پیروزی بزرگ مقاومت در سوریه رقم خورد+نقشه

بصیر،

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این سازمان مذاکرات صلح سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. استفان دی میستورا گفته است مذاکرات شکست نخورده است، اما برای ادامه این مذاکرات نیازمند کمک‌های فوری آمریکا و روسیه هستیم.

انتشار خبر توقف مذاکرات بلافاصله پس پیشروی گسترده نیروهای ارتش در سوریه شمال حلب صورت پذیرفته است، تحولی که می توان آن را بزرگترین رویداد سوریه از زمان حضور نظامی روسیه در سوریه قلمداد کرد، امری که بی گمان با کناره گیری آنی گروه های معارض جهت تشدید فشارها بر روسیه بی ارتباط نیست.

 استفان دی میستورا نسبت به آینده مذاکرات ابراز نگرانی نموده است.

به واقع توقف مذاکرات، در شرایطی صورت گرفته که مخالفان دولت سوریه، به شدت از تشدید عملیات نظامی از سوی دولت در زمان برگزاری گفتگوها، که به کمک حملات هوایی سنگین بمب افکن های روسی صورت گرفته، انتقاد کرده اند.

ریاض حجاب رئیس هیئت عالی مذاکره‌کننده مخالفان سوری در همین رابطه  اعلام کرده است که تیم مخالفان، ژنو را ترک خواهد کرد و تنها با تحقق خواسته‌های انسانی، به میز مذاکره بازخواهد گشت. وی در کنفرانسی خبری پس از اعلام به تعویق افتادن مذاکرات تا ۲۵ فوریه از سوی دی میستورا، تاکید کرد، «کسی که راه حل سیاسی را بخواهد به دنبال سیاست قتل و تشدید نخواهد بود». حجاب اظهار داشت که روند انتقال سیاسی به همراه بشار اسد نخواهد بود.

نیروهای ارتش و شبه نظامیان حامی دولت وارد شهرک های تحت محاصره نبل و الزهرا شده اند.

اظهارات صریح ریاض حجاب و سایر رهبران اپوزیسیون سوریه نشان می دهد که نگرانی از پیشروی های ارتش و انزوای احتمالی گروه های معارض دلیل اصلی ترک مذاکرات می باشد تا بلکه زمینه برای توقف موقت حملات ارتش یا لااقل قطع حملات هوایی روس ها به عنوان یکی از شروط آغاز مجدد گفتگو ها مهیا شود. از همین روست که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده عصر چهارشنبه در واکنش به اعلام توقف سه هفته ای مذاکرات صلح سوریه در ژنو سوئیس، ضمن انتقاد از حملات هوایی اخیر روسیه در داخل سوریه، گفت مسکو البته تنها مسئول توقف مذکرات نیست، اما اقدامات اخیر آن کشور در اعلام این تصمیم تاثیر داشته است.

جان کربی در نشست خبری روزانه خود در واشنگتن اعلام کرد که حملات هوایی روسیه در داخل و اطراف شهر حلب تقریبا بر مواضع مخالفان دولت بشار اسد متمرکز بوده است و نه پیکارجویان داعش. این در حالی است که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که جنگنده های این کشور به بمباران هوایی خود در سوریه تا شکست گروه های مسلح مانند القاعده، ادامه خواهند داد. او افزود: «دلیلی برای توقف این حملات هوایی نمی بینیم».

چه چیز مخالفان اسد را نگران نموده است؟

نیروهای دولت بشار اسد روز گذشته با برخورداری از پیشتیبانی هوایی ارتش روسیه، موفق شدند محاصره سه سال و نیمه شهرک‌های شیعه نشین نبل و الزهرا را شکسته و یک گام دیگر به بازپس‌گیری کامل حلب، که پیش از آغاز جنگ شش ساله بزرگترین شهر سوریه بود، نزدیک شوند.

فرماماندهی کل ارتش در سخنانی که به همین مناسب ایراد کرد گفت: «پایان دادن محاصره دو شهر نبل  والزهراء  یک رکن اساسی جهت تکمیل  حملات موفق نظامی و از بین بردن دیگر مخفیگاه ها و نقاط تروریست ها در ریف شمالی حلب و همچنین یک ضریه ی شکننده برای طرح تروریستی و حامیان منطقه ای  آنان ،به حساب می آید.»

نبل و الزهرا بیش از سه سال است که تحت محاصره قرار دارند.

به گفته ناظران با این تحول، مسیرهای انتقال تجهیزات تروریست ها به مناطق حضور آنها مختل شده و مشخصا، ارتباط نواحی تحت کنترل آنها در حلب با ترکیه قطع شده است. تروریست های مستقر در حلب در طول سال های پس از آغاز بحران سوریه تا به امروز متکی به حمایت های ترکیه بوده اند، لذا قطع راه های ارتباطی می تواند ضربه مهلکی را بر پیکر محاصره شوندگان وارد نماید. یک منبع نظامی معتبر در همین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است که ارتباط مناطق تحت کنترل مخالفان در حلب اکنون از طرف شمال به ترکیه قطع شده است.

جنگنده های روسی نقش بسزایی در پیشروی ارتش سوریه ایفا نموده اند.

به گزارش تلویزیون ملی سوریه نیروهای ارتش این کشور به همراه شبه نظامیان حامی آن که از سوی هواپیماهای روسیه حمایت می‌شدند، توانسته‌اند به این دو روستا وارد شوند. پیشروی های فوق در ادامه پیروزهایی است که ارتش با تصرف مناطقی در شمال لاذقیه، شیخ مسکین در جنوب سوریه و حوالی درعا توانسته دست برتری را در رویارویی با تکفیری ها از آن خود کند.

اهمیت حلب برای چیست؟

شهر حلب، بزرگ ترین شهر سوریه و پایتخت تجاری این کشور که از سال ۲۰۱۲ به جبهه درگیری میان تروریست ها و ارتش سوریه تبدیل شده است. در حال حاضر این شهر در میان چندین گروه مخالف تقسیم شده و ارتش سوریه به کمک متحدانش قصد دارد تا به طور کامل این شهر را آزاد کند. آزادسازی این شهر مهم می تواند موازنه قدرت را به صورت گسترده ای به نفع حکومت سوریه تغییر دهد و تروریست ها را تا مرز ترکیه عقب براند

نقشه فوق نشان می دهد که ارتش ارتباط میان تروریست های داخل حلب با بیرون این شهر را قطع نموده است. مناطق قهوه ای رنگ نیروهای ارتش را نشان می دهند و مناطق سبز رنگ نیروهای وابسته به جبهه النصره و ارتش آزاد. مناطق زرد رنگ و مشکی رنگ نیز به ترتیب در اختیار کردها و داعش می باشد.

حلب در ۳۵۰ کیلومتری دمشق و در منطقه سوق الجیشی میان رود فرات و دریای مدیترانه قرار دارد، موقعیت منحصر به فردی که علاوه بر آن که در زمان باستان به یکی از شهرهای مهم این دوران در جهان تبدیل شده بود، در حال حاضر نیز دومین شهر مهم سوریه است. اما از دوران شکوه و زیبایی این شهر، خرابه ای بیش باقی نماده است.

بخش هایی از استان حلب در اختیار داعش در قسمت غربی منتهی به رود فرات قرار دارد. بخش اعظم این استان نیز میان ارتش سوریه و تکفیری های جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه تقسیم شده است. بر اساس نقشه هایی منتشر شده، نیروهای ارتش سوریه در کنار حزب الله و حمایت هوایی روسیه، توانسته اند پیشروهایی را در ماه اخیر داشته باشند و بخش بیشتری را از دست تروریست ها آزاد کنند

فرمانده ارتش سوریه قول پیشروی های گسترده در آینده را داده است.

ورود روسیه به عرصه جنگ داخلی سوریه و کمک به پیشبرد اهداف ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی در دو هفته اخیر، توانسته معادلات جدیدی را رقم بزند. در این میان، حملات هوایی جنگنده های روسیه در اطراف شهر حلب و به طوری کلی استان حلب، مسیر را برای پیشرویی نیروهای ارتش سوریه در کنار حزب الله لبنان باز کرده است.

آزادسازی احتمالی شهر حلب چند نتیجه را می تواند در پی داشته باشد. اولا پس از آن که با ورود روسیه، توازن قوا به سمت ارتش سوریه، سنگینی کرد، این پیروزی می تواند به عنوان اولین پیشروی بزرگ نیروهای ارتش سوریه از زمان شکل گیری بحران باشد و روحیه نیروهای طرفدار نظام سوریه را به نحوه چشمگیری بالا ببرد و از سوی دیگر، ضرب شستی برای نیروهای تروریست و تکفیری باشد. هر چند نیروهای تروریست داعش در بخش های شرقی رود فرات و استان حلب حضور دارند، پاکسازی بخش های غربی حلب، صحنه درگیری میان داعش و ارتش سوریه را در این منطقه شعله ورتر خواهد کرد و در صورت پیروزی ارتش، مناطق مرزی با ترکیه در شمال کشور در دست ارتش قرار خواهد گرفت.

اولین نتیجه کنترل مرزهای ترکیه و سوریه در بخش حلب، ایجاد مانع بر سر راه کمک های نظامی و تسلیحاتی ترکیه به شورشیان و تروریست ها خواهد بود و مسیر اصلی تجهیز و تردد نیروهای داعش از سمت ترکیه نیز بسته خواهد شد.

معادلات مربوط به آزادسازی حلب، تنها به  این نتایج ختم نخواهد شد و با پیشروی ارتش در استان حلب به سمت شمال و سپس شمال غرب سوریه، ادلیب نیز که توسط نیروهای جبهه جیش الفتح در کنترل است، درمحدوده گسترده تر در محاصره قرار خواهد گرفت. از یکسو نزدیکی ادلیب به لاذقیه و طرطوس، حملات هوایی و پشتیبانی از ارتش را میسرتر می کند و از سوی دیگر، پیشروی ارتش و نیروهای حزب الله از سمت شمال و شرق ادلیب نیز، تروریست ها را در تنگنا قرار خواهد داد.

اما در این میان امن سازی شاهراه اصلی میان دمشق و حلب و پاکسازی این مسیر، کانال ارتباطی میان این دو شهر را بار دیگر برقرار خواهد ساخت. با وجود حملات ارتش با پشتیبانی روسیه، ترکیه و عربستان نیز حمایت های نظامی خود را افزایش داده اند و موشک های تاو ساخت آمریکا را در اختیار تروریست ها قرار داده اند، به نحوی که در عملیات آزادسازی دو روستای در جبل ازان، یک تانک ارتش توسط موشک تاو مورد هدف قرار گرفت.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا