اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل

تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی با ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی/ سهم مازندران در این ارتباط چقدر است؟!

بصیر،اجرای طرح اقتصاد مقاومتی از مدت‌ها قبل مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و از سنوات گذشته نسبت به برنامه‌ریزی و اجرایی کردن این طرح هشدار دادند.

برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به شناسایی ظرفیت‌ها و کاستی‌ها داریم. همچنین برای تقویت ظرفیت‌های موجود اولا باید باورمان را نسبت به اجرای این طرح تقویت کنیم و از ظرفیت‌های موجود به نحو مناسب بهره ببریم.

الگوهای فراموش شده و کم‌رنگ شدن شعار «ما می‎توانیم»

برای عملیاتی کردن طرح اقتصاد

در حال حاضر ممکن است افرادی علاقمند باشند در حوزه‌های متعدد سرمایه گذاری کنند، ولی شیوه و الگوی مناسب برای اجرای طرح ندارند.

مقاومتی برگردیم به شیوه زندگی سال‌های قبل در روستاهای دور دست، در یک زندگی دور دست روستایی اهالی روستا با استفاده از پتانسیل موجود در روستا نسبت به تامین نیازمندی‌های خویش اقدام می‎کردند و در بازارچه‌های روستایی، معاملات پایاپا و تهاتری انجام می‌پذیرفت و روستایی در قبال عرضه یک محصول خود، می‌توانست در این بازارچه‌ها، کالاهای مورد نیاز خود را تهاتر کند که هم‌اکنون نیز این شیوه در برخی بازارچه‌های روستایی مازندران متداول است.

یا به صورت عینی‎تر در دوران دفاع مقدس، وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی به صورت عملیاتی‎تر نمود پیدا می‎کرد، کتاب‌های متعددی درباره نحوه دفاع در برابر دشمن منتشر شد و خاطرات زیادی از رزمندگان در این دوره منتشر شده و در حال انتشار است، در لابه‌لای خاطرات رزمندگان به بهره‎گیری از ظرفیت موجود و توانمندی‌هایی که داشتند به ظرافت و خوبی اشاره می‌شود.

قرار نیست به دوران جنگ و دوران محرومیت برگردیم

ممکن است که این مطلب در ذهن خواننده خطور کند که یعنی ما برای اجرای اقتصاد مقاومتی به زندگی در روستا و دوران جنگ برمی‎گردیم،

مازندران می‎تواند اثرگذارترین استان کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی باشد.

نه این طور نیست، بلکه بررسی این وضعیت به ما نشان می‎دهد که چطور از ظرفیت‌های موجود و از امکانات و پتانسیل آن برای تامین نیازمندی‌های خویش به خوبی استفاده کنیم.

نداشتن دانش اقتصادی

در حال حاظر امکانات در کشور ما به حد وسیع وجود دارد، چطور یک خانواده می‎تواند از ظرفیت موجود و از توانمندی‌های که دارد برای رفع مشکل نیازمندی‌های خویش استفاده کند و این موضوع را در جامعه تسریع بدهد.

در حال حاضر مهمترین مشکل در جامعه نداشتن الگوی مناسب برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی متناسب با نیاز روز  است، همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس الگوهای متعدد برای رهایی از مشکلات وجود داشت و اراده لازم برای موفقیت فراهم بود.

در حال حاضر ممکن است افرادی علاقمند باشند در حوزه‌های متعدد سرمایه گذاری کنند، ولی شیوه و الگوی مناسب برای اجرای طرح ندارند.

در این زمینه نیاز

الان نقدینگی به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سیر صعودی دارد و نتیجه این مسئله این است که پول سر جای خودش نمی‌رود.

است متولیان با شناسایی و استفاده از ظرفیت موجود در کشور و استان نسبت به معرفی مناسب الگوهای اقتصاد مقاومتی اقدام کنند که اقداماتی در این راستا در حوزه بسیج سازندگی ارائه شده است که این الگوها نیاز به تسریع در سطح کلان جامعه دارد. لذا متولیان و دست‌اندرکاران استانی باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند و آن را برای توسعه استان بکار گیرند.

شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها در استان

ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه اقتصاد مقاومتی وجود دارد، چنانچه مسئولان و متولیان امر بخواهند به دور از شعارزدگی نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام کنند، مازندران می‎تواند استان اثرگذار در حوزه اقتصاد مقاومتی باشد. برای اجرایی کردن طرح اقتصاد مقاومتی هر استان، باید مسئولان استانی ظرفیت‌های خودشان برای عملیاتی کردن طرح‌های مناسب را به خوبی شناسایی و نسبت به تقویت ظرفیت‌ها و فعالان آن حوزه اقدام کنند.

برداشتن موانع تولید گامی که دولت باید انجام دهد

در همین ارتباط دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نکاتی را مطرح کرد که بیان دوباره آن در این گزارش خالی از لطف نیست.
محسن

دکترمحسن رضایی:اینکه می‌گویند بودجه دولت آقای روحانی کم‌تر از دولت آقای احمدی‌نژاد است، از نظر ارزی شاید درست باشد، اما از نظر ریالی درست نیست

رضایی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اظهار کرد: اگر اقدام انقلابی انجام شود، قطعا در عرصه اقتصادی به موفقیت‌هایی خواهیم رسید و منظورمان از حضور نیروهای انقلابی کسانی هستند که قدرت فهم اقتصاد را دارند، لذا در همین بخش خصوصی افراد موفقی حضور دارند، اما در سیستم بروکراسی گرفتارند.

رضایی بیان کرد: امروز تحریم‌ها برداشته شد، حال ببینیم دوستان‌مان در دولت می‌خواهند چکار کنند، زیرا اگر بخواهند مانند روند سه‌سال گذشته کارها را پیش ببرند، معلوم است که راه به جایی نمی‌برند. دوستان ما در دولت باید ابتدا از خود شروع کنند و موانع راه تولید را بردارند تا انقلابی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند شرایط لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم نیست و تحقق آن نیازمند بودجه است، گفت: اینکه می‌گویند بودجه دولت آقای روحانی کم‌تر از دولت آقای احمدی‌نژاد است، از نظر ارزی شاید درست باشد، اما از نظر ریالی درست نیست، زمان آقای احمدی‌نژاد ارز را هزار تومان می‌فروختند، الان در این سال‌ها شاید میزان درآمدهای ارزی کم‌تر شده، اما قیمت ارز به بالای ۳ هزار تومان رسیده، بنابراین از نظر ریالی تفاوت چندانی ندارد و شما می‌توانید

همه باید به دولت کمک کنند و امسال منتظریم دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی کارهایی را انجام دهند.

بودجه دولت را مقایسه کنید هم از نظر ریالی و هم از نظر ارزی. ضمن اینکه پول فراوانی در اختیار مردم است، اما آنها اعتماد ندارند تا وارد چرخه اقتصادی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: الان نقدینگی به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سیر صعودی دارد و نتیجه این مسئله این است که پول سر جای خودش نمی‌رود. به هر حال اقتصاد مقاومتی، شدنی است، اما دولت باید روش مدیریت اقتصادی خود را عوض کند. تا زمانی که دولت این روش را تغییر ندهد، ما به جایی نمی‌رسیم، البته همه باید به دولت کمک کنند و امسال منتظریم دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی کارهایی را انجام دهند.

و اما نکته پایانی

برای موفقیت در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ابتدا توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها به خوبی مشخص و در کنار آن نیازمندی‌ها هم به صورت مدون در لیست روبروی توانمندی‌ها قرار گرفته و نسبت به اجرای آن اقدام کرد، همچنین باید از ظرفیت منطقه‌ای و بومی برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی استفاده شود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا