یک کارشناس اقتصادی؛

۱۰۰۰ روز گذشت؛ وعده ۱۰۰ روزه عملی نشد/ اقتصاد را شرطی کرده اند/ دولت با آمارهای خود برای مردم ژست می‌گیرد/ در برجام ۲اقتصاد مقاومتی معنایی ندارد

بصیر، عبدالمجید شیخی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در سال گذشته اظهار داشت: نامگذاری سال جدید مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نشان دهنده این است که نگاه به اقتصاد مقاومتی در کشور تنها محدود به شعار ها شده است و عملاً دولت توجهی به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی نداشته است.

وی با بیان اینکه بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در حال حاضر واضح است خاطرنشان کرد: قفل شدن نظام پولی و مالی، تعطیل شدن نظام تولیدی، باز شدن دروازه های واردات، افزایش چشمگیر قاچاق، ولنگاری در مدیریت اقتصاد و … نشانه‌هایی از بی توجهی دولت به اقتصاد است.

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه ضمن یادآوری این نکته که دولت با تکرار شعار توافق هسته‌ای اقتصاد را شرطی کرده است گفت: امروز اقتصاد ما توسط خود دولت شرطی شده است به طوری که تولید کننده و مصرف کننده باور کرده است که اگر غربی ها نگاهی به ایران کرده و یا دروازه خود را به سوی ایران باز کردند، مشکلات اقتصادی ما برطرف شده و اقتصاد ما رونق می گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت اقتصاد کشور را به ورطه انتظارات از آینده وارد کرده است بیان داشت: دولت عملکرد غلط خود را در پشت دو استتار زمانی قرار داده و عموم را در غفلت قرار داده است. یکی استتار زمانی گذشته زیرا غفلت زمانی مانع از باز خواست و مطالبه می شود؛ خیلی ها الان به یاد ندارند که وعده های ۱۰۰ روزه در کار بوده و حال بیش از ۱۰۰۰ روز گذشته چرا دولت وعده ۱۰۰ روزه داده و جوابگو نیست؟ دوم استتار زمانی آینده برای پوشش عیب های خود است چون آینده هنوز اتفاق نیافتاده تا کسی از او باز خواست نماید که چرا عمل نمی کنید؟ گذشته در خاطرات محو می‌شود، شعارهای گذشته خود را از خاطرات مردم پاک کرده است؛ مثلا وعده صد روزه خود جهت بهبود اقتصاد را با برداشته شدن تحریم ها گره زد و مردم این وعده را فراموش کردند.

شیخی افزود: کسی از دولت نمی پرسد که چرا با شعار بهبود معیشت مردم در صد روز رأی مردم را کسب کرده و در نهایت با گذشت سه سال هنوز اقدامی برای بهبود معیشت مردم در عمل صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سه سال گذشته نسبت به آینده وعده داده است ولی چون آینده هنوز اتفاق نیفتاده است و حالت انتظار برای اقتصاد رخ داده، دیگر کسی نمی تواند از دولت مطالبه اقتصادی داشته باشد و این موضوع منجر به رکود در اقتصاد شده است.

عضو هیئت علمی  و کارشناس اقتصادی اذعان داشت: استتار گذشته و آینده در عملکرد و رویکرد اقتصادی دولت باعث مخفی شدن شعارهای اقتصادی و وعده های عملی نشده دولت در سال های گذشته شده است؛ با شرطی کردن اقتصاد، رویکرد اقتصادی دولت محو تر شده و عملاً در آینده این رویکرد نیز اتفاق مهمی نخواهد افتاد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت های اخیر سخنگوی دولت مبنی بر ارائه یک بسته جدید اقتصادی برای رونق در کشور خاطر نشان کرد: باید از دولت بپرسند که اگر این بسته ها کارساز بود چرا در دو سال گذشته که به هر نحوی ارائه شد و صحبت از رونق به میان آمد، اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاد و از رکود خارج نشدیم.

شیخی ضمن انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت برای خروج از رکود بیان داشت: دولت در سه سال فعالیت خود تا کنون ۴ بسته اقتصادی و خروج از رکود ارائه کرده است که هیچ کدام نتوانست حتی کوچکترین بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت در آماری اعلام کرده است که تراز تجاری حدود ۹۰۰ میلیون دلار مثبت شده است که این آمار از دیدگاه علم اقتصاد برای اقتصادی در حجم اقتصاد ما یک شعار خجالت‌آور و خفت بار است. اولا در این آمار قاچاق کالا که بسیار بیشتر است اساساً لحاظ نشده است و دولتی که سالهاست شعار اقتصاد مقاومتی سر داده، بدون لحاظ آمار میلیاردی قاچاق، با آمار میلیونی در گزارش عملکرد خود، برای مردم ژست می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این آمار اظهار داشت: آمارهایی که دولت بدون توضیح اعلام می کند، خلاف رویه و رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور است؛ دولت باید مشخص کند که با افزایش صادرات به فکر افزایش ذخایر ارزی برای سرمایه گذاری است و یا اینکه با واردات بی رویه ذخایر ارزی را خرج می‌کند که به این اندک مثبت تراز می نازد! مگر قرار است با اعطای این همه امتیاز برای صادرات ارز عایدی بدون برنامه تبدیل به واردات بی رویه شود. چرا برنامه ای برای صرفه جویی ارزی نباید وجود داشته باشد که بخش خصوصی نیز احساس تکلیف کند تا ارز صادراتی خود را صرف واردات کالا های  مصرفی نکند و به فکر سرمایه گذاری و کارآفرینی باشد؟باید بخش خصوصی قیمت تمام شده ارز خود را که برای اقتصاد تمام شده درک کند. همچنین مسئله مهمتر این است که دولت باید مدیریت کند که از این رانت های ارزی چند درصد به دلالان صادر کننده و چند درصد به تولید کنندگان اصلی کالاهای صادراتی می رسد؟ آیا اصولاً چند درصد تولید کنندگان کالاهای صادراتی در تجارت و صدور کالا سهیمند؟ زمانی باید به تراز مثبت افتخار کرد که اولاً تراز سرمایه مثبت باشد و ثانیاً مازاد مثبت تجاری حاصل صدور هرچه بیشتر کالاهای فرآوری شده با ارزش افزوده و فناوری بالا و در مقابل حجم کم واردات مواد اولیه و خام با ارزش افزوده پایین در مبادی ورودی باشیم تا در داخل با فرآوری ارزش افزوده ای نصیب عوامل داخلی کنند. موادی که در داخل امکان تولید آنها نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه درک دولت از اقتصاد مقاومتی غلط است تصریح کرد: برنامه های ۳ ساله گذشته دولت بر مبنای افکار جدید لیبرالی بوده و بر اساس این تفکر تقید به اقتصاد مقاومتی معنایی ندارد؛ رهبری با نام گذاری امسال توهم برخی از مسئولین اقتصادی را هدف قرار دادند و از آنها خواستند این اقتصاد را در اقدام و عمل پیاده کنند.

شیخی افزود: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی با شرطی کردن اقتصاد جور در نمی‌آید ولی دولت در پیام نوروزی خود دوباره این شرطی کردن اقتصاد را ادامه می‌دهد و برجام کاذب ۲ را مطرح می کند.

وی با انتقاد از مضاعف شدن شرطی شدن اقتصاد گفت: اگر تا کنون اقتصاد در یک باتلاقی دست و پا می‌زد، اکنون با طرح برجام ۲ اقتصاد وارد یک جهنم می‌شود؛ با این شرایطی که در اقتصاد به وجود آمده است، بهانه برجام۲ زهر کشنده ای است که به برجام قبلی اضافه شده و به پیکر اقتصاد تزریق می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین گفت: برجام ۲ به شکلی که اکنون از سوی دولت مطرح می‌شود نه تنها شامل اقتصاد مقاومتی نمی شود بلکه در عمل، خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور است؛ یعنی نگاه دوباره و عمیق به دستان کشورهایی است که حتی بعد از توافق نیز تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.و عملاً دولت ما را و آن همه هزینه ای که از بیت المال و آبروی کشور برای برجام خرج کرد، مسخره کردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: برخی از رسانه های غربی علناً اعلام کردند که دولت ایران بعد از توافق هسته ای زنبیل خرید خود را در دست گرفته و در کشورهای اروپایی به دنبال خرید است؛ پیامی که در عمل بعد از اجرایی شدن برجام از سوی غرب به ایران مخابره شد این بود که ما نه سوئیفت را بر می‌داریم و نه تحریم ها را؛ حتی اجازه سرمایه گذاری در ایران را هم به بازرگانان و کشورهای دیگر نمی‌دهیم.

شیخی با اشاره به لغو سفر روحانی به اتریش اظهار داشت: یکی از دغدغه هایی که از سفر روحانی به اتریش به وجود آمده بود، خرید ها و قراردادهای بدون پشتوانه مانند سفر قبلی بود که با لغو این سفر این موضوع اتفاق نیفتاد.

وی ضمن بیان این که باید مدیران اقتصادی جامعه را از این شرایط شرطی شدن برگردانند خاطر نشان کرد: نظام بانکی با مدیریت صحیح بایستی به خدمت نظام تولیدی در آید؛ در حال حاضر بانک‌ها در حال اعطای تسهیلات به فعالیت های کاذب تجاری و دلالی بوده و در این قضیه از همدیگر سبقت می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: با اصلاح شرایط تسهیلات در بانک ها و همچنین اصلاح الگوی مصرف در کشور می توان امید داشت که اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود؛ الگوی مصرف کالای وارداتی در طی سه سال گذشته مجدداً در مردم بیدار شده است و عوامل اصلی آن شرطی کردن اقتصاد با نگاه به دست بیگانه،ولنگاری در سیاستهای تجاری و عدم اهتمام به مدیریت و تنظیم بازار و همچنین لغو طرحهای مفیدی چون شبنم و بارکد گذاری کالا که می توانست عامل جلوگیری از قاچاق شود و دیگر تغییر سیاست های بازرگانی در سه سال گذشته بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور تصریح کرد: امروز شاهد ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی ورود کالا به کشور هستیم که با شگردهای مختلفی این موضوع صورت می‌گیرد مثلاً با دست کاری در اعلام وزن بیشترروی باسکول به هنگام توزین کامیون ها در موقع ورود که در مو قع خروج با جبران  وزن از طریق کالای قاچاق رانت بزرگی برای قاچاقچیان ایجاد می‌کنند و روش های مشابه دیگر با عددسازی کالای قاچاق را وارد می کنند که همه ناشی از ضعف عملکرد و مدیریت در گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت است.

شیخی ضمن تأکید بر اینکه الگوی مصرف باید به سمت مصرف کالای داخلی و الگوی تولید باید به سمت تولید کالاهای داخلی پیش برود تصریح کرد: پیگیری این سیاست ها منجر به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در کشور خواهد شد و به دنبال آن نرخ تورم پایین آمده و تولید داخلی رونق خواهد گرفت و در نهایت شاهد خروج اقتصاد از رکود خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا