۲سناریوی دولت برای قیمت بنزین در سال ۹۵

بصیر،پس از آنکه در خردادماه سال ۹۴ قیمت بنزین تک نرخی و ۱۰۰۰ تومانی شد و در پاییز سال گذشته با کاهش شدید قیمت نفت، فاصله قیمت جهانی بنزین و نرخ ۱۰۰۰ تومانی این فرآورده نفتی در ایران کم شد، پیش بینی ها حاکی از این بود که به دوران ثبات در نرخ بنزین رسیده ایم؛ اما دولت برنامه های جدیدی برای قیمت بنزین در سال ۹۵ دارد.

دولت هنوز به افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از راهکارهای جبران کسری های بودجه ای خود چشم امید بسته است. از اینرو به تغییر شاخص افزایش قیمت بنزین از “قیمت های جهانی” به “تورم داخلی” فکر می کند.

دولت در جدیدترین تصمیم خود، طرح افزایش سالانه قیمت بنزین بر اساس تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی را به جریان انداخته و پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این است که این طرح برای بررسی بیشتر قرار است به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شود.

سناریوی دیگر دولت برای قیمت بنزین در سال ۹۵، شناورسازی قیمت بنزین است. این طرح که پیشنهاد آن در قالب طرح برند سازی جایگاه ها مطرح شده بدین صورت است که هر جایگاهی که خدمات بهتری عرضه کند و استانداردهای جایگاه را از نظر فضا و زیبایی بالا ببرد، آزادی عمل خواهد داشت تا بنزین را با هر نرخی عرضه کند.

وزارت نفت بیشتر به نتیجه رسیدن سناریوی دوم چشم امید بسته است و وزیر نفت در این خصوص معتقد است که ” قیمت توزیع بنزین آزاد شود و به فروشندگان کلاسهای بالاتر امتیاز داده شود و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نباشد.”

در این طرح جایگاههای عرضه سوخت به “سه رده” تقسیم بندی خواهند شد که فقط عرضه بنزین ۱۰۰۰ تومانی در جایگاههای رده سوم یا کلاس سه صورت می گیرد و جایگاههای دو رده بالاتر بنزین را با قیمتی بیشتر از قیمت دولتی آن عرضه خواهند کرد.

این دو طرح هم اکنون در مجموعه دولت مطرح است و قرار است بررسی های تکمیلی بر روی آنها انجام گیرد و سپس در خصوص اجرا یا عدم اجرای آنها تصمیم گیری شود.

جویباران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا