به قلم محمدعلی آزادی کناری

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

بصیر، مگر آنهایی که در دوره‌های قبل بودند برای ما چه کرده اند که بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم؛ اینها همه به فکر خودشان هستند تا به فکر مردم؛ روز به روز وضع اقتصاد و زندگی ما بدتر از گذشته می‌شود چه انگیزه‌ای داریم تا در انتخابات شرکت کنیم…

اینها و سوالاتی از این دست جملات ناامیدانه‌ای که در ایام هر انتخاباتی بر زبان برخی از مردم در محافل و مجالس جاری می‌شود.

صرف نظر از درستی یا نادرستی این نوع جملات، دلایلی را برای خوانندگان گرامی برای ضرورت شرکت آحاد واجد شرایط جامعه در انتخابات را بیان می دارم ،امید می رود دلایل مشروحه ذیل پاسخی قانع کننده برای سوالات و شبهاتی نظیر آنها باشد:

۱-انتخابات در هر کشور و جامعه ای مظهر و تجلی اراده یک ملّت برای تعیین سرنوشت خود و تحقق شعار مردم سالاریست. یک جامعه ی پویا و هدفمند و صاحب اراده و اختیار ،خواسته هایش به روشی خردمندانه و بدون هرگونه زور و فشار دنبال می کند. اگر انتخابات نباشد امکان بیان خواسته جمعی مردم از ارکان حکومت وجود نخواهد داشت؛ در این حالت چنانچه هر کس قدرت و امکانات بیشتری در اختیار داشته باشد خواسته های خود را بر سایر افراد جامعه تحمیل خواهد کرد.حکومت های دیکتاتوری معمولاً اینگونه بوجود می آیند.

۲-هرچه تعداد افراد برای شرکت در انتخابات بیشترباشد میزان مسئولیت حکومت و نظام در نزد مردم از منظر سایر دولتها و کشورها بالاتر و بیشتر جلوه می نماید در نتیجه دست حکومت و مسئولان در عرصه های مختلف جهانی برای پیش برد اهدافش بازتر شده و قدرت بیانشان نیز رساتر و گویاتر خواهد بود.

۳-شرکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات سبب تقویت وحدت ملی خواهد شد؛ زیرا در کشوری مانند کشور ما اقوام ،مذاهب و ادیان با زبان و آداب و رسوم مختلف جهانی و متفاوتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند که همگی به دنبال تامین حداکثر نیازهای فردی و اجتماعی خود بوده اما بدون مزاحمت و تحمیل مذهب ،یا زبان و دین خود بر دیگری. این همان تبلور وحدت و انسجام ملی است.

۴-شرکت حداکثری مردم در انتخابات ضریب امنیت ملی را به شکل غیر قابل باوری افزایش می دهد. همیشه حکومتهای سلطه گر و غارتگر مترصد آن هستند که کشوری به مانند ایران از درون مورد حمایت مردم خود واقع نشوند تا با هجوم به کشور مورد نظر به اهداف پلیدشان دست یابند. عدم شرکت در انتخابات دشمنان را به این نتیجه می رساند که حکومت مورد نظر از پشتوانه مردمی لازم برخوردار نیست ومردم به حکومتشان پشت کرده اند و اگر حمله ای صورت گیرد آنها حمایت لازم را نخواهند داشت. این تجربه در کشوهایی مانند عراق و افغانستان اتفاق افتاد در این حالت هیچ کس حتی آنها که در انتخابات شرکت نکرده اند از حاشیه امنیت برخوردار نخواهد شد چون دشمن ،دشمن است و به کسی رحم نخواهد کرد.

۵-با شرکت در انتخابات و انتخاب آگاهانه و درست می توان به تحقق حداکثری خواسته ها و مطالبات و تامین نیازهای اساسی خود امیدوار بوده و بالعکس با عدم شرکت در انتخابات ،هیچ خواسته ای از خواسته های افراد جامعه عملی نخواهد شد و این یعنی پسرفت.

بنابراین شرکت در انتخابات به جهت افزایش کارآمدی ارکان مختلف حکومت ،وسرعت بخشیدن به تحقق اهداف متعالی و مصونیت بخشی از گزند بیگانان امری واجب ،ضروری و اجتناب ناپذیر است .امیدواریم ملت بصیر و هوشمند ایران اسلامی مثل همیشه با مشارکت حداکثری خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی عمق شعور و درک خود را بار دیگر به جهانیان نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا