بررسی پیام های داخلی و خارجی نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی/

از پیروزی قاطع اصولگرایان تا تشکیل مجلس ناهمسو با دولت پس از ۲۸ سال/ معیشت مردم آری، نمایش برجام نه

بصیر، بررسی آمار  و نتایج انتخابات سراسر بدست آمده از انتخابات امسال، نشان از کسب آرای حداکثر از سوی جریان اصول گرایی بود. آمار تا این ساعت نشان می دهد که از بررسی۱۶۲ حوزه در سراسر کشور، ۱۱۴ نفر اصولگرا  و مستقلین متمایل به اصولگرایی، ۳۵ نفر اصلاح طلب و مستقلین متمایل به اصلاحات و ۱۳ نفر اعتدالیون می باشد.

 انتخابات امسال یک انتخابات بی سابقه از این باب که نگرش های جبهه های مقابل نسبت به آن به صورت بسیار متفاوت تغییر کرد و حواشی زیادی را برای خود داشت که نشان از اهمیت وافر آن در سپهر سیاسی ایران داشت. از این جهت که هم در حوزه انتخابی،  داخل و هم از خارج به صورت گسترده در راستای محو خط انقلابی تلاش های بسیاری صورت گرفت و تفاسیر از قلب جامعه برای آن‌ها، پیش بینی های غلطی را ایجاد کرده بود که با شکست روبه رو شد. از این جهت بررسی نتایج انتخابات ۹۴، در دو ساحت خارجی و داخلی نکاتی را ارائه می دهد که مداقه بر آنها، تفسیر انتخابات را شفاف تر خواهد کرد:

*خلل اساسی در تحلیل و تصور جبهه استکبار از جامعه ایران

۱-انتخابات اسفند ۹۴، صحنه هماورد همه‌ی جبهه استکبار، منافق، اپوزیسیون و مخالفین نظام با جبهه انقلاب اسلامی بود و در این میان طرف مقابل همه ظرفیت و توان خود را به صحنه آورده بود. به زعم بسیاری از تحلیل گران امریکایی، اولین گام در ایران استقرار دولت همسو با غرب بود که باز به تصور آنها در سال ۹۲ به آن دست یافتند و در گام دوم به فتح مجلس و ایجاد مجلسی همسو برسند. این موضوع کار را به جایی کشاند که راهبرد ممانعت از حضور مردم بدل به تشویق به حضور مردم شد و شاید این راهبرد آنقدر تکرار گشت که به یک سیاست نخ نما در میان آحاد جامعه تبدیل شد و از طرفی امر خرق عادت دیگری نیز در جبهه استکبار  رخ داد و آن حمایت رسانه ای از لیست برخی جریانات سیاسی داخلی بود که به تصور آنها همسو با غرب هستند.  نتایج انتخابات در سراسر کشور اما خلل اساسی در تحلیل و تصور جبهه استکبار ایجاد کرد.

*نتایج انتخابات “نه بزرگ” به استکبار

نتایج انتخابات از یک سو نشان داد که نفوذ عمومی و رسانه ای در میان جامعه ایران از سوی استکبار بسیار پایین است و حتی حمایت گسترده از یک کاندیدا به ضرر آن تمام شد و لیست هایی که نامی از آنها در رسانه های انگلیسی-امریکایی برده شده با افت شدید رای مواجه شدند و سبد آرای رقیبان آنها به شدت افزایش یافت. از سوی دیگر این موضوع برای استکبار قابل فهم خواهد بود که مجلس آینده، انقلابی تر، ضد انگلیسی-امریکایی تر از پیش خواهد بود و این مهمترین خصیصه ایست که مجلس دهم آن را در دل خود خواهد داشت. به هر حال تیری که از سوی استکبار برای مجلس کشیده شده بود به سنگ خورد و به گونه ای یک “نه” بزرگ به انگلیس و امریکا بود.

*تشکیل مجلسی غیرهمسو با دولت پس از ۲۸ سال

۲-پیام داخلی نتایج انتخابات بیشتر متوجه دولت و جریانات همسو با دولت است. اولین بار است که در طول ۲۸ سال گذشته، یک مجلسی غیرهمسو با دولت شکل میگیرد که دولت در آن جایگاه حداکثری ندارد. هر دولتی به فراخور نفوذ اجتماعی خود و اقبالی که از سوی جامعه دارد، امید به دست یابی به یک مجلس تقریباً همسو داشته و به آن نیز نائل شده است. اما اینکه امروز چنین مجلسی برای دولت تدبیر و امید تشکیل نمی شود، حکایت آشنا و ملموسی است که باید دولت دقت اساسی روی آن داشته باشد.

*ملت به دنبال بهبود معیشتشان هستند

از روی آغاز دولت یازدهم، وعده و عیدهای اقتصادی-معیشتی فراوان به ملت داده شد و کانال رسیدن به بهبود معیشتی را مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به برجام خطاب کرد. اما این موضوع در پس هیاهوها و جنجال های رسانه ای و آمارسازی های دروغین، هیچگاه ختم به بهبود معیشت مردم نشد و اسطوره سازی از دولت در رسانه های همسو با دولت، هیچ گاه نتوانست جای بهبود معیشت را بگیرد و نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز همین مهم را به نمایش گذاشت.

*رفراندوم برجام نتایج خوبی برای دولت نداشت

این انتخابات به گونه ای رفراندوم برجام بود که نتیجه خوبی را برای دولت به ارمغان نیاورد. هر چند دولت تلاش گسترده ای در حمایت از جریان های همسو کرد و حتی با تخلفات بزرگ و بی سابقه تریبون های دولتی را به گروگان گرفته و اکثر وزرا به نحوی خود را در حمایت از جریان های همسو دخیل کردند ولی نتوانست تغییری در باور ملت ایجاد کند و کماکان تا معیشت مردم بهبود نیابد، اقبال عمومی به دولت کاهش روزافزونی خواهد داشت و از این پس سکوت در برابر معیشت ملت نیز دیگر امکان پذیر نخواهد بود چرا که پیروزی قاطع اصول گرایان در این دوره از انتخابات و اهدف معیشتی که در آنها وجود دارد، قطعاً دولت نمیتواند این فضای انفعالی را مثل گذشته پیش ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا