تولید سوخت موشک با روش ابتکاری محققان ایرانی/ تضمین امنیت نگهداری در انبار

به گزارش بصیر:

رضا طاهرزاده موسویان- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی در زمینه واکنش‌های نانو ترمیت اجرایی شده است، گفت: ترمیت به عنوان آغازگرهای واکنش‌های شیمیایی در سوخت جامد موشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرعت سوزش سوخت در موشک‌ها خیلی بالا است، افزود: سوخت موشک در ابتدا خیلی زود فعال نمی‌شود و نیاز است تا با استفاده از کاتالیزورهای احتراقی در سوخت فعال سازی سوخت انجام شود که به این واکنش‌ها ترمیت آغازگرهای واکنش‌های شیمیایی گفته می‌شود.

طاهرزاده با تاکید بر اینکه نوع، شدت و کیفیت آغازگرها بر “برد” و سرعت موشک تاثیر گذار است، ادامه داد: به این معنا که اگر آغازگرها خیلی فعال باشند رهگیری و سرعت موشک نیاز به سرعت بیشتری دارد.

مجری طرح از تولید این آغازگرهای سوخت موشک خبر داد و یادآور شد: در این طرح با استفاده از نانو پودر آلومینیوم و منیزیم آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم تولید و از آن برای تولید ترمیت استفاده کردیم.

طاهرزاده با بیان اینکه در این تحقیقات از مواد مختلفی استفاده کردیم، خاطر نشان کرد: در شاتل فضایی آمریکا از آلومینیوم و FE2OC (اکسید آهن) استفاده شده است که در ابتدا سعی شده تا از این ماده برای واکنش آغازگرها استفاده کنیم ولی مشاهده شد که خیلی از اکسیدها مانند اکسید مولیبدن و اکسید مس هم می‌تواند چنین کارایی داشته باشند. ضمن آنکه متوجه شدیم می توان در کنار پودر آلومینیوم از پودر منیزیم نیز استفاده کرد چراکه منیزیم فعال‌تر از آلومینیوم است و می‌توان آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم را تولید کرد که سرعت سوزش را بیشتر می‌کند.

وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و توضیح داد: از آنجایی که این مواد در ابعاد نانو دارای قیمت بالایی هستند پودرهای آلومینیوم و منیزیم در ابعاد میکرون با یک روش ابتکاری تبدیل به پودرهایی در ابعاد نانو شد. به این ترتیب توانستیم با تبدیل میکروپودر به نانو پودر در ترمیت برای افزایش سرعت سوزش سوخت بهره ببریم.

طاهرزاده، ادامه داد: زمانی که قرار است از آغازگرها استفاده نشود و در محلی انبار شوند، آنها باید غیر فعال شوند چرا که در صورت فعال بودن ممکن است به دلیل جذب رطوبت منفجر شوند. از این رو لازم است که در زمان مقتضی غیر فعال باشند.

مجری طرح اضافه کرد: برای این منظور پوشش پلیمری بر روی آلومینیوم ایجاد شد. این امر باعث می‌شود سوخت موشک ایمن شود و زمانی که در انبار نگهداری می‌شود حالت انفجاری به خود نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این مواد پوشش‌دار باید مواد پر انرژی در آن باشد تا در زمان لازم شدت واکنش را کم نکند، اظهار داشت: به منظور کاربردی کردن نتایج این تحقیقات لازم است تا آزمایش‌های متعددی ایجاد شود تا این سوخت برای بردهای مختلف موشک بهینه سازی شود.

طاهرزاده با اشاره به پیشرفت این طرح تحقیقاتی افزود: در این تحقیقات آزمایش‌ها در حد و اندازه آزمایشگاهی است ولی برای انجام تست‌های پیشرفته‌تر نیاز به ایمن سازی آزمایشگاه‌ها دارد تا بتوان برای بردها و میزان سوخت مختلف تست شود.

مجری طرح، به اهمیت این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: نانو پودرهای آلومینیوم سوخت اصلی موشک‌ها محسوب می‌شوند از این رو جزء اقلام تحریمی ایران به شمار می‌روند. به همین خاطر تعدادی از محققان دانشگاه‌های کشور چون تربیت مدرس اقدام به تولید نانو پودر آلومینیوم کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت میکرو و نانو پودرهای اکسیدی چون نانو پودر تنگستن و آلومینیوم ۵ گرم آن ۳۰۰ هزار تومان است و اگر قرار باشد که در حجم‌های بالا استفاده شود هزینه‌های زیادی را می‌طلبد از این رو با هزینه‌های کمتر می‌توان نیاز کشور را برطرف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا