از عقد قرارداد با پژو تا واردات ایرباس/ چشم امید فرانسه و ایتالیای رکود زده به دولت دود و رکود/ مشکل معیشت مردم با خودرو و هواپیما حل می شود؟

بصیر، بعد از گذشت بیش از دوسال از عمر دولت تدبیر و امید، در هفته‌های اخیر دیپلمات‌های این دولت موفق شدند با پرداخت هزینه‌ای سنگین به موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان خاتمه دهند.

پس از توافق هسته‌ای ایران با غرب که موسوم به پسابرجام شد، برخی از تحریم‌هایی که پیش از این برعلیه کشور ما وضع شده بود به حالت تعلیق درآمد.

تعلیق تحریم‌ها در واقع چراغ سبزی شد برای کشورهای غربی که چندی بود با اعمال تحریم‌ها علیه ایران بازار بزرگ مصرفی خودشان را از دست داده بودند، و قبل از اعلام نتیجه برجام تا روز آغاز برجام هیئت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از کشورهای غربی برای رایزنی‌های اقتصادی وارد کشور ما شدند.

این کشورها ایران را راه نجاتی برای دولت‌های بحران زده خودشان می‌دانند، سعی می‌کنند تا هرچه سریعتر با عقد قراردادهای گوناگون محصولات انبار شده خودشان را وارد کشور ما کنند تا شاید کمی از بحران‌های اقتصادی خارج شوند.

بازگشت خودروساز ورشکسته فرانسوی بدون پرداخت یک ریال خسارت

طی روزهای گذشته قرارداد پژو و ایران خودرو در شرایطی منعقد شد که این شرکت فرانسوی پس از ۲۳ سال مونتاژکاری در ایران حدود چهار سال پیش یک شبه از ایران خارج شد و به این ترتیب خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی ( ۳٫۲ تریلیون تومانی) را برای صنعت خودروسازی کشور به جا گذاشت، هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته که رییس جمهور با سفر به فرانسه مجوز بازگشت دوباره فرانسوی های سودجو را به ایران صادر کرد.

در این راستا اواخر هفته گذشته قرارداد حضور دوباره پژو در ایران به شرط برخورداری فرانسوی ها از سهم ۲ میلیون دستگاهی به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو در بازار خودرو ایران امضا شد. مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفته اند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال ۲۰۱۱ برسد یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو و تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

پژو در حالی به بازار خودرو ایران باز می گردد که با وجود تأکید مکرر کارشناسان و نمایندگان مجلس بر لزوم جبران خسارت وارد شده به ایران در اثر ترک یک شبه فرانسوی ها، هیچ خبری از جبران این خسارت نیست و پژو بدون توجه به زیان ۸۰۰ میلیون یورویی که برای صنعت خودرو ایران ایجاد کرد، بازار ایران را در اختیار می گیرد.

به این ترتیب پژویی که در رده بندی خودروسازان برتر دنیا جایگاهی ندارد و طی سال های اخیر با مشکلات مالی زیادی روبرو و مجبور به تعدیل کارگران خود شده است، با خیال راحت و با استقبالی گرم به بازار پر عطش ایران باز می گردد.

در رده بندی با ارزشترین برندهای خودروساز جهان در سال ۲۰۱۵ شرکت تویوتا، بی ام دبلیو و مرسدس بنز به عنوان برترین شرکتها معرفی شدند و نام پژو حتی در میان ۱۰ برند برتر هم وجود نداشت.

مرور کارنامه سیاه پژو در ایران و قرارداد غیر منصفانه با این شرکت، این سوال بزرگ را در ذهن ها ایجاد می کند که چه دلیلی برای بازگرداندن این شرکت بدعهد به بازار خودرو ایران وجود دارد، آن هم با دعوت رییس جمهور و بدون در نظر گرفتن خیانتی که این شرکت در قبال مردم ایران طی ۲۳ سال حضورش کرده است.

خرید ایرباس، گام دوم پروژه تخلیه انبار تولیدکنندگان خارجی

گام دیگری از پروژه داغ کردن بازار محصولات انبار شده غربی در کشورمان خرید هواپیماهای ایرباس بود که دولتی‌ها پس از آغاز اجرای برجام با ذوق‌زدگی از آن یاد می‌کردند و به مردم وعده می‌دادند که با هواپیمای نو وارد کشور می‌شوند.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در خصوص درباره جزئیات خرید هواپیماهای ایرباس گفت: با توجه به اینکه از گذشته مذاکرات خود را با تعدادی از کارخانجات سازنده هواپیما از جمله ایرباس انجام داده بودیم تا بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فرصت زیادی را برای مذاکرات از دست ندهیم و وارد مذاکرات نهایی برای خرید شویم که ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران اظهار تمایل کرده بود.

وی ادامه داد: خوشبتخانه با اجرای برجام و سفری که دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به فرانسه داشتند هماهنگی‌های لازم در جهت انعقاد قرارداد برای خرید هواپیما در این سفر نیز صورت گرفته بود که خوشبختانه این موفقیت در این سفر حاصل شد و تفاهم‌نامه اولیه برای خرید هواپیماهای نو برای شرکت هواپیمایی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران(هما) از شرکت هواپیما ساز ایرباس به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد در مجموع ۱۱۸فروند هواپیما ایرباس است که ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) هستند که این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد نیز ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.

پرورش در خصوص قیمت این هواپیماها می‌گوید: ارزش این ۱۱۸ فروند هواپیما رقمی بیش از ۱۰٫۵ میلیارد دلار است که در طول چند سال باید به نسبت پرداخت شود که بخش اعظم آن از طریق فاینانس تامین می‌شود.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و پس از سفر روحانی به ایتالیا قرادادهای گوناگون اقتصادی نیز با این کشور بسته می‌شود و تا شاید ایران بتواند مرهم دردی برای دردهای مرد بیمار اقتصاد اروپا باشد.

ایتالیایی‌ها که این ‌روزها بعد از یونان ورشکسته‌ترین کشور اروپا هستند و بیشترین رکود را در میان کشورهایی اروپایی دارند، با امضای قراردادهای اقتصادی با کشورمان امیدوارند که بتوانند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشورشان را حل کنند.

اما آیا هدف از سفر روحانی به دوکشور ایتالیا و فرانسه رونق بخشیدن به بازارهای میان این دو کشور بود؟ آیا مشکل امروز مردم خرید هواپیماهای انبار شده ایرباس وبازگشت شرکت پژو به کشور است؟

دولتی‌ها بهتر به جای عقد قرارداد با کشورهای خارجی و سروسامان دادن به اقتصاد فرانسه و ایتالیا، به فکر بزرگ کردن سفره مردم و حل مشکل رکود باشند که به اذعان خودشان مهم‌ترین مشکل این‌روزهای کشور ما موضوع بیکاری و رکود اقتصادی است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا