احتمال ابتلا به سرطان کبد با مصرف قرص‌ ضد حاملگی

بصیر ،احتمال ابتلا به سرطان کبد با مصرف عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عوامل خطر سرطان کبد را برشمرد و گفت: سابقه هپاتیت C وB، الکلی بودن، مصرف قرص‌های ضد حاملگی و استفاده از داروهای چاق کننده برای افزودن به حجم عضلات خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سارا شفیعی‌پور امروز (یکشنبه) در همایش پیشگیری از سرطان که به مناسبت هفته سرطان (۸ تا ۱۵ بهمن‌ماه) در فرهنگسرای کوثر برگزار شد، اظهار کرد: وجود یک توده سفت در قسمت بالایی و سمت راست شکم، کاهش وزن و بی‌اشتهایی و به ندرت زردی چشم‌ها و پوست از جمله علائم سرطان کبد است.

وی در ادامه تاکید کرد: مصرف الکل و سیگار خطر ابتلا به سرطان مری را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در ایران سومین علت مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات، سرطان است.

وی به سرطان‌های شایع در استان کرمان اشاره کرد و افزود: سرطان مری، معده، روده و کبد از جمله این سرطان‌ها به شمار می‌رود.

شفیعی‌پور با اشاره به علائم سرطان مری اظهار کرد: احساس توده و برجستگی در گلو، بلع دردناک غذا و درد انتشار یافته به سینه یا پشت از علائم این بیماری است و اندوسکوپی لازمه تشخیص آن است.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه مصرف الکل و سیگار خطر ابتلا به سرطان مری را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می دهد، تصریح کرد: همچنین غذاهای داغ، دودی و نمک‌ سود نیز در بروز سرطان مری بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: در صورتیکه ریفلاکس معده یا همان ترش کردن بیش از حد طول بکشد باید به پزشک مراجعه شود چراکه خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

شفیعی‌پور همچنین با اشاره به علائم سرطان معده تصریح کرد: سوء هاضمه با سوزش سردل، احساس درد یا ناراحتی سرشکم، تهوع و استفراغ، نفخ شدید پس از صرف غذا، بی‌اشتهایی، ضعف و خستگی، خون‌ریزی به صورت استفراغ خونی یا خون در مدفوع همگی از نشانه‌های سرطان معده به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه راه تشخیص سرطان معده نیز آندوسکوپی است، افزود: همه افرادی که بالای ۴۰ سال سن و درد شکمی دارند باید حتما به پزشک مراجعه کنند و آندوسکوپی شوند.

وی اظهار کرد: مصرف ترشیجات، سیگار، الکل، غذاهای حاوی نیترات مانند سوسیس و کالباس و فست‌فودها و … از جمله ریسک‌فاکتورهای ابتلا به سرطان معده است.

شفیعی‌پورهمچنین به پولیپ روده اشاره کرد و گفت: این بیماری خوش‌خیم است اما پایه سرطان کلون محسوب می‌شود و هرچند که شیوع سرطان کلون رو به کاهش است اما برای جلوگیری از آن افراد بالای ۵۰ سال باید هر ۱۰ سال یک بار کلونوسکوپی شوند.

وی به علائم سرطان روده بزرگ نیز اشاره کرد و افزود: وجود خون در مدفوع، تغییرات در اجابت مزاج، کاهش قطر مدفوع، کاهش وزن بدون علت، خستگی، تهوع و استفراغ از جمله این عوامل محسوب می‌شود.

عصرایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا