چرا ایتالیایی‌ها فقط “روحانی” را زیر سم اسب فاتح ایران بردند؟+عکس

بصیر، سفر روحانی به ایتالیا حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت که این حاشیه های با انعقاد قراردادهای اقتصادی در موزه کاپیتولینی شهرداری رم شدت بیشتری به خود گرفت.

روحانی در این موزه نشست خبری خود را در زیر مجسمه مارکوس آئورلیوس آنتونیوس به همراه اسبش تشکیل داد و در نهایت در زیر سم اسب های مارکوس آئورلیوس آنتونیوس این قرارداد ها را منعقد کرد.

مارکوس آئورلیوس از امپراطوران روم بود که نقش برجسته ای در آخرین دوره جنگ های روم علیه پارت ها (ایرانی ها) داشت. وی در سال ۱۶۲ میلادی برادر خوانده اش ( لوسیوس وروس) که جانشین او در امپراطوری بود را به برای مقابله با گسترش نفوذ پارت ها در ارمنستان و غرب بین النهرین به جنگ با آنان فرستاد.

لوسیوس علاوه بر اشغال ارمنستان و غرب بین النهرین (فرات تا رود خابور) تیسفون پایتخت اشکانیان را نیز فتح کرد و کاخ بلاش سوم را با خاک یکسان کرد و نواحی غربی بین النهرین را از دولت اشکانی جدا کرد.

این دوره از جنگ های رومیان که از سال ۱۶۲ میلادی آغاز شده بود، در سال ۱۶۶ میلادی با پیروزی رومی ها خاتمه یافت و مارکوس آئورلیوس (امپراطور روم ) القاب پارتیکوس و مادیکوس ( فاتح پارت ها و مادها ) را به لوسیوس اعطا کرد.

این اقدام روحانی از دید بسیاری از کارشناسان عزتمندانه نبوده است، این کارشناسان معتقدند روحانی نباید زیر سم اسب فاتح ایران به انعقاد قرارداد می پرداخت.

با نگاهی به تاریخ انعقاد قراردادها و انجام مذاکرات در ایتالیا می توان دریافت که این اقدام برای اولین بار از سوی ایتالیا رقم خورده است و تیم تشریفات روحانی نیز توجهی به این مسئله نداشته اند.

با یک جستجوی ساده درباره این موزه می توان دریافت که سیاستمداران دنیا که به رم رفته‌اند هیچ کدام جلسات کاری در این موزه نداشته و تنها برخی از آنها به صورت تفریحی از موزه کاپیتولینی بازدید کرده اند.

تمام گفتگو ها و مذاکرات سران کشورها با رئیس جمهور ایتالیا و سران این کشور در کاخ پلازوچیگی رخ داده است که البته روحانی در این کاخ نیز با رئیس جمهور ایتالیا دیدار داشت؛ اما عقد قرارداد تجاری در موزه کاپیتولینی شهرداری رم  و زیر سم اسب فاتح ایران تنها برای روحانی برنامه ریزی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا