بصیر گزارش می‌دهد؛

روحانی برای پاسپورت خودش هم کاری نکرد/ بی احترامی های دنباله دار “دیپلماتیک” به مسئولان ایرانی؛ از “فرانسه” تا “اتریش”

بصیر، آبان ماه سال گذشته بود که رسانه‌های فرانسوی از لغو میهمانی ناهار رئیس جمهور فرانسه و روحانی به دلیل اختلاف بر سر سرو شراب خبر دادند.

رادیو آر تی ال فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که مقام های فرانسوی ظاهرا برنامه مهمانی رسمی نهار در پاریس به میزبانی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه را لغو کرده اند.

به گزارش بی بی سی، این تصمیم پس از آن بود که دولت ایران اصرار ورزید نهار بدون شراب با گوشت حلال سرو شود که برای فرانسه قابل قبول نبود. در عوض فرانسوی ها پیشنهاد مراسم صبحانه را دادند که مورد قبول ایرانی ها واقع نشد.

این اقدام دولت فرانسه در شرایطی صورت گرفت که چندی پیش از آن، دولت یازده با وجود مخالفت‌های فراوانی که با حضور فابیوس در ایران صورت گرفته بود، از وزیر خارجه این کشور به خوبی استقبال کرد و موجب شد تا “لوران فابیوس” با ابراز رضایت از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، از سوی “فرانسوا اولاند” از رئیس‌جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به پاریس دعوت کند.

 فابیوس ضمن دعوت از روحانی، گفت: «دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است».روحانی با تشکر از دعوت رئیس‌جمهوری فرانسه برای سفر به پاریس افزود: “روابط اقتصادی میان ایران، فرانسه و اروپا به غیر از منافع مشترک تأثیر بسزایی در مستحکم‌‌کردن و همکاری‌ها در زمینه توافقات دارد، زیرا روابط دوستانه ما در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری و علمی بهترین تضمین برای همکاری‌ها را به‌وجود می‌آورد”.

اما چندی پس از بی‌احترامی که از سوی دولت فرانسه نسبت به رئیس جمهوری کشورمان صورت گرفت و فرانسوی‌ها حاضر به برچیدن شراب از سرسفره ناهار نشدند، اتفاق دیگری در سفرهای حسن روحانی به کشورهای اروپایی رخ داد.

مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران

در جریان سفر روحانی به کشور ایتالیا و در اقدامی عجیب نشست خبری روحانی با نخست وزیر کشور میزبان زیر سم اسب فرمانده فاتح ایران در موزه شهر رم برگزار شد.

این گاف دیپلماتیک دولت یازدهم را برخی به پای بی‌اطلاعی مشاوران روحانی و عده‌ای دیگر آن را حرکتی دیپلماتیک از سوی دولت ایتالیا دانستند که حاوی پیامی برای رئیس جمهور کشورمان بوده است.

روند بی‌احترامی به پاسپورت ایرانی و زیر سوال بردن مسئولان کشورمان در نقاط مختلف دنیا از آغاز دولت یازدهم شدت گرفته است و سابقه‌ آن را می‌توان از شهادت دیپلمات‌های کشورمان در بیروت و یمن تا عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده کشورمان در سازمان ملل و حوادث فردوگاه‌های جده و منا و پس از آن هم عدم صدور ویزا برای وزیر بهداشت دانست.

عدم لغو تظاهرات منافقان که قرار بود همزمان با سفر روحانی به اتریش انجام شود

این روند که همچنان ادامه دارد، در روزهای گذشته با عدم لغو راهپیمایی منافقان در اتریش، گامی دیگر در راستای بی‌عزت شدن پاسپورت ایرانی و بی‌احترامی به مسئولان کشورمان در مسافرت‌های خارجی را برداشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از علت لغو سفر روحانی به اتریش پرده برداشت و گفت: به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور علت کنسل شدن سفر روحانی به اتریش بوده است.

و روحانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری قول بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی را به مردم داده بود، امروز به احترامی نگاه می‌کند که به پاسپورت خودش هم برگردانده نشد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا