سقوط اعتماد ایرانی‌ها به پایبندی پسابرجامی آمریکا

بصیر،نظرسنجی به شکلی تلفنی و از ۱۰۰۵ پرسش شونده در فاصله زمانی سوم تا سیزدهم مارس (تقریبا سه تا چهار هفته پیش) انجام شده است. پیش از این و در آستانه انتخابات نیز نظرسنجی دیگری انجام شده است. در این نظرسنجی‌ها سی پرسش به شکل تلفنی و از مبدا تورنتو در کانادا از پرسش‌شوندگان پرسیده شده است و با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و شیوه پرسش‌ها، ممکن است نتایج تا سطح ۳.۲ درصد دچار اشتباه باشد.

به نوشته لو بلاگ، شاید نگران‌کننده‌ترین نتیجه این نظرسنجی این باشد که اعتماد عمومی به پایبندی ایالات متحده به تعهدات خود مطابق برجام، کاهش یافته است. اگر چه ۷۱ درصد پرسش‌شوندگان حمایت خود را از برجام ابراز داشته‌اند، ولی میزان «حمایت قاطع» از برجام از ۴۳ درصد در اوت گذشته (اواخر شهریور ۹۴) به حدود ۲۷ درصد در نظرسنجی اخیر کاهش یافته است.

در حالی که نظرسنجی پیشین گالوپ نشان می‌داد ۴۵ درصد ایرانی‌ها معتقدند ایالات متحده به تعهدات خود مطابق برجام پایبند خواهد ماند، این میزان اکنون به ۲۹ درصد کاهش یافته است. در حالی که در نظرسنجی انجام شده در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته، ۴۱ درصد ایرانی‌ها ابراز داشته بودند که «اصلا» به پایبندی آمریکا به تعهداتش اطمینان ندارند و یا این که به این موضوع اطمینان چندانی ندارند، این میزان اکنون به ۶۶ درصد افزایش یافته است.

به هر حال، کاهش همزمان حمایت از برجام و نیز خوش‌بینی به پایبندی آمریکا به تعهداتش مطابق برجام، نشان‌دهنده کاهش نظرات مساعد نسبت به دولت روحانی نیز هست. با وجود نظر مساعد ۸۴ درصدی نسبت به دولت روحانی، میزان نظر «بسیار مساعد» به دولت، از ۶۱ درصد در تابستان به حدود ۴۰ درصد در نظرسنجی اخیر کاهش یافته است.

این کاهش نظرات مثبت مردم به دولت روحانی با مسائل اقتصادی نیز در ارتباط است. در یک نظرسنجی انجام شده در ماه می گذشته (اواخر بهار ۹۴) حدود ۵۴ درصد پرسش شوندگان با این نظر موافق بودند که شرایط اقتصادی کشور مناسب است ولی این عدد اکنون به ۴۶ درصد کاهش یافته است. در عین حال، در شرایطی که ۵۲ درصد به بهبود شرایط اقتصادی خوشبین هستند، یک سوم پرسش شوندگان گفته‌اند که وضع اقتصاد در حال بدتر شدن است.

مطابق نظر رئیس‌جمهور، ۶۴ درصد پرسش‌شوندگان معتقدند که تعامل اقتصادی با کشورهای غربی باید افزایش یابد؛ حتی ۵۴ درصد کسانی که خود را منتقد دولت معرفی کرده‌اند نیز چنین نظری دارند. از سوی دیگر ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بوده‌اند که کسب خودکفایی اقتصادی بر افزایش تجارت با کشورهای دیگر اولویت دارد، در حالی که ۳۶ درصد نظر مخالف داشته‌اند.

مشهدسر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا