بیگانگی سیاست خارجی تدبیر و امیدی با مفهوم اقتدار؛

انفعال دیپلماسی لبخند پس از گذشت ۱۲۴ روز از فاجعه منا/ چرا دولت یازدهم از آل سعود شکایت نکرد؟

بصیر، ماه هاست که از ۲  اقدام سعودی ها علیه ایرانیان می گذرد. فاجعه دردناک شهادت حاجیان در منا و هتک حرمت به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه جده مواردی بود که در تاریخ اقدامات ضد اسلامی سعودی ها ثبت شد.

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است، انفعال عجیب دولت یازدهم در برابر این ۲ فاجعه بود به گونه ای که انتقادات فراوانی را به خود برانگیخت.

عدم شکایت دستگاه سیاست خارجی دولت روحانی از عربستان به دادگاه های بین المللی به دلیل نقض آشکار حقوق انسانی و اقدامات ضد ایرانی در ۲ حادثه منا و جده نشان می دهد که دولت کماکان برنامه ای برای این اقدام ندارد.

همین موضوع باعث شد که نمایندگان ملت در تذکری نسبت به این رویه عجیب دولت روحانی اعتراض خود را اعلام کنند.

مهرداد بذرپاش، سیدحسین نقوی‌حسینی و ضرغام صادقی نمایندگان تهران، ورامین و شیراز در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری فاجعه منا در خصوص جانباختگان  این فاجعه و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.

با این وجود سوال مهم این است که چرا مقامات مربوطه در دولت پس از ماه ها هنوز هیچ اقدام در خور و شایسته ای در این خصوص انجام ندادند.

نگاهی به واکنش دولت روحانی در برابر فاجعه منا

فاجعه منا در حالی رخ داد که حسن روحانی برای شرکت در مراسم نشست عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده بود. او در مسیر خبر شهادت حاجیان را می شوند و تنها به یک پیام توئیتری اکتفا می کند.

در حالی که انتظار ها از روحانی این بود که او سفر خود را ناتمام بگذارد و برای رسیدگی به امور فاجعه منا به ایران برگردد، اما روحانی سفر را خود را ۵ روز ادامه داد و در نهایت بر اساس برنامه قبلی به ایران برگشت.

بازگشت روحانی به ایران در حالی اتفاق افتاد که برخی از مقامات دولتی مدعی شده بودند که روحانی سفر خود را برای رسیدگی به فاجعه منا نیمه کاره گذاشته است اما آنچه که خبرگزاری دولتی ایرنا پیش از سفر روحانی اعلام کرد، ادعای مقامات دولتی را رد می کرد. ایرنا نوشته بود که سفر روحانی ۵ روز طول خواهد کشید و دقیقا روحانی نیز پس از ۵ روز به ایران بازگشت.

بازگشت روحانی به ایران پس از سفر نیویورک نیز تغییری در عملکرد دولت در مواجهه با فاجعه منا ایجاد نکرد و همان رویه انفعالی سابق باز هم ادامه داشت به طوری که گستاخی سعودی ها در این مسئله را بیش تر کرد.

آیا دولت در تنظیم شکایت علیه عربستان ناتوان است؟

سوال مطرح شده در خصوص چرایی عدم واکنش مناسب از سوی دولت یازدهم در برابر عربستان، آنچنان بزرگ است که تنها می توان به یک صورت به آن پاسخ داد.

در حقیقت توجه بیش از حد دولت به مذاکرات هسته ای و تمرکز اصلی دولت بر همین موضوع باعث شد که سیاست خارجی ایران در دوران فعالیت دولت یازدهم نتواند آنچنان که شایسته ایرانیان است، از اقتدار لازم برخوردار باشد.

بدون شک اوج بی تدبیری دولت یازدهم در سیاست خارجی عملکرد آن در برابر فاجعه منا و فرودگاه جده بود. این حوادث و انفعال دولت باعث شد تا یک سوال بزرگ برای ملت ایران پیش بیاید و آن این بود که دولت حسن روحانی تا چه اندازه برای جان و حیثیت ایرانیان ارزش قائل است؟  سوالی که پاسخ آن را در سکوت عجیب دولت در ۲ فاجعه منا و جده بایستی جستجو کرد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا