لیست اصلاح طلبان چگونه بسته شد؟/از حضور حامیان سرسخت رفع حصر تا درخواست برای اعدام سران فتنه

بصیر، پس از کش‌وقوس‌های فراوان جبهه اصلاحات در هفته گذشته موفق شد تا به هر ترتیبی که بود لیست انتخاباتی استان تهران خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

لیستی که از همان ابتدا و پیش از قطعی شدن هم حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون آن مطرح می‌شد و بسیاری مهم‌ترین دلیل تاخیر در انتشار لیست جبهه اصلاحات را اختلافات موجود بین افراد این حزب و احزاب دیگر مانند کارگزارانی‌ها و حامیان دولت مطرح می‌کردند.

قراردادن نام برخی از افراد در لیست اصلاح‌طلبان از همان ابتدا موجب ایجاد نگرانی برای رهبران این جریان سیاسی شده بود تا جایی که عارف در اکثر سخنرانی‌های خود مخصوصا در دانشگاه‌ها و جمع جوانان به توجیه آنان در خصوص لیست می‌پرداخت و چرایی وجود برخی از نام‌ها در این لیست را برای آنان شفاف‌سازی می‌کرد و همواره از دانشجویان می‌خواست تا به همه‌ی لیست رای بدهند.

هرچند سران جبهه اصلاحات و افراد شناخته شده این گروه، در میتینگ‌های انتخاباتی که برگزار می‌کنند همواره به موضوع رفع حصر و تلاشی که در مجلس آینده برای این موضوع انجام خواهند داد اشاره می‌کنند اما در لیست جبهه اصلاحات نام افرادی به چشم می‌خورد که پیش از این درخواست اعدام فتنه‌گران را در مجلس مطرح کرده بودند.

نام کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود که در سال ۱۳۸۹ خواستار اشد مجازات برای سران فتنه‌(موسوی و کروبی) شده بود این روزها در لیست جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد، لیستی که یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش برای جمع‌آوری آرای همفکران خود رفع حصر سران فتنه است.

جلالی اخیرا درباره مواضع خود گفته است: بنده و امثال آقای مطهری همان زمان هم اعتقاد داشتیم که باید دادگاه صالحه تشکیل شود و هر کسی  در هر سطحی  تخلفی انجام داده پاسخ گوی تخلفاتش باشد .بنده هم در آن زمان به کرات عرض کردم که که دستگاه قضایی به اتهامات تمامی عوامل رسیدگی کند.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان با فشار به عارف موضوع حذف کاظم جلالی را از لیست جبهه اصلاحات مطرح کرده‌اند.

این جریان معتقد است که حضور جلالی که روزی خواستار اعدام سران فتنه‌ بوده، در لیست اصلاحات باعث وهن اصلاح‌طلبان شده است.

البته عارف در پاسخ به معترضین گفته کاظم جلالی دستپخت دولت برای لیست اصلاح‌طلبان بوده است

.

این دوگانگی رفتارها و گفتار رهبران جریان اصلاحات، موجب سردگمی کاندیداهای آن‌ها و هواداران این جریان سیاسی شده و باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح‌طلبان درخواست طرفداران خود مبنی بر حذف کاظم جلالی از لیست اصلاح‌طلبان را اجابت می‌کنند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا