وعده های انتخاباتی که در حد شعار باقی ماند؛

عزت ایران زیر سایه سنگین مجسمه ایتالیایی/ چه کسی مسئولیت تشریفات سفر روحانی به ایتالیا را بر عهده داشت؟+ عکس

بصیر، طی هفته جاری، حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، اولین سفر اروپایی خود را از رم، پایتخت ایتالیا کلید زد.

روحانی به همراه نخست وزیر ایتالیا به عنوان میزبان، در یک نشست خبری که از سوی دولت میزبان تدارک دیده شده بود شرکت کرد که محل برگزاری این نشست حاشیه‌های زیادی را برای روحانی به وجود آورد.

نشست خبری روحانی با نخست وزیر ایتالیا در محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برگزار شد؛ مسئولین ایتالیایی دقیقا محل برگزاری این نشست را زیر مجسمه بزرگ مارکوس آئورلیوس قرار دادند.

مجسمه سوار بر اسب کیست؟

مارکوس آئورلیوس از امپراطوران روم بود که نقش برجسته ای در آخرین دوره جنگ های روم علیه پارت ها (ایرانی ها) داشت.

وی در سال ۱۶۲ میلادی برادر خوانده اش ( لوسیوس وروس) که جانشین او در امپراطوری بود را به برای مقابله با گسترش نفوذ پارت ها در ارمنستان و غرب بین النهرین به جنگ با آنان فرستاد.

لوسیوس علاوه بر اشغال ارمنستان و غرب بین النهرین ( فرات تا رود خابور ) تیسفون پایتخت اشکانیان را نیز فتح کرد و کاخ بلاش سوم را با خاک یکسان کرد و نواحی غربی بین النهرین را از دولت اشکانی جدا کرد.

این دوره از جنگ های رومیان که از سال ۱۶۲ میلادی آغاز شده بود، در سال ۱۶۶ میلادی با پیروزی رومی ها خاتمه یافت و مارکوس آئورلیوس (امپراطور روم ) القاب پارتیکوس و مادیکوس ( فاتح پارت ها و مادها ) را به لوسیوس اعطا کرد.

بهره برداری گسترده توسط رسانه های خارجی

در حاشیه این نشست قرادادهایی اقتصادی میان ایران و ایتالیا منعقد می‌شود که این قرارداد ها  نیز زیر این مجسمه منعقد شدند؛ این موزه از آنجایی که مملو از مجسمه های عریان و نیمه عریان است حاشیه دیگری نیز برای تیم اعزام شده به ایتالیا به وجود آورد.

مسئولین ذی ربط با قراردادن جعبه هایی در اطراف مجسمه های عریان و نیمه رعیان سعی کردند این مجسمه ها را بپوشانند.

انعقاد قرارداد زیر سم اسب پادشاهی که فاتح پارت‌ها و مادهای ایرانی بوده است و پوشاندن مجسمه ها از دوربین خبرنگاران حاضر در این نشست ها دور نماند و خبرنگاران خارجی به این موضوع پرداختند.

با توجه به انتشار عکس های هدف دار از این نشست و بهره‌برداری های گسترده رسانه های خارجی این اشکالات در نهایت متوجه تیم تشریفاتی برای این سفر است که بدون هماهنگی های قبلی و دقت نظر اقدام به برگزاری نشست در یک موزه کرده است.

موج انتقادات از یک گاف بزرگ

دراین باره رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کشور ضمن انتقاد از این اقدام گفت: در حالی که غربی ها به شدت نگران نفوذ و اقتدار منطقه ای ایران به ویژه توسعه عمق راهبردی ایران در عراق و سوریه می باشند، انعقاد قرارداد در روم و در زیر سایه سم اسب مارکوس آئورلیوس که در زمان او بخشی از حوزه عراق و شام از پارت ها ( ایران ) جدا شد، حامل چه پیامی می تواند باشد؟!

وی خاطر نشان کرد: پس از برجام، غربی ها با اقدامات گسترده ای از جمله تحریم های جدید و توسعه نفود در ایران، به دنبال مهار عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در عراق و سوریه هستند.

حسین دهباشی سازنده فیلم انتخاباتی رئیس جمهور هم در نگاهی متفاوت به محل برگزاری اسن نشست در صفحه فیس‌بوک خود در ذیل عکس نشست خبری روحانی با نخست وزیر ایتالیا در محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم نوشت: اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده است، امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ که لحظه‌ای تردید کُنند در انتخابِ بی‌سابقهء محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسهء رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟  آن هم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.

این در شرایطی است که مشاوران روحانی که این روزها مشغول کارهای سیاسی منتهی به انتخابات هستند، در این اقدام عجیب با در نظر نگرفتن محل برگزاری نشست، عزت ایران را نادیده گرفتند.

هنوز از حافظه ملت ایران پاک نشده آن زمانی که حسن روحانی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی خبر می داد و پس از رسیدن به این جایگاه، حالا این برای چندمین بار است که عزت ملت ایران پایمال می شود و مدعیان بازپس ستاندن عزت ایرانی نیز فقط سکوت در پیش گرفته اند.

این افراد فارغ از جناح بندی های سیاسی که فضایی برای بهره برداری رسانه های بیگانه از این نشست خبری را فراهم کرده و عزتمندی ایران را نادیده گرفته‌اند ضمن عذرخواهی از ملت ایران بایستی تبعات این اقدام خود را پذیرفته و از سمت های خود استعفا بدهند و در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد، انتظار ملت ایران از روحانی این است که مشاورانی که بی توجهی خود را به عزت ایران نشان دادند باید از سمت خود کنار گذاشته و عزل شوند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا