چرا کسی نباید از کاهش قیمت نفت خوشحال باشد؟

بصیر ،واقعیت این است که کاهش شدید قیمت نفت و سقوط آن به زیر ۳۰دلار در هر بشکه برای مصرف‌کنندگان امری خوشحال‌کننده است. در امریکا اکنون رانندگان کمتر از ۲دلار برای هر گالن بنزین می‌پردازند. آن‌ها تصور می‌کنند این مسئله به رشد اقتصادی امریکا کمک خواهد کرد؛ مردم نیز هزینه کمتری برای بنزین خواهند داشت و پول بیشتری را صرفه‌جویی می‌کنند.

اما نفت ارزان باعث بروز آشفتگی در بازارهای بورس جهان شده‌است. شاخص دو بدترین شروع را در سال جدید داشته‌است. وضعیت آن‌ها برای سال ۲۰۱۶ واقعاً وحشت‌آور است. به این ترتیب هر گونه احساس رضایت و خوشحالی بابت کاهش قیمت نفت جای سوال دارد.

دلیلش هم این است:

حساب بازنشستگی شما را خالی می‌کند: شاخص دو تا کنون در سال جدید ۱۵۰۰واحد کاهش داشته‌است. شاخص ترس و ریسک‌پذیری سی‌ان‌ان مانی وضعیت را در حداکثر ترس نشان می‌دهد. وال‌استریت نیز از کاهش قیمت نفت وحشت‌زده است. سهام انرژی همه‌جا سقوط کرده‌است. شرکت‌های شورون و کونوکوفیلیپس همگی ضرر کرده‌اند.

شرکت‌های نفتی می‌میرند: ارتقای صنعت انرژی در امریکا که به دنبال انقلاب حفاری ایجاد شده بود با بدهی‌های کلانی مواجه شده‌است. اکثر شرکت‌ها وام‌هایی دریافت کرده‌اند و اکنون قادر به پرداخت آن‌ها نیستند. سال گذشته ۸۱میدان نفتی در امریکا با ورشکستگی مواجه شد.

بانک‌های بزرگ ضرر می‌کنند: تنش اقتصادی در یک کشور برای بانک‌های آن اصلاً خوب نیست. اکثر آن‌ها به صنعت نفت وابسته هستند و در این شرایط با مشکل مواجه می‌شوند.

کاهش قیمت نفت برای اقتصاد جهان خطرناک است: اقتصادها با کاهش قیمت نفت یکی‌یکی ورشکسته می‌شوند. وقتی اقتصادها ورشکست شوند روی اقتصاد جهان تأثیر می‌گذارند. برای همین است که اکنون وال‌استریت برآشفته است.

بازارهای نوظهور له می‌شوند: کاهش قیمت نفت می‌تواند اقتصادهای نوظهور را به بحران بکشاند همانطور که اکنون کشانده‌است. بسیاری از اقتصادهای نوظهور نظیر برزیل، ونزوئلا، کلمبیا و روسیه به قیمت نفت وابسته هستند چرا که صادرکنندگان بزرگ انرژی هستند. برزیل اکنون بدترین ورشکستگی اقتصادی را تحمل می‌کند. ارز روسیه نیز به بدترین وضعیت خود رسیده‌است. در این بین نباید فراموش کرد که امریکا نیز رابطه زیادی با این کشورها دارد و می‌تواند از وضعیت آشفته آن‌ها تأثیر بپذیرد.

دردسرها در خاورمیانه بیشتر می‌َشود: کاهش قیمت نفت باعث بی‌ثباتی بیشتری در منطقه خاورمیانه می‌شود. تنش‌ها میان اعضای اوپک به ویژه ایران و عربستان بیشتر می‌شود و این مسئله اوضاع را بدتر می‌کند.

به این ترتیب نمی‌توان تصور کرد که کاهش قیمت نفت خبر خوبی برای کل جهان باشد. شاید بهتر است چندان از کاهش قیمت نفت خوشحال نباشید.

شفاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا