نظر ظریف درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیش‌بینی نتیجه انتخابات:

ما در مسائل داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم

بصیر، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بعدازظهر امروز جمعه به وقت محلی در جمع دیپلمات‌های تایلندی و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور و صاحبنظران و کارشناسان در محل وزارت خارجه تایلند درباره تغییر پارادایم از بازی با حاصل‌جمع صفر به راه حل برد-برد، چگونگی فهم بهتر و حل مشکلات مشترک جهانی حاصل  افراط‌گرایی با توجه به تجربه برجام به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به عصر جهانی شدن و دنیای ارتباطات گفت: ١١ سپتامبر ثابت کرد حتی داشتن بزرگ‌ترین قدرت نظامی هم مانع از چنین اتفاقاتی نمی‌شود.

ظریف ادامه داد: شما نمی‌توانید در امنیت باشید وقتی دیگران در ناامنی باشند و در رفاه باشید و دیگران در فقر.

وزیر خارجه همچنین در ادامه سخنانش به تشریح روند برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و افزود: طرف مقابل و از جمله آمریکا به دنبال غنی‌سازی صفر برای ایران بودند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم ولی قبول هم نمی‌کنیم که کسی برای ما تعیین تکلیف کند.

وزیر خارجه در بخش دیگر سخنانش به موضوع افراط‌گرایی و رادیکالیسم پرداخت و افزود: افراط‌گرایی در منطقه ما به عنوان متوازن‌کننده تعریف می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: ما اشتراکات زیاد فرهنگی و مذهبی و… در منطقه داریم و علاوه بر آن با خطرات زیادی در منطقه مواجهیم.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: آینده در دستان ماست.

به گزارش خبرنگار فارس ظریف در ادامه به سوالات تعدادی از حاضران در این جلسه پاسخ گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تحولات افغانستان و حضور طالبان گفت: افراط‌گرایی نه فقط افغانستان بلکه به آسیای میانه نیز کشیده شده و باید در مقابل این افراط‌گراها از جمله داعش متحد شده و مانع از کمک مالی به آنها شویم.

ظریف تصریح کرد که افراطی‌گری ارتباطی با اسلام ندارد و متاسفانه جوانان جذب این گروه‌ها می‌شوند و به پدیده مشکل‌سازی تبدیل شده است.

وی درباره همکاری ایران با کشورهای غربی برای مقابله با افراط‌گرایی که سوال دیپلمات مجارستانی مقیم در تایلند بود بر همکاری همه برای مقابله با این پدیده تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وقتی ایران تحت تحریم بود نمی‌توانست نفت خود را بفروشد چگونه است که داعش الان به درآمد حاصل از فروش نفت دسترسی دارد؟

ظریف درباره بحران سوریه نیز با تاکید بر راه حل سیاسی برای حل این بحران ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای سوریه در ژنو شکل بگیرد.

وزیر خارجه همچنین یادآور شد که ائتلاف در مبارزه با داعش موفق نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا و اینکه آیا فکر می‌کنید ترامپ به ریاست جمهوری می‌رسد؟ اظهار داشت: ما درباره مسائل داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم. انتخابات موضوع جذابی است که باید از بیرون نظاره‌گر باشیم.

به گزارش خبرنگار فارس در ابتدای مراسم مشاور وزیر خارجه تایلند طی سخنانی به تشریح اقدامات ظریف در این مدت و به ویژه برجام پرداخت و در پایان مراسم نیز هدیه‌ای به رسم یادبود به ظریف اهدا کرد.

ظریف امشب تایلند را ترک و به منظور انجام سفری به دو کشور اقیانوسیه راهی نیوزیلند و از آنجا به استرالیا می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا