قذافی الگوی سیاست خارجی دولت یازدهم شده است/ باج خواهی آمریکایی‌ها برای تمدید تعلیق تحریم‌ها/ قطعنامه ۲۲۳۱ گلچینی از قطعنامه‌ها و تحریم‌های قبلی علیه ایران است

بصیر، فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه قانون جنگل در سازمان ملل حکم‌فرما است اظهارداشت: برخلاف قطعنامه‌هایی که تاکنون بر علیه کشور ما در سازمان ملل صادر شده، برای هیچ یک از جنایاتی که آمریکایی‌ها در طول سال‌های اخیر انجام داده‌اند هیچ قطعنامه‌ای صادر نشده چرا که آمریکا دارای قدرت است و در صورت صدور قطعنامه برعلیه این کشور، آمریکایی‌ها می‌توانند از حق وتو خود استفاده کنند.

آمریکا به دنبال از بین بردن اهرم‌های قدرت ایران

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از طراحی برجام یک هدف بلند مدت و یک هدف کوتاه مدت دارند افزود: غرب می‌خواهد با اجرای برجام در کوتاه مدت اهرم‌های قدرت کشور ما را از ما بگیرد و پس از آن به دنبال هدف دراز مدت خود یعنی براندازی نظام جمهوری اسلامی حرکت کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهارداشت: اولین قدرت کشور ما انرژی هسته‌ای بود که غرب فکر می‌کند به خوبی توانسته این اهرم قدرت را از دست ایران خارج کند. در واقع طرف آمریکایی‌ با خارج کردن بیش از ۱۰ تن از اورانیوم‌های غنی شده از کشور ما خیال خودش را راحت کرده است.

ایزدی تصریح کرد: اورانیوم‌های غنی شده و راکتور آب سنگین اراک دو اهرم قدرت بسیار مهم برای ما در زمینه هسته‌ای بودند. چرا که به اذعان طرف غربی آن ها همیشه خوف از تغییر فتوا مراجع عظام تقلید در خصوص مسائل و سلاح های هسته ای داشتند.

وی با بیان اینکه افزایش قدرت موشکی، دومین اهرم قدرت کشور ما است اظهارداشت: شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حمله آمریکا به کشور ما همین قدرت موشکی باشد، برای مثال آمریکایی‌ها هیچ سامانه‌ای برای مقابله با موشک‌هایی مثل موشک عماد ندارند و مطمئن باشید که اگر آمریکا از قدرت نظامی کشور ما خوف نداشت، یک روز در حمله نظامی به ایران تردید نمی‌کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اگر ایران قدرت مقابله با آمریکا را نداشت یقینا آمریکایی‌ها به کشور ما حمله می‌کردند گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تا با وضع تحریم‌های جدید و با تجمیع قطعنامه‌های سابق در یک قطعنامه پیشرفت کشور ما در زمینه موشکی را متوقف سازند.

باج خواهی آمریکایی‌ها برای تمدید تعلیق تحریم‌ها

ایزدی با بیان اینکه ادبیات دولت در خصوص لغو تحریم‌ها اشتباه است، چرا که تحریم‌ها تعلیق شده‌اند عنوان کرد: حتما آمریکایی‌ها برای تمدید تعلیق تحریم‌ها از کشور ما باج خواهی خواهند کرد، همانطور که در روز اجرای برجام شرط اجرای برجام را آزادی سازی جاسوسان خود در مقابل تجار ما دانستند و جالب اینجاست که هیچ یک از تجار آزاد شده به ایران بازنگشتند.

وی با اشاره به اینکه کلیه تحریم‌ها ۸ سال بعد لغو خواهند شد گفت: شرط لغو تحریم‌ها در سال‌های بعد این خواهد بود که ایران غرب را ناراحت نکند و امروز هدف دشمن از فروختن اجناس خود به ایران علاوه بر فروش کالاهای انبار شده خود، مثلا چشاندن شیرینی لذت پرواز با ایرباس به مردم ایران است تا وقتی در آینده مردم ما خواستند در مقابل این کشورها مقاومت کنند ما را از شرایط بد دوران تحریم بترسانند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه رئیس جمهور هرچقدر دوست دارد می‌تواند بگوید تحریم‌ها لغو شده، اما حقیقت آن است که تحریم‌ها لغو نشده‌اند اظهارداشت: طرف غربی می‌خواهد با مدیریت سیاست داخلی و خارجی کشور ما، ما را به کشورهایی مثل مصر و پاکستان تبدیل کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ گلچینی از قطعنامه‌ها و تحریم‌های قبلی

ایزدی در خصوص قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل گفت: قطعنامه‌های سازمان ملل لغو شده اما تحریم‌ها نه، در واقع سازمان ملل گلچینی از از تحریم‌های خود را در دل قطعنامه ۲۲۳۱ گنجانده و به طور کلی سیستم برجام به دنبال کنترل کشور ما تا جایی است که لقمه‌ای چرب برای آمریکایی‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه نفوذ ایران در منطقه یکی دیگر از اهرم‌های قدرت کشور ما است عنوان کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را در این خصوص تحریم‌ کنند چرا که ایران تنها کشوری است که با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کند به همین دلیل آن‌ها از اتهام حمایت از تروریسم و از شیطنت‌های عربستان در این زمینه استفاده می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه شیطنت‌های اخیر عربستان در منطقه نشات گرفته از برنامه آمریکایی‌ها برای جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای ایران است اظهارداشت: حکومت امروز عربستان به شدت آمریکایی‌تر از حکومت قبلی این کشور است و بسیاری از جوانانی که امروز در این کشور دارای مناسب حکومتی هستند تربیت شده دست آمریکایی‌ها هستند.

ایزدی با اشاره به اینکه اعمال امروز عربستان را باید به پای آمریکا نوشت نه اسلام، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از برجام، تحریم‌های جدید، شیطنت‌های عربستان و نفوذ در کشور، اهرم‌های قدرت کشور ما را از کار بیندازند و آخرین اهرم قدرتی که آمریکا به دنبال نابودی آن است، امنیت داخلی کشور ما است.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد با متشنج کردن جو داخل کشور و ایجاد ناامنی در کشور، امنیت داخلی ایران را از بین ببرد و پس از آن به هدف طولانی مدت خود یعنی استحاله و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی دست یابد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به طرح براندازی نرم جمهوری اسلامی گفت: کسی که ما ساعت‌ها با وی مذاکره کردیم و پای میز مذاکره نشستیم، امروز مسئول براندازی این نظام شده و کسانی که جان‌کری را تایید می‌کنند دقیقا همان افرادی هستند که به دنبال بزک کردن چهره آمریکا هستند.

ایزدی اظهارداشت: وقتی ما در مقابل آمریکایی‌ها کوتاه‌ می‌آییم، تصور ما این است که ما می‌خواهیم با این کشور تعامل داشته باشیم، اما تصور آمریکایی‌ها این است فشارهای ما جواب داده وباید فشارها را بیشتر کنیم.

قذافی الگوی سیاست خارجی دولت یازدهم

وی در پایان عنوان کرد: امروز الگوی سیاست خارجی کشور ما، سیاست خارجی قذافی است که با شکست مواجه شده و قذافی نباید الگوی سیاست خارجی کشور ما قرار بگیرد چرا که کشور ما یک گفتمان انقلابی دارد و دلیل حمایت نیروهای حزب‌الله و… در خارج از کشور از ایران همین گفتمان مقاومت در مقابل استکبار است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا