اگر بنا بر حل مشکلات اقتصادی مردم است پس:

مغز متفکر اقتصادی فهرست اصلاح‌طلبان کیست؟

بصیر،

چند روز پس از نهایی‌شدن فهرست انتخاباتی برخی از گروه‌های سیاسی، بالاخره نوبت به لیست موسوم به اعتدال و اصلاحات هم رسید و این دو گروه در یکی دو روز اخیر لیست مشترک خود را منتشر کردند. اعضای این لیست که محمد رضا عارف گفته خیلی روی آنها تعصب دارد، سه‌گانه‌ی «امید، آرامش و رونق اقتصادی» را به عنوان شعار انتخاباتی خود برگزیدند که در میان آنها فقط «رونق اقتصادی» یک مؤلفه‌ی ملموس در فضای عمومی جامعه محسوب می‌شود و مابه‌ازای اجتماعی دارد. چرا که معمولا شعارهایی نظیر «امید» و «آرامش» بر حسب گرایش‌های سیاسی مختلف، معنای متفاوتی پیدا می‌کنند و نمی‌توان آنها را به کل جامعه تعمیم داد.

 مثلا حسن روحانی نیز که از همان ابتدا دوگانه‌ی «تدبیر» و «امید» را به عنوان شعار خود انتخاب کرد، «امید» را در نگاه به آینده‌ی روشن و دورنمای سیاسی-اقتصادی کشور ترسیم می‌کرد که امروز به دوران «پسابرجام» معروف شده است؛ دورانی که بر خلاف وعده‌های بسیار زیاد دولت، هیچ‌گونه رونق اقتصادی را باعث نشد و رکودی بی‌سابقه را بر کشور حاکم کرد.

مسلما تحصیلات دانشگاهی و تجربه‌ی کار اقتصادی، یکی از شرایط بسیار مهم برای افرادی است که می‌خواهند وارد مجلس شده و با وضع قوانین، اقتصاد کشور را سر و سامان دهند. مثلا کسی که مدرک دانشگاهی رشته‌های فلسفه، تاریخ و یا فیزیک را دارد، کمتر توان ورود به مسائل اقتصادی و کمیسیون‌های مربوط به آن را خواهد داشت و با توجه به معلومات و تجارب خود نمی‌تواند راه‌حل درخوری برای حل مسائل اقتصادی در قالب وضع قوانین و نظارت بر قوه‌ی مجریه داشته باشد.

لیست ۳۰ نفره‌ی اصلاحات و حامیان دولت نیز عملا نشان‌دهنده‌ی گروهی است که تقریبا هیچ‌کدام از آنها حتی یک مدرک دانشگاهی مرتبط با اقتصاد را هم ندارند و کمتر سابقه‌ی اقتصادی در کارنامه‌ی تماماً سیاسی آنها به چشم می‌خورد. لیستی که با رویکردی سیاسی وارد انتخابات شده و می‌خواهند «امید» و «آرامش» را با معانی جناحی خود در متن قوانین مجلس و فضای سیاسی کشور پیاده کنند. «امید»ی که عارف آن را به «رفع حصر سران فتنه» نسبت می‌دهد و «آرامش»ی که می‌خواهد فضای پر التهاب مجلس ششم را تکرار کند. اما آنچه در کشاکش درگیری‌ها و منم‌منم‌های سیاسی مسکوت گذاشته می‌شود، همان «رونق اقتصادی» است که در روزگار نزول برجام از جانب خدا، باید منتظر نزول گشایش اقتصادی از درگاه حق باشیم.

راه دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا