امروز : یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
تاریخ : ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ - ۲۳:۱۰ ذخیره فایل ارسال به دوستان

بیماری قلبی بیشترین عامل مرگ‌و‌میر کشور/ هسته انگور برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است

بصیر، محمد نصرتی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز با اشاره به راه‌های مبارزه با افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی – عروقی در افراد، اظهار کرد: شما هم ممکن است مانند بسیاری از مردم توجهی به سلامت قلب خود نداشته باشید و همواره مرگ را برای همسایه نه برای خودتان بدانید. وی تصریح کرد: شاید بگوئید حال […]

بصیر، محمد نصرتی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز با اشاره به راه‌های مبارزه با افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی – عروقی در افراد، اظهار کرد: شما هم ممکن است مانند بسیاری از مردم توجهی به سلامت قلب خود نداشته باشید و همواره مرگ را برای همسایه نه برای خودتان بدانید.

وی تصریح کرد: شاید بگوئید حال من که خوب است پس نگران هچ چیز نباید باشیم، شاید زن بودن خود را عاملی محافظ و پیشگیری کننده از وقوع بیماری قلبی بدانید، اگر هم مرد باشید شاید فکر کنید سن شما آنقدر بالا نرفته است که سلامت قلب شما را به خطر اندازد، اگر هر یک از این باورها را قبول دارید شما کاملا در اشتباه هستید.

رئیس شبکه بهداشت فریدونکنار با اشاره به اینکه در کشور ما بیماری قلبی هر ساله بیشترین میزان مرگ و میر (۳۳ تا ۳۸ درصد) را در میان مردان و زنان به خود اختصاص داده می‌دهد، گفت: روزانه حداقل ۳۰۰ نفر در کشور بر اثر عوارض بیماری قلبی و عروقی فوت می‌کنند.

۱۹ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال کشور در معرض پرفشاری

نصرتی خاطرنشان کرد: استان مازندران نیز در معرض خطر است، وقتی در چند مورد از عوامل خطر بیماری‌های قلب و عروق جز رتبه‌های اول کشور است، چاقی و تغذیه نامناسب است، ۴۳٫۵ درصد از مرگ و میر در استان‌مان به دلیل بیماری قلبی و عروقی است و عامل اصلی بیماری قلبی و عروقی را فشار خون بالا تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین علت فشار خون بالا را مصرف زیاد نمک می‌دانند، فشار خون بالا بی‌علامت است و در صورتی که زود شناسایی نشود می‌تواند منجر به سکته قلبی ، مغزی و مرگ شود.

وی افزود: شیوع پرفشاری خون در ایران ۱۹ درصد در جمعیت ۱۵-۶۴ ساله است، در حدود ۵۹ درصد زنان در گروه سنی ۴۵-۶۵ سال و ۳۶ درصد مردان در همین گروه سنی مبتلا به فشار خون بالا هستند.

رئیس شبکه بهداشت فریدونکنار با اشاره به راهکارهای پیشگیری افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی – عروقی، گفت: میزان دریافت روزانه نمک در کشور ۱۰ تا ۱۲ گرم است، و این در حالی است که میزان نمک مصرفی محدود شود.

مصرف روغن و چربی‌ها را محدود کنید

نصرتی خاطرنشان کرد: میزان نمکی که هنگام پخت غذا را اضافه می‌کنید را می‌توانید کاهش دهید و برای اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک، بر سر سفره از نمکدان استفاده نکنید زیرا ۵۱ درصد مردم همیشه و ۲۶ درصد بعضی وقت‌ها از نمکدان در حین صرف غذا استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه یا خشک مثل آویشن، شوید یا سیر، آّب‌لیمو ترش یا آب‌نارنج و غیره استفاده نکنید، اظهار کرد: جوش شیرین که ممکن است در انواع نان و کیک به کار می‌رود دارای مقدار زیادی سدیم وجود دارد، بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند مصرف حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود باشد.

رئیس شبکه بهداشت فریدونکنار یادآور شد: مصرف محدود و متعادل روغن‌ها، چربی‌ها برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه توصیه می‌شود به جای غذاهای سرخ شده از غذاهای آب‌پز و بخارپز استفاده کنید، همچنین در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی، آنها را با مقدار کم روغن و در زمان کوتاه تفت دهید.

نصرتی افزود: چربی اضافه غذا را قبل از مصرف بردارید و یا ظرف غذا را در یخچال بگذارید تا چربی آن سفت شده و قبل از مصرف، آن را از ریو غذا جدا کنید، همچنین حتما گوشت بدون چربی باشد و پوست مرغ را که حاوی چربی زیادی است قبل از مصرف جدا کنید.

هسته انگور برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی موثر است

رئیس شبکه بهداشت فریدونکنار خاطرنشان کرد: از شیر، ماست و پنیر کم کم چرب استفاده کنید، پنیر خامه‌ای، سرشیر و خامه حاوی مقدار زیادی چربی است، مصرف آنها را بسیار محدود کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه در هنگام طبخ غذا، روغن را به طور مستقیم، از داخل قوطی به درون ظرف نریزید، بلکه از قاشق استفاده کنید تا میزان روغن مصرفی کمتر شود، گفت: برای تامین اسیدهای چرب ضروری، روغن زیتون یا کلزا را به غذای خود اضافه یا گردو را همراه صبحانه و زیتون کم‌رنگ را همراه غذا مصرف کنید.

نصرتی در پایان با بیان اینکه روغن هسته انگور برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی موثر اما سریع‌تر از سایر روغن‌ها اکسیده می‌شود، بنابراین برای مصارف سرخ کردنی مناسب نیست، فقط برای مصارف مثل سالاد استفاده شود، خاطرنشان کرد: از مصرف مواد غذایی حاوی نمک و سدیم زیاد مانند خیارشور، انواع شور و ترشی، رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، انواع سس سالاد، انواع کنسروها و انواع گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگرف انواع پنیرها، مغزها و دانه‌های بوداده با نمک(پسته شور، بادام شور) باید پرهیز کرد.

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

gorban-1

news