با وجود گسترده سلاح در میان غیرنظامیان؛

شاخ غول اسلحه در آمریکا می شکند؟+نمودار

بصیر،

فرهنگ نگهداری و بهره گیری از اسلحه را می توان به قدمت تاریخ آمریکای نوین دانست. به واقع جوامع هجرت کرده به آمریکا (به ویژه اروپائیان) از بدو حضور در این کشور با اتکابه سلاح توانستند رقبای داخلی شان (سرخ پوستان به عنوان میراث بران اصلی کشور آمریکا) را از میدان به در کنند.

ایالات متحده تنها کشور شهری صنعتی مدرن است که همچنان در حفظ فرهنگ اسلحه اصرار مي ورزد. حضور اسلحه در جامعه آمریکا جنبه فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی دارد. به خاطر حمایت قانون اساسی آمریکا از حق حمل اسلحه توسط شهروندان این کشور، مسائل اقتصادی، و استقلال ایالت های آمریکا تدوین قانونی برای کم رنگ کردن این هویت آمریکایی دشوار به نظر می رسد.

به واقع در سال‌های اولیه در جامعه تازه تاسیس آمریکا ناامنی شدیدی حکمفرما بود. به علت جنگ‌های داخلی و حوادث اجتماعی و سیاسی مانند تبعیض‌های گسترده و سیستماتیک علیه سیاهانی که به عنوان برده از قاره سیاه به آمریکا آورده شده بودند، داشتن سلاح ضرورتی اجتناب ناپذیر بود. در حقیقت تبعیض و تنش به علت بی‌ثباتی، حمل سلاح را در آمریکا ضروری می‌کرد. دفاع از زمین‌های کشاورزی که در بیشتر مواقع با جنگ‌های وحشیانه و به عنوان غنایم جنگی در دست صاحبان آن می‌افتاد نیز ضرورتی دیگر برای این موضوع بود. در واقع اسلحه به عنوان یک ضرورت برای بقا تبديل شده بود. امروزه در جامعه آمريكا چيزي فراتر از فرهنگ شكار يا گذشته‌اي پر ماجرا يادگار فرهنگ اسلحه را زنده نگه مي‌دارد و آن پارونوياي اجتماعي است. تهديدهاي نهان عليه امنيت شخصي اشخاص تقاضا براي اسلحه‌هاي خودكار را بالا مي‌برد و توليدكنندگان اسلحه گرم را مشتاق به تولید‌ مي‌كند.

رئیس جمهور اوباما تلاش زیادی به خرج داده تا محدودیت هایی را بر حمل و نگهداری اسلحه در آمریکا اعمال کند، اما تا کنون در این امر موفق نبوده است.

 مسئله حمل و نگهداری سلاح به ویژه در سال های اخیر به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات به ویژه در عرصه سیاسی آمریکا مبدل شده است. بررسی های سال های اخیر نشان می دهد که تعداد حملات مسلحانه و کشتار مردم در ایالت ها و شهرهای مختلف آمریکا افزایش بی سابقه ای یافته است. به گونه ای که نتیجه برخی بررسی ها گویای چند برابر شدن این حملات است. تنها در سال ۲۰۱۵ تعداد موارد تیراندازی در مدارس و کشتار کودکان و معلمان ۲۰ مورد بوده است. این حوادث که مرتبا در حال تکرار است برای جامعه آمریکا شوکه کننده است.

فضای فوق شماری کثیری از جامعه آمریکا به ویژه دموکرات ها و در راس آن ها باراک اوباما رئیس جمهور را بر آن داشته تا در راستای وضع قوانین محدود کننده ای در این رابطه گام بر دارد، امری که تا کنون در تحقق آن موفق نبوده اند. مقاومت گسترده طیف محافظه کار و سنتی آمریکا در قبال هرگونه تغییری که حمایت گسترده شماری از اعضای سنا، مجلس نمایندگان و شرکت های اسلحه سازی را نیز پشت سر خویش دارند بزرگ ترین عامل عدم موفقیت تلاش های صورت پذیرفته تا به امروز می باشد.

آخرین حادثه از این دست، ماه دسامبر گذشته در سن برناردینو، در ایالت کالیفرنیا روی داد و چهارده کشته برجای گذاشت. در تحقیقات مربوط به این پرونده، به آن همچون یک اقدام تروریستی نگاه شد. این در حالی است که تنها یک ماه پس از این حادثه و تنها در ۳۳ کیلومتری محل وقوع آن، خریداران سلاح در نمایشگاه اسلحه ی انتاریو دور هم جمع شدند و بار دیگر سخن از نگرانی ها درباره امنیت شخصی به میان می آورند.

چهل درصد از فروش اسلحه در ایالات متحده آمریکا در این گونه نمایشگاه ها یا روی اینترنت و آن هم بدون هیچ کنترلی روی خریداران انجام می شود.

باراک اوباما از سال ۲۰۱۳ میلادی تلاش کرده است تا قانون حمل اسلحه گرم را تغییر دهد. او طی سخنانی در همان مقطع گفت: «من طرحی را پیشنهاد داده ام که مبتنی بر تلاش گروه کاری جو بایدن است و در روزهای پیش رو قصد دارم تمام ابزارهای لازم را به کار بگیرم تا این طرح به یک واقعیت تبدیل شود.» رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین سخنانش در سال جدید میلادی اذعان کرد سالانه ۳۰هزار نفر از شهروندان این کشور به‌دلیل آزادی اسلحه کشته می‌شوند.

بااین حال کنگره آمریکا که جمهوریخواهان بر آن مسلط هستند در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی با این طرح مخالفت کرد و حتی حاضر نشد محوری همچون «کنترل در سوابق قضایی و روانی خریدار قبل از فروش اسلحه» را که مورد توافق طرفین بود، به رسمیت بشناسد، مخالفتی که تا به امروز تداوم یافته است.

موسسه معتبر گالوپ در کنار مرکز تحقیقاتی پیو در نظرسنجی های اخیری که در این رابطه صورت داده یافته های جدیدی منتشر نموده است که ملاحظه آنان خالی از لطف نبوده و زمینه آشنایی هر چه بیشتر خواننده را با فضای حاکم بر جامعه آمریکا و مخاطرات پیش روی آن از نگاه شهروندان این کشور آشنا خواهد نمود.

نمودار فوق که توسط موسسه تحقیقاتی پیو تعبیه شده نشان می دهد که شهروندان ایالات متحده آمریکا که از سطح آموزشی کمتری برخوردارند بر داشتن و حفاظت از سلاح تاکید بیشتری داشته و آن را در راستای محافظت از خویش می پندارند، این در حالی است که عموم تحصیل کردگان سطح بالای آمریکایی، دسترسی آزادانه به سلاح را خطری برای خود می پندارند. این نمودار به تفکیک نظرات گروه ها را بیان کرده است، در بالاترین بخش آمده به نظرات کلی شهروندان پرداخته که بر مبنای آن ۵۴ درصد از آمریکایی از دارا بودن سلاح و وجود آزادانه آن در سطح جامعه حمایت کرده و دلیل آن را حفاظت از خود در برابر جنایت های احتمالی عنوان نموده اند، این در حالی است که ۴۰ درصد عدم وجود قوانین محدود کننده سلاح را با خطراتی بالا قلمداد می کنند، ۶ درصد نیز نظرمشخصی در این باره نداشته اند. گزینه های بعدی و میزان درصد موافقت با وجود آزادانه سلاح یا وضع قوانین محدود کننده درباره ی آن  به ترتیب از بالا به پایین بدین شرح می باشند: مردان، زنان، سفیدپوستان، سیاه پوستان، اسپانیایی تبارها، افراد دارای سطح تحصیلات تکمیلی، فارغ التحصیلان دانشگاهی، افرادی که مقداری تحصیلات دانشگاهی را در حال گذراندن هستند، گروه فاقد تحصیلات دانشگاهی، جمهوری خواهان، دموکرات ها، مستقل ها، کسانی که در منزل شان صاحب اسلحه می باشند و نهایتا کسانی که فاقد اسلحه در خانه اند.

بر مبنای یافته های نظرسنجی و در پاسخ به مهمترین معضلات کنونی پیش روی آمریکا، شهروندان مقوله تروریسم را به عنوان بزرگترین چالش پیش روی قلمداد کرده اند. بر مبنای نموداری که مشاهده می کنید، اقدامات دولت، معضلات اقتصادی و نهایتا مقوله اسلحه به ترتیب در اولویت های بعدی آمریکایی ها قرار دارد.  ارقام ذکر شده متعلق به نیمه ماه دسامبر می باشد، این در حالی است که پاسخ شهروندان در ماه های دیگر نیز قابل مشاهده است. بر اساس نمودار فوق که حد فاصل نیمه ژوئن تا نیمه دسامبر ۲۰۱۵ را نشان می دهد، بحث سلاح در جامعه آمریکا به مرور از اهمیت بیشتری برخوردار شده، با این حال در راس اولویت ها قرار نگرفته است. درصد اهمیت دو عنوان معضلات دولتی و اقتصادی تغییر چندانی نیافته، با این حال مبحث تروریسم و مخاطرات آن برای آمریکایی ها در طول زمان فوق بسیار اهمیت یافته است.

جدول فوق به بررسی تعداد تیراندازی های جمعی صورت پذیرفته در ۳۳۴ روزه سال ۲۰۱۵ پرداخته که در آن حداقل در هر مورد چهار تن کشته شده اند. بر این مبنا در طول روزهای فوق ۳۵۱ مورد تیراندازی جمعی به وقوع پیوسته است.

جدول فوق از زاویه ای دیگر به مقوله سلاح در آمریکا پرداخته است. بر این اساس مردمان ایالات متحده آمریکا در حالی که تنها ۴٫۴ درصد از کل جمعیت هفت میلیاردی جهان را تشکیل می دهند، به تنهایی دارای ۴۲ درصد از کل سلاح هایی هستند که در دست شهروندان غیر نظامی قرار دارد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا