رد صلاحیت مینو خالقی ربطی به آرا ندارد

بصیر،عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: رد صلاحيت مينو خالقي ربطي به رأي‌گيري و صندوق‌ها ندارد.

نجات‌الله ابراهيميان درباره وضعيت مينو خالقي، منتخب سوم استان اصفهان براي مجلس دهم اظهار داشت: در جلسه اخير شوراي نگهبان، مدارک و مستنداتي در مورد صلاحيت خانم خالقي ارائه شده و در اين زمينه بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.
وي افزود: در اين جلسه براي اعضاي شورا اين سؤال پيش آمد که آيا اين امکان وجود دارد که پس از انتخابات، فردي به دليل کشف عدم صلاحيت، آراي وي باطل شود يا نه. در اين مورد، نظرات مختلفي بيان شد و به طور مثال گفته شد وقتي انتخابات برگزار مي‌شود، مسائلي که پس از رأي‌گيري مطرح هستند به مرحله تصويب اعتبارنامه‌ها منتقل مي‌شوند، اما برداشت و نظر اکثريت اعضاي شوراي نگهبان به لحاظ مستنداتي که راجع‌ به مسئله صلاحيت خانم مينو خالقي مطرح است، اين بود که امکان ابطال انتخابات به جهت کشف جهاتي از عدم صلاحيت وجود دارد.
 ابراهيميان در ادامه تصريح کرد: مطابق تصميم شورا که طبعاً مبتني بر نظارت استصوابي است، تصميم در مورد صلاحيت خانم خالقي براساس نظر اکثريت اعضا اين بود که مي‌توان آرا را به جهت مسئله عدم صلاحيت باطل کرد، هرچند که برخي از اعضا نظرات ديگري هم داشتند.
ابراهيميان در مورد اظهارات سيامک ره‌پيک، سخنگوي هيئت نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان نيز که اعلام کرده بود آراي مينو خالقي ابطال شده و وي رد صلاحيت نشده است تصريح کرد: با توجه به مستندات جديدي که درباره صلاحيت خالقي به شوراي نگهبان ارائه شد، وي رد صلاحيت شده و اين موضوع ربطي به شکل رأي‌گيري و صندوق‌ها و انتخابات ندارد.
وي در ادامه افزود: علت ابطال آرا، رد صلاحيت خانم خالقي بوده است و البته از آنجا که دلايل رد صلاحيت شخص به خود وي اعلام مي‌شود لذا قانوناً نمي‌توان اين مسائل را بيان کرد.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال که آيا جايگزين مينو خالقي در انتخابات ميان‌دوره‌اي مشخص مي‌شود يا منتخب ششم استان اصفهان جايگزين وي خواهد شد، اظهار داشت: اين مسئله بايد در شوراي نگهبان مطرح شود ولي علي‌القاعده قانون اقتضا مي‌کند که جايگزين وي در انتخابات ميان‌دوره‌اي مشخص شود.
انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا