بصیر گزارش می‌دهد؛

حمله آهسته اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی زیر پوست مدارس/ قلیان ۲ هزار تومانی در دست دانش‌آموزان

بصیر، این روزها زیر پوست مدارس و در بین دانش‌آموزان انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی رخ نمایی می‌کند و از حضور مسئولان مربوطه در این زمینه خبری نیست.

مدارس دخترانه و مدارس پسرانه هر کدام به نوبه خود درگیر مسائل و مواردی هستند که ادامه‌دار شدن آنها، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را روانه مدارس می‌کند، از طرفی هم در این بین مدارس پسرانه مشکلات نمایان‌ تری را هر روز تجربه می‌کنند.

در همین ابتدا این سوال مطرح است که آیا مسئولان مربوطه وزارت آموزش و پرورش لیستی از آسیب‌های اجتماعی امروزی مدارس در اختیار دارند، و تاکنون چگونه عمل کرده‌اند؟

* تلفن‌های همراه هوشمند در جیب دانش‌آموزان

شیوع استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در مدارس آنقدر زیاد شده است که دانش‌آموزان دیگر به صورت علنی از این وسیله استفاده می‌کنند و حتی ترسی از تذکرات مکرر مسئولان مدرسه ندارند.

استفاده از شبکه‌های مختلف مجازی در بین سنین نوجوان شیوع بیشتری پیدا کرده است و از یک طرف خانواده‌ها به سادگی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند و هیچ نظارت و آموزشی از چگونگی استفاده آن ندارند و از طرف دیگر فکر و علاج خاصی برای این موارد از سوی آموزش و پرورش پیش بینی نشده است.

ذکر این نکته که انواع آسیب‌های اجتماعی از جامعه به داخل مدارس هدایت می‌شوند غیر قابل انکار است، اما آیا آموزش و پرورش برای این موضوع کاری انجام می‌دهد؟

اینکه مسئولان مربوطه آسیب‌های اجتماعی به سخنرانی و بیان چند مطلب در مجموع بپردازند دردی را از این جامعه در حال پیشرفت دوا نمی‌کند و لازم است کاری اساسی انجام شود.

شاید حضور فردی خوش فکر و توانمند در رأس کنترل آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و استفاده از توان دیگر دستگاه‌ها بتواند مقداری از این درد را التیام بخشد.

*پدیده اعتیاد قلب مدارس را نشانه گرفته است

به طور کلی در این قسمت مقصود از اعتیاد مصرف قلیان، سیگار و برخی مواد مخدر و روان گردان‌هاست.

این پدیده شوم آهسته و پیوسته به زیر پوست مدارس وارد می‌شود و اتفاقاتی ناگوار را با خود همراه می‌کند، تا جایی که مصرف برخی مخدرها در کنار دیوار مدرسه، جلوی درِ مدارس و حتی در پاره‌ای از اوقات در داخل مدارس هم اتفاق می‌افتد که به لحاظ حفظ آرامش مدارس از اعلام آنها خودداری می‌شود.

در برخی مناطق شمالی و جنوبی پایتخت هستند دانش‌آموزانی که قبل و بعد ساعت مدارس به اطراف مدرسه و پارک‌های نزدیک پناه برده و به راحتی از نزدیک‌ترین فروشگاه به مدرسه سیگار تهیه می‌کنند و به راحتی دود آن را به آسمان می‌فرستند.

ضمن اینکه در تاریخ برگزاری امتحانات نیز متأسفانه برخی دانش‌آموزان به روان گردان‌ها و ریتالین پناه می‌برند که تمام فکر و ذهن آنها را تخریب کرده و یک اعتیاد نرم را به وجود می‌آورد.

سوال اینجاست که وظیفه اداره کل پیگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش دقیقاً چیست؟

چرا هشداری در خصوص افزایش اعتیاد در سنین دانش‌آموزی داده نمی‌شود و تا چه زمانی باید برخی آمارهای واقعی را پنهان کرد؟

بی برنامگی و نداشتن اطلاعات کامل و صحیح از مدارس آسیب‌پذیر باعث شده است این پدیده شوم جای خود را بیشتر و بیشتر در بین دانش‌آموزان باز کند.

*زدن پُک به قلیان هر روز و همیشگی شده است

متأسفانه یکی از پدیده‌های شوم و زیان‌آوری که این روزها جای خود را در بین خانواده‌ها و حتی نوجوانان باز کرده است، مصرف قلیان است.

استفاده از قلیان در کنار خانواده توسط یک نوجوان به موضوعی عادی تبدیل می‌شود و به راحتی پس از آن به سمت دیگر مخدرها کشیده می‌شوند.

یکی از دانش‌آموزان جنوبی پایتخت در گفت‌وگو با فارس گفت: وقتی از مدرسه بیرون می‌آیم، سر تمام کوچه‌ها یک قهوه خانه وجود دارد که با قیمت ۲ هزار تومان قلیان را به دست این نوجوانان می‌دهد.

وی افزود: شماها خودتان را جای ما بگذارید، وقتی هیچ تفریحی نداریم به سادگی با دیگر دوستانم می‌توانیم با پرداخت ۲ هزار تومان ساعت‌ها بنشینیم و قلیان بکشیم.

*نقل قول‌هایی در خصوص اعتیاد در مدارس

معلمی که نمی‌خواست نامی از او منتشر شود در گفت‌وگو با فارس گفت: بعد از زنگ تفریح وارد کلاس درس شدم و با توجه به اینکه در فصل سرما بودیم متوجه باز بودن پنجره‌های کلاس درس شدم.

وی افزود: در همان لحظه نخست بوی تند سیگار فضای کلاس درس را فرا گرفته بود و مطمئن بودم در کلاس درس، سیگاری دود شده است که در این زمان سریعاً مسئولان مدرسه را مطلع کردم و آنها به جستجوی سیگار در جیب دانش‌آموزان پرداختند و پس از مدتی چیزی نیافتند.

این فرد ادامه داد: پس از اتمام بازرسی از دانش‌آموزان وارد کلاس درس شدم و برخی با پوزخند گفتند: «نتوانستند چیزی پیدا کنند».

به گزارش فارس، متأسفانه باید گفت کار به جایی کشیده شده است که دانش‌آموزان به راحتی از نزدیکترین سوپرمارکت و دکه روزنامه فروشی سیگار تهیه می‌کنند و یا در سرویس بهداشتی، اطراف مدرسه و یا جای دنجی در گوشه حیاط مدرسه مشغول این کار می‌شوند.

یکی از معلمان تهرانی در گفت‌وگو با فارس گفت: دانش‌آموزی داشتم که هر روز رنگ صورت و دندان‌هایش در ۱۶ سالگی در حال تغییر بود. بارها و بارها دیگر دانش‌آموزان با شوخی و خنده از استعمال مخدر تریاک توسط این نوجوان می‌گفتند تا اینکه پس از مدتی این موضوع برایم مسجل شد و سریعاً مسئولان مدرسه و خانواده او را در جریان گذاشتیم.

*استفاده از مشروبات الکلی در نوجوانی

سن مصرف استفاده از مشروبات الکلی رو به کاهش است و حالا برخی دانش‌آموزان دبیرستانی این موارد را به راحتی تهیه و مصرف می‌کنند.

یکی از معلمان دبیرستانی شمال پایتخت در گفت‌وگو با فارس گفت: در یکی از موارد، دانش‌آموزانی بودند که در کلاس درس و به صورت علنی در مورد اینکه شب هنگام برای خرید و تهیه مشروبات الکلی قرار می‌گذاشتند و صحبت می‌کردند و حتی از خاطرات شرب خمر خود با افتخار یاد می‌کردند.

به گزارش فارس، این موارد هشدارهایی هستند که باید جامعه، خانواده‌ها و مسئولان مدارس و آموزش و پرورش را بیدارتر و متوجه‌تر کند تا تصمیمی مهم در این باره اتخاذ شود.

تمام موارد ذکر شده به هیچ عنوان عامیت ندارد و در بین معدود مدارس، مناطق و دانش‌آموزان این اتفاقات رخ می‌دهد که احتمال افزایش آنها وجود دارد و می‌طلبد که فکری عاجل برای آن شود.

فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا