زنان مذهبی ترن یا مردان؟‎/ نگاه آماری به باورهای مذهبی زنان و مردان در دنیا

بصیر، از مذهب به عنوان با نفوذترین باور حاکم بر انسان ها در جهان یاد می شود، با این حال جامعه بین المللی با گذشت زمان و رواج برخی اندیشه های کذایی توانسته رخنه ای در میان اعتقادات و باورهای برخی انسان ها به وجود آورد.

موسسه تحقیقاتی پیو در یک فرآیند تحقیقی در پی یافت نتایجی در رابطه با آینده مذهب در جهان بر آمده و به طرح سوالاتی از افراد مختلف بالای بیست سال در ۱۹۲ کشور جهان نموده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد ۴/۸۳ درصد از زنان و ۹/۷۹ درصد از مردان هم چنان خود را مذهب و معتقد قلمداد می نمایند.

۶۱ کشوری که زنان آن بیش از مردان به مذهب باور دارند.

بر مبنای یافته های فوق زنان در ۶۱ کشور از ۱۹۲ کشور یاد شده بیش از مردان متمایل به مذهب بوده و در مابقی کشور ها هر دو جنس به یک میزان تمایل به مذهب دارند. نکته جالب توجه آن که در اندک کشورهایی در جهان وجود دارد که مردان بیش از زنان متمایل به مذهب هستند. بر اساس مطالعات انجام شده حداقل در ۸۳ کشور یاد شده تمایل و گرایش به مذهب بیش از ۹۸ درصد در میان هر دو جنس می باشد.

میزان باورمندان به مذهب در جهان بر مبنای جنسیت و دین. گزینه های یاد شده به تریب از بالا به پایین عبارتند از: وابستگی و باور به مذهب، هندوها، مذاهب و آیین های سنتی، مسلمانان، سایر مذاهب، یهودیان، مسیحیان، بودایی ها، ملحدان، جمع کل.

میزان اعتقاد به مذهب در میان زنان و مردان در ادیان مختلف متفاوت می باشد. به طور نمونه زنان در ادیان بودایی ۵۴ درصد، مسیحیت ۵۳ درصد و یهودیت ۵۲ درصد از کل مذهبی ها را از آن خود نموده اند با این حال جمعیت آن ها در ادیان هنود و آیین های سنتی ۴۹ درصد را تشکیل می دهند.

بیشتر ملحدان جهان مرد هستند. نقشه فوق میزان ملحدین مرد در آمریکا نسبت به ملحدین زن را ۶۸ به ۳۲ عنوان می نماید.

تحقیقات فوق به گرایش بیشتر مردان نسبت به زنان به مباحث کفر آمیز، الحادی و بی دینی نیز اذعان نموده و نسبت آنان را ۵۵ به ۴۵ ارزیابی نموده است. بر مبنای تحقیقات موسسه پیو که به ثمر رسانده بدین نتیجه دست یافته (با تاکید بر اعتقاد اکثریت قاطع جهانیان به مذهب) که مردان در کشورهای مختلف تمایل بیشتری به سوی الحاد و کفر داشته اند تا زنان.

بر اساس یافته های این تحقیق در جامعه ی نسبتا مذهبی آمریکا که هم اکنون در آستانه ی انتخابات مباحثی هم چون تایید یا رد اقدام سقط جنین به یکی از برنامه های پر چالش نامزدها تبدیل شده است، ۶۸ درصد از ملحدان را مردان تشکیل داده و زنان تنها ۳۲ درصد از آنان را شامل می شوند.

موسسه پیو جهت تکمیل تحقیقاتش پیرامون تمایل جنسیتی به مذهب به شکلی تخصصی به مطالعه و تحقیقات در هشت آمریکا، استرالیا، بریتانیا، چین، فرانسه، اسپانیا، اوروگوئه و آلمان پرداخته است. بر این مبنا بیش از دو سوم ملحدان در ایالات متحده (۶۸ درصد)، اروگوئه (۶۹ درصد) را مردان تشکیل می دهند. در آلمان و اسپانیان نیز به ترتیب با ۶۲ و ۶۱ درصد مردان بیش از زنان گرایش الحادی داشته اند. در سایر کشورهای یاد شده شکاف کمتر می باشد، با این حال میانگین مردان ملحد در برابر زنان در کشورهای یاد شده ۵۹ در برابر ۴۱ می باشد.

درصد ملحدین مرد به زن در هشت کشور تحقیق شده: اروگوئه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، استرالیا، چین، فرانسه و نهایتا میانگین آنان.

تحقیقات فوق در میان جوامع مختلف با مذاهب یکسان نیز رجوع نموده است. داده های منتشر شده به ویژه در میان مسلمانان و مسیحیان قابل توجه است. بر این مبنا زنان در جوامع مسیحی بیش از مردان پایبند به مذهب به نظر می آیند این در حالی است که زنان در جوامع اسلامی ندرتا بیش از مردان به مذهب پایبندند. نکته حائز اهمیت در این باره آن که موسسه یاد شده جهت دستیابی به آمار فوق به میزان مراجعات هفتگی (نمودار بالایی)، عبادت های روزانه (نمودار وسطی) و همچنین اهمیت بی فوق العاده زیاد مذهب ( نمودار پایین) که در زیر آمده است استناد نموده است.

در این نمودار جوامع مسیحی در سمت راست و جوامع اسلامی در سمت چپ بررسی شده و در رنگ نارنجی متعلق به زنان، رنگ آبی متعلق به مردان و خاکستری شامل جوامعی است که در آن اطلاعات کامل برای اظهار نظر وجود ندارد. ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است که زنان در جوامع اسلامی به دلیل نقش بیشتر در امور خانواده و تربیت فرزندان کمتر از جوامع مسیحی امکان حضور در اجتماع نظیر مشارکت در مراسم و آیین های مذهبی دارند که این نکته می تواند در نتیجه گیری پیو و احتمالا خطاهای موجود در آن موثر واقع شود.

نمودار بعدی نیز در ادامه نمودار پیشین بوده و نشان می دهد که شکاف های جنسیتی در اعتقاد به مذهب در میان مسلمانان کمتر از مسیحیان می باشد. در این نمودار به بررسی شش فاکتور در میان مسیحیان (بالا به رنگ قرمز) و مسلمانان ( پایین به رنگ سبز) پرداخته شده است. فاکتورهای فوق به ترتیب عبارتند از : حضور هفتگی،  عبادت های روزانه، اهمیت حیاتی مذهب، اعتقاد به بهشت، اعتقاد به جهنم و باور به فرشتگان.

در ادامه به شماری از نمودار های منتشر شده توسط موسسه پیو در روند تحقیقاتی اش توام با توضیحات لازمه می پردازیم:

نمودار فوق نشان می دهد که در جوامع مسیحی میزان عبادت روزانه زنان عموما بیش از مردان است.

در میان کشورهای اسلامی تقریبا زنان و مردان مسلمانان به یک اندازه به نیایش و عبادت می پردازند.

درمیان مسلمانان، مردان بیش از زنان در مراسم ها و عبادت ها حضور به هم می رسانند.

درمیان مسیحیان اما بالعکس است و زنان در مراسم عبادات و نیایش ها بیش از مردان حضور می یابند.

زنان اغلب بیش از مردان به عبادت های روزانه می پردازند. در این نمودار ملل مسیحی به رنگ قرمز،  یهودی ها آبی، مسلمانان سبز، هندوها قهوه ای، سایر ادیان رنگ سبز یشمیع و بی باوران با رنگ تیر مشخص شده اند.

الگوهای حضور و غیات زنان و مردان در مراسم های آیینی شان در کشورهای مختلف متفاوت می باشد.

نقشه فوق کشورهایی را نشان می دهد که در آن زنان بیشتر از مردان به رعایت و برپایی نیایش های روزانه می پردازند. در کشورهای به رنگ شیری نیز میزان نیایش های روزانه یکسان بوده و فقط در مناطق آبی رنگ مردان بر زنان پیشی گرفته اند.

نقشه فوق نیز در ادامه نقشه پیشین است که گواه اهمیت یکسان مذهب نزد مردان و زنان در کشورهای شیری رنگ و اهمیت بیشتر آن نزد زنان در کشورهای نارنجی رنگ است. در رابطه با کشورهای سفید رنگ نیز اطلاعات کافی وجود نداشته است.

مهم ترین شاخه مسیحیت سنتی در جهان. کاتولیک ها با قریب به ۵۰ درصد بیش از سایر فرق مسیحی هستند و پس از آن ها پروتستان ها با ۳۶٫۷ درصد و ارتدوکس ها و سایر با ۱۱٫۹ و ۱٫۳ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا