خواندنی‌های بصیرنیوز/

خطر امواج وای فای و تلفن همراه برای اعصاب

بصیر، داریوش روحی درباره آثار منفی امواج “وای فای و موبایل” بر سلامت اعصاب و روان اظهار داشت: در حال حاضر در کتاب‌های مرجع جراحی مغز و اعصاب در یک مبحث به نام مننژیت و تومور مغزی یک پاراگراف در مورد خطرات این امواج وجود دارد که بیان می‌کند این امواج باید به عنوان یک خطر احتمالی بالقوه برای مننژیت و برخی از تومورها در نظر گرفته شود و این موضوع هنوز در حال بررسی است.

 وی منظور از خطر بالقوه را عدم قطعیت و تایید کامل آن دانست و تاکید کرد: ولی این امواج به هر حال برای سردردها و برخی از تومورها به عنوان یک خطر احتمالی بالقوه مطرح است.

 این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب متذکر شد: امواج موبایل و پارازیت‌ها نیز مانند امواج وای فای از نوع طول موج “رادیویی” است و همان خطرات را به دنبال دارد.

خانم‌های باردار خطر استفاده بیش از حد از موبایل را جدی بگیرند

 روحی درباره خطرات امواج رادیویی بر سلامت خانم‌های باردار و جنین گفت: این امواج یک دوز ایمن و سالم دارند و از آن حد که گذشت دیگر به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند.

 وی تصریح کرد: صرف استفاده از موبایل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر این استفاده از حد مجاز تجاوز کند، خطرناک خواهد بود.

 این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب افزود: دستگاهی برای اندازه‌گیری دوز مجاز امواج رادیوفرکوئنسی وجود ندارد و این را خود مادر مشخص می‌کند مثلا روزی که از موبایل بیشتر استفاده می‌کند، دچار سردرد می‌شود؛ وقتی در اثر استفاده زیاد از موبایل دچار سردرد و ناراحتی‌هایی شد یعنی امواج بیش از حد مجاز روی او تاثیر گذاشته و این ممکن است خطراتی هم برای جنین ایجاد کند.

 روحی به خانم‌های باردار هشدار داد که نباید آنقدر از موبایل استفاده کنند که دچار سردرد، ناراحتی و یا بی‌خوابی شوند.

 وی با تاکید بر این مطلب که امواج مغناطیسی و رادیویی برای خانم‌های باردار خالی از خطر نیست، خاطرنشان کرد: تا حد امکان بانوان باردار نباید در معرض این امواج قرار گیرند به عنوان مثال در مورد ام.آر.آی که امواج مغناطیسی و رادیویی با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گویند در ۴ ماه اول دوران بارداری نباید انجام شود چون برای جنین ضرر دارد.

افراط جوامع توسعه‌نیافته و در حال توسعه در استفاده از موبایل

 این جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب  ادامه داد: متاسفانه در جوامع توسعه‌ نیافته و در حال توسعه درباره همه چیز افراط و تفریط وجود دارد که استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌های ارتباطی آن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 وی در این رابطه ژاپن را به عنوان یک کشور پیشرفته و صاحب تکنولوژی‌های ارتباطی مثال زد و افزود: ژاپنی‌ها به اندازه ما از موبایل استفاده نمی‌کنند؛ کارمندی که قرار است ۸ ساعت کار کند در محل کار موبایل خود را تحویل می‌دهد و هنگام خروج از محل کار آن را دریافت می‌کند ولی ما متاسفانه شبانه‌روز و حتی در حین انجام کار هم از موبایل خود استفاده می‌کنیم.

 روحی با تاکید بر آسیب قطعی افراط در استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به مراتب بدتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

 این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه هر وسیله‌ای هم استفاده حلال دارد و هم حرام یادآور شد: همانطورکه از یک چاقو هم می‌توان در جهت منفی استفاده کرد و جان یک نفر را گرفت و هم می‌توان استفاده مثبت کرد و با یک عمل جراحی جان یک فرد را نجات داد؛ پس اگر از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده درست و حلال کنیم به نفعمان است و اگر استفاده نادرست کنیم به ضرمان و این بستگی به خودمان دارد و باید آن را به نحو صحیحی تنظیم کنیم چرا که بدیهی است اگر به این ارتباطات مجازی معتاد شویم، اصلاح آن بسیار مشکل خواهد شد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا