کپک های خانگی خطرناکند

بصیر ،اما کپک چیست؟

کپک نوعی قارچ میکروسکوپی است که در مکان های مرطوب رشد می کند. این قارچ ها با پخش کردن هاگ که می تواند خاکستری ، سبزآبی یا قرمز رنگ باشد تولید مثل می کند. این نوع تولید مثل به گسترش سریع آنها در ظرف چند ساعت منجر می شود.

کجا و چگونه ظاهر می شود؟

ممکن است درهر جایی از دیوارهای توالت، حمام یا حتی داخل ماشین قهوه ساز ظاهر شود. معمولا آن را زیر سینک ها،در ترک دیوار حمام ، در زیر زمین مرطوب می توان دید. اگر چه انتظار یافتن کپک در زیر یخچال ،فر و ماشین لباسشویی را ندارید اما جای تعجبی ندارد که آن ها را در این مکان ها هم ببینید زیرا کپک ها در هر جایی که رطوبت بالا ست و تهویه نباشد، رشد می کند . در بسیاری از موارد، پس از بین بردن منبع کپک، هاگ ها در هوا باقی می ماند.

چرا سلامت را تهدید می کند؟

همه کپک ها به ویژه کپک های سیاه، سلامت فرد را به خطر می اندازد .حساسیت به کپک ممکن است به ژن های فرد بستگی داشته باشد. اگر چه آمار بیماری های مربوط به کپک بالا نیست اما اغلب اشتباه تشخیص داده می شود.

سینوزیت قارچی

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در برخی از موارد یکی از علت های سینوزیت عفونت های قارچی است.در واقع پس از مدت درمان طولانی، اگر بیمار بهبود پیدا نکند ،متخصص حلق،گوش و بینی به عفونت قارچی مشکوک می شود.تشخیص دادن بیماری در مرحله اولیه ضروری است تا درمان لازم شروع شود و از بدتر و خطرناک شدن بیماری پیشگیری شود.

سندروم واکنش مزمن التهابی

این سندروم جدی است،این وضعیت اگر چه حساسیت زا نیست اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید که این عفونت مزمن سینوس، می تواند سندروم واکنش مزمن التهابی باشد.این بیماری بر اثر قرار گرفتن در معرض سموم زیستی که از طریق ارگانیزم های زنده مانند کپک تولید می شود، به وجود می آید.
بدن ماواکنش متفاوتی به سموم زیستی نشان می دهد. در برخی افراد به راحتی سموم زیستی از طریق کبد و کلیه ها تصفیه می شود در حالی که در دیگران چنین نیست.

علایم بیماری های مربوط به کپک

خستگی
مشکل در نفس کشیدن
اختلالات گوارشی مانند اسهال و استفراغ
کم شدن وزن
سردرد
برونشیت مزمن
ریزش مو
جوش های پوستی
سرفه های مزمن و سرفه های خونی
مشکلات بصری و نابینایی
علایم مشابه سرماخوردگی مانند خارش چشم،آب ریزش بینی ،گلو درد.
از دست دادن حس بویایی
ناراحتی یا احساس درد عضلات
تکرر ادرار و کلیه درد
لرز
اضطراب و افسردگی
در صورت بروز هر یک از این علایم به پزشک مراجعه کنید.

راه های پیش گیری و از بین بردن کپک

* از تمیز کننده ضد قارچی استفاده کنید. توجه داشته باشید که قارچ ها تنها روی دیوار یا سقف ظاهر نمی شود بلکه در مکان های بسته و تاریک نیز ظاهر می شود.

* برای محافظت اتاق از کپک از تصفیه کننده هوا استفاده کنید.

* از دستگاه خشک کننده برای کاهش رطوبت در منزل استفاده کنید.

* هر از گاهی با باز کردن در و پنجره ها ،بگذارید هوای داخل عوض شود.

* در حمام پنکه نصب کنید تا هوا را تا حد امکان خشک کند.

* مکان های مرطوب را تمیز نگه دارید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا