بیشتری است. یکی مقام ایرانی که نخواست نامش برده شود گفت: “مانند سایر رقبای نفتی مان، ما هند را یکی از اهداف اصلی مان برای فروش در آسیا می دانیم.” این مقام همچنین افزود، ایران امیدوار است که بتواند میزان صادرات خود را به هند نسبت به حال حاضر و تحت تحریم ها که دویست و شصت هزار بشکه در روز است، دویست هزار بشکه دیگر افزایش دهد.

با قیمت فعلی، پالایشگاه های هند اعلام کرده اند که خواهان افزایش واردات از ایران هستند، با افزایش ۱۰% سالانه فروش خودرو در هند، میزان تقاضای سوخت افزایش می یابد. این میزان رشد از میزان سوخت مصرفی چین نیز بیشتر است. مدیر عامل شرکت نفتی ایسار هند، ال کی کوپتا در سخنانی گفت: “ما یک رابطه بلند مدت با ایران داریم. بعد از برداشته شدن تحریم ها نیز ما به همین سناریو ادامه خواهیم داد.” یکی دیگر از مدیرعاملان شرکت های نفتی هندی، اچ کومار نیز اعلام نموده: ” این منطقی به نظر می رسد که ما نفت را از کشورهای نزدیک خود مانند ایران خریداری کنیم. البته میزان خرید ما به قیمت ها بستگی دارد.”

یکی از مقام های ایرانی در خصوص دلیل تغییر کشور هدف فروش ایران گفته است: “در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا و همچنین تغییر به سمت نفت خام غیر خاورمیانه ای، تقاضا برای بخش اصلی صادرات نفت ایرانی از سوی چین،کره جنوبی و ژاپن کاهش یافته است.” یک مقام بخش تصفیه خانه پالایشگاه کره جنوبی نیز اذعان نموده که در شرایط فعلی ما به دلیل وجود جایگزین های فراوان، نیاز بیشتری به منابع نفتی ایران نداریم.

شرکای قدیمی اروپایی

ایران تا پیش از اجرای برجام مراودات تجاری نفتی محدودی با کشورهای اروپایی بصورت قانونی و زیر فشار تحریم ها داشته است. باید توجه داشت که میزان صادرات نفتی ایران از ۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ (پیش از تحریم)  به ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. یکی از مقامات ایران اعلام نموده که ایران درصدد است با احیای معاملات تجاری خود با شرکای قدیمی اروپایی اش، میزان صادرات خود را افزایش دهد.

ایران پیش از تحریم حدود هشتصد هزار بشکه به اروپا صادر می کرد، خریداران اصلی نفت ایران شرکت های معروفی مانند رویال داچ شل، ای ان آی ایتالیا، توتال فرانسه، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا و همچنین شرکت های ترکیه ای بودند. بسیاری از این خریداران بارها اعلام کردند که علاقمند به ازسرگیری واردات نفت از ایران هستند که البته منوط به رفع تحریم های می باشد.

پایگاه خبری ایرانی مهر به نقل از یکی از مقام های رسمی شرکت ملی نفت ایران عنوان نموده که به محض برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، بین دویست هزار تا دویست و بیست هزار بشکه نفت هر روزه به فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و آلمان صادر خواهد شد. اتحادیه حمل و نقل بین المللی صنعتی نیز تایید کرده است که اروپایی ها اولین مشتری های ایران بعد از رفع تحریم ها هستند. پیتر سند تحلیلگر مسائل حمل و نقل در تحلیلی نوشته است: “مشتری های سابق ایران علاقمند به بازگشت به عنوان خریداران نفت ایران هستند…..ایتالیا، اسپانیا و یونان بیشترین واردات را از میان کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ داشتند.”

در طی سال های طولانی ایران به پول خارجی برای به روز کردن صنعت نفت خود نیاز داشت. در همین راستا ای ان آی ایتالیا، رپسول اسپانیا و توتال فرانسه از جمله شرکت هایی بودند که با هیئت های بزرگی در کنفرانس نوامبر سال گذشته تهران شرکت کردند. در این کنفرانس ایران قوانین و شرایط جدید مربوط به سرمایه گذاران نفتی خارجی را منتشر نمود.

چشم انداز صادرات به آمریکا ، هیچ وقت برای ایران جدی نبوده است. باید توجه داشت که از طرفی تحریم های غیر مرتبط به مسائل هسته ای از سوی آمریکا همچنان پابرجاست و همچنین منطقه آمریکا از ذخایر در حال افزایش آمریکا و محصولات کانادا تامین است.

این نکته قابل تامل می باشد که ایران در فروش نفت سنگین خود، به دلیل تقاضای پایین با مشکل مواجه است. تولید کننده های نفت سنگین آمریکای لاتین نیز به دنبال مشتری جدید در آسیا هستند.

در درون خاورمیانه، تاجران معتقدند رقیب اصلی ایران، عراق است که توانسته با موفقیت به بازارهای آسیایی با افزایش صادرات به روزی ۳/۵ میلیون بشکه در روز، در سال های اخیر بازگردد. تحلیلگران رقبای اصلی نفت خام ایران در اروپا را اورال روسیه و عراق به دلیل رقابت در قیمت گذاری می دانند.

 در چین و هند، به دلیل فروش بالای وسایل نقلیه سنگین، شاهد درخواست رو به رشد گازوئیل هستیم، در حالی که رشد کم صنایع سنگین در آسیا میزان تقاضای سوخت دیزلی را که همیشه به میزان زیادی تولید می شد، کاهش داده است.

 ایران نفت خام سبک دارد اما خود به آن، به منظور کاهش واردات گازوئیل نیازمند است. این کشور در حالی دوباره وارد بازار نفت می شود که در تلاش است، بتواند بر قیمت نفت تاثیر گذارد. باید توجه داشت که با بازگشت قریب الوقوع ایران، هم چنان خطر کاهش قیمت نفت در سال های پیش رو وجود دارد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا