مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خبر داد:

تاسیس ۷ صندوق خرد زنان روستایی در فریدونکنار

بصیر، حسن رزاقی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: بخش کشاورزی در کشور ما از گذشته نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه آموزش، بنیان توسعه کشاورزی و روستایی است، خاطرنشان کرد: ترویج، مکتب تحقق آموزش روستائیان است و از طریق انتقال دانش، ابداع‌ها و مهارت‌های نوین، از طریق مشاوره و تبادل اطلاعات و از طریق ترغیب و تشویق افراد به تفکر و جستجوگری، فرد را به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده جامعه برای کسب آگاهی‌های نوین و تعهد مسئولیت‌های انسانی در جامعه خویش پرورش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: روش‌های ترویجی به دو دسته گروهی و انفرادی تقسیم می‌شود که مروجان جهاد کشاورزی با حضور در روستاها و بازدید از مزارع یا با حضور کشاورز در مراکز جهاد کشاورزی به صورت انفرادی و خصوصی به بهره برداران مشاوره ارائه می‌دهند که در سال ۹۴ تعداد ۲۹۵۰ نفر به صورت انفرادی از مشاوره و آموزش‌های لازم بهره‌مند شدند.

رزاقی یکی از روش‌های گروهی را برگزاری کلاس، کارگاه و بازدیدهای آموزشی کوتاه مدت دانست و گفت: هدف از برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این است که بهره برداران در فرآیند آموزش با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و زنبور و غیره به صورت تئوری و عملی آشنا شوند و با ارتقاء سطح دانش، توانمندی لازم را برای اجرا و مدیریت مزرعه کسب کنند.

وی افزود: در این راستا در سال ۹۴ تعداد ۲۱۱ مورد کلاس، کارگاه و بازدید آموزشی برگزار و ۴۹۵۶ نفر آموزش دیدند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خاطرنشان کرد: از روش‌های دیگر گروهی، آموزش مهارتی بهره برداران است که در سال ۹۴ تعداد ۲۱ دوره مهارتی به مدت ۸۸ روز برگزار و طی آن ۵۱۴ نفر شرکت کرده و ۲۱۳۵ نفر روز آموزش برگزار شد.

رزاقی تاکید کرد:با نگاهی به بافت اجتماعی، اقتصادی و کشاورزی کشورمان و نیز نقش زنان روستایی در اقتصاد خانواده، ضرورت توجه بیشتر به این قشر، دو چندان می‌شود که در این راستا در سال ۹۴ تعداد ۹۳ مورد کلاس و کارگاه آموزشی برگزار و ۲۳۳۷ نفر آموزش دیدند.

وی افزود: همچنین به منظور افزایش دسترسی زنان روستایی و اقشار کم درآمد به تسهیلات مالی جهت پیشبرد فعالیت های تولیدی، در سال جاری تعداد ۷ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی را در قالب گروه‌های اعتبار- پس‌انداز با تعداد ۲۸۶ نفر عضو تشکیل دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: همچنین در سال ۹۴ اقدام به برگزاری سایت الگویی تولیدی – ترویجی برنج در روستای ازباران و پروژه IPM/FFS در روستای ملاکلا و سایت‌های الگویی طیور بومی ویژه زنان روستایی در روستاهای بزرگ بیشه محله، کوچک بیشه محله و شیرمحله و سایت های الگویی سبزی و صیفی ویژه زنان در روستاهای بی نمد و شیرمحله کردیم.

رزاقی گفت: هدف از اجرای این سایت‌های الگویی صرفاً انتقال و ارائه دانش و تکنولوژی در قالب روش‌های متعارف ترویجی به مخاطبان نیست بلکه پیگیری آموزشی و ترویجی فرآیند تولید در واحدهای تولیدی تا انجام توصیه‌های فنی و تغییر رفتار و مهارت تولیدکنندگان و تبدیل آنان به الگوهای موفق و از طریق آنان تعمیم و گسترش این توصیه‌ها به سایر واحدهای تولیدی مورد نظر است.

وی از رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای انتقال پیام‌های آموزشی در نظام کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: رسانه‌ها، دانش، مهارت و اطلاعات را در زمان کم و با هزینه اندک دراختیار انبوه کشاورزان وبهره برداران قرار می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به آموزش‌های رسانه‌ای جهاد کشاورزی در سال ۹۴ خاطرنشان کرد: ۵ مورد نمایش فیلم‌های آموزشی در قالب سینما سیار، تهیه و توزیع مجلات، نشریه، بروشور و اطلاعیه‌های ترویجی به میزان ۹۴۰۰ برگ، تکثیر و توزیع CDهای آموزشی به میزان ۸۳۰ حلقه، ارسال ۴۷۴۰۰ پیامک‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی، برگزاری مسابقات ترویجی، تهیه و تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری جشنواره ملی خوشه‌های زرین و جشن خرمن از مهمترین این برنامه‌ها بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا