منع سفر هیئت‌های پارلمانی اروپا به ایران؛ درخواست فعالان دانشجویی از دولت

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، میزگرد فعالان دانشجویی و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران پیش از ظهر امروز با حضور محمد سعید سرافراز دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران، ناصر آراسته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، امیرحسین کریمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، مرتضی احمدزاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و رحمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم و قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

رحمانی:همه مسئولان درباره قطعنامه پارلمان اروپا موضع‌گیری کنند

رحمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در میزگرد بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران درباره قطعنامه پارلمان اروپا که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: این قطعنامه از چند جهت قابل بررسی است.

وی افزود: این قطعنامه در خصوص حقوق بشر، مسائلی را مطرح می‌کند. هرچند زمزمه‌هایی در این زمینه قبل از صدور قطعنامه مطرح شد، اما در قطعنامه اروپا به‌شکل جزئی‌تری مورد بحث قرار گرفت.

این فعال دانشجویی با تأکید بر “در مقوله حقوق بشر مهمترین مسئله در جمهوری اسلامی این است که حقوق ما را اسلام و اهل‌بیت تعیین می‌کنند ولاغیر” گفت: حقوق بشر در جامعه ما بر اساس حقوق اسلام است و نه مسائلی که غربی‌ها برای ما تعیین می‌کنند. این نکته مهمی است که هم کسانی که این قطعنامه را تصویب کرده‌اند و هم مسئولین کشور باید به آن توجه داشته باشند.

وی در ادامه گفت: ما در مقوله حقوق بشر از کشورهای غربی انتظار داریم زمانی از حقوق بشر دم بزنند که مسائلی را روشن کنند، از جمله هولوکاست که آنها این مسئله را خط قرمز خود می‌دانند و هرگونه بحث و صحبت در آن را تخطئه می‌کنند.

رحمانی تأکید کرد: سؤال ما از اروپا در زمینه هولوکاست این است که وقتی آنها اندیشه و بحث کردن در این خصوص را در فضاهایی دور از هیاهوی رسانه‌ای منع می‌کنند، چگونه می‌توانند ادعای حمایت از حقوق بشر در ایران را داشته باشند؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به قانون همجنس‌بازی در کشورهای اروپایی گفت: در حالی که این قانون یکی از قانون‌هایی است که حقوق بشر و انسان‌ها را زیر سؤال می‌برد، در اکثر کشورهای اروپایی به‌شکل قانون اجرا می‌شود. آنها چگونه ادعای حمایت از حقوق بشر در انقلاب اسلامی ایران را دارند؟

وی در ادامه سخنانش گفت: ما از دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه انتظار داریم موضع‌گیری‌های صریحی را در این زمینه در سطح بین‌الملل انجام دهد.

رحمانی با اشاره به “یکی از ارکان و اصول وزارت خارجه ما حرکت آن بر اساس اصول حکمت، عزت و مصلحت است” گفت: بر تارک وزارت خارجه ما شعار نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است، وقتی این اصول مورد غفلت قرار گیرد، به تصویب چنین قطعنامه‌ای از سوی اروپائیان می‌انجامد.

حرکت اخیر اروپایی‌ها با “چراغ سبز” انجام شد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: وقتی در موضوعی مانند بحث هسته‌ای برخورد عزتمندانه و باحکمت و مصلحت صورت نگیرد قطعاً آنها در موضوعات دیگری هم در مورد کشور ما دخالت می‌کنند و همان‌گونه که دیدیم در این قطعنامه آنها به این مسئله اشاره کرده‌اند و به نظر می‌رسد اروپائیان یک چراغ روشن و سبزی را در این مسیر دیدند که به خود اجازه دادند در مسائل دیگر نیز دخالت کنند.

وی با اشاره به “پایبندی به این اصول باعث حفظ استقلال کشورمان می‌شود” گفت: تا زمانی که این اصول مورد توجه باشد، آنها به خود اجازه نمی‌دهند در رابطه با استقلال ایران سخن بگویند و در جزئی‌ترین مسائل کشور دخالت کنند.

رحمانی با اشاره به لزوم موضع‌گیری مسئولان کشور در زمینه قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گفت: این موضع‌گیری‌ها تنها به وزارت خارجه محدود نمی‌شود، بلکه مجلس و سایر مسئولان باید نسبت به آن موضع‌گیری کنند. حتی رئیس جمهور باید به‌طور صریح در این خصوص موضع‌گیری داشته باشد و این در حالی است که ما شاهد بودیم رئیس جمهور در این زمینه موضع‌گیری نداشتند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تأکید کرد: ما باید نوع برخورد با هیئت اروپایی را مشخص کنیم و به آنها اجازه ندهیم که هرگونه که می‌خواهند در کشور ما در سفرهای خود اقدام کنند و این‌گونه نباشد که هرکسی که وارد کشور ما می‌شود هر اقدامی که می‌خواهد انجام دهد و استقلال ما را زیر سؤال ببرد که ما قطعاً ساکت نخواهیم نشست.

آراسته: وزارت‌خارجه موظف به اعلام برنامه دقیق سفر هیئت پارلمانی جدید به مردم است

ناصر آراسته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در میزگرد بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران درباره قطعنامه پارلمان اروپا که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در دو سفر گذشته اتحادیه اروپا به ایران اتفاقات نامبارکی افتاد که باعث شد مسئولیت آن میان مجلس و دولت پاسکاری شود.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز سفر هیئت دیگری را در پیش‌رو داریم که لازم است ذکر شود که وزارت امور خارجه موظف است برنامه دقیق این سفر را ریز به ریز برای مردم شرح دهد تا شاهد اتفاقات اخیر نباشیم و اگر قرار باشد اتفاقات نادرست مجددا تکرار شود و وزارت خارجه برنامه روشن این هیئت پارلمانی را مطرح نکنند، مطمئن باشند دانشجویان انقلابی اجازه ورود این هیئت از فرودگاه به داخل کشور را نمی‌دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: بحثی که مطرح بود این است که دولت نیازمند به فرصتی است که بتواند با مرور زمان بحث‌های سیاست خارجی را به پیش ببرد و وزارت خارجه مدعی بود که با مرور زمان و آرامش و ثبات می‌تواند ایراداتی که به جمهوری اسلامی وارد است را حل کند، اما سیاست خارجی از همان ابتدا بخش مهمی از پتانسیل بازدارندگی که مربوط به مسائل هسته‌ای می‌شد را تعلیق کرد و صرفا با این ادعا که ما نیازمند زمان هستیم، این امر به تعویق افتاد و منتقدانی که از سر دلسوزی و ارادت به جمهوری اسلامی نقدهایی به دولت می‌کردند عده‌ای افراطی تلقی شدند که سواد سیاسی و دانشگاهی ندارند.

جامعه دانشگاهی حاضر به تایید متن توافق هسته‌ای نیست

آراسته تاکید کرد: خوب است که آقای روحانی از خود این سوال را بپرسد که پس از این همه اجحاف به کشور چه دستاوردی برای کشور داشته است و چرا حتی جامعه دانشگاهی حاضر به تایید متنی که کمیسیون امنیت ملی مجلس و مردم در قبال آن نامحرم هستند، نیست.

وی تصریح کرد: روند دیپلماسی که مردم کشور و نمایندگان مجلس حق دانستن نداشته باشند و نامحرم محسوب شوند، محکوم به شکست است؛ اگر باور داریم مردم حق انتخاب دارند طبیعتا باید از همه چیز اطلاع داشته باشند و زمانی که مردم را نامحرم و نمایندگان را نیز نامحرم فرض می‌کنیم، طبیعی است که با شکست روبرو می‌شویم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: در متن سیاست خارجی نکته مهم این است که انقلاب اسلامی صرفا با ایستادگی و تکیه بر باورهای دینی توانسته است مسیر روشن و مبارکی را ادامه دهد.

آراسته با اشاره به آیه “أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ” گفت: این آیه در قرآن وجود دارد و نمایانگر برخورد با کفار است در حالی که چنین چیزی امروز در دستگاه دیپلماسی ما معکوس است، یعنی شدت بر خودی‌ها و خنده بر کفار؛ خنده بر دشمن علاج برون‌رفت از سیاست خارجی نیست و خنده باعث گستاخی دشمن شده است و ما باید این موضوع را به دستگاه دیپلماسی گوشزد کنیم.

لبخند دولت باعث گستاخی دشمن شد

وی ادامه داد: این موضوع که خنده باعث گستاخی دشمن شده است، مصداق آن در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا دیده می‌شود. یعنی ما تماما گام‌های اعتمادساز را برداشته‌ایم، اما آنچه به دست آوردیم گستاخی بیشتر به ملت ایران است. بنابراین این لبخندها باعث تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا و تعلیق دستاوردهای شهدای هسته‌ای شد. آنچه مشخص است این است که در دستگاه سیاست خارجی ما بنا بر این پیش‌فرض است که ما هر چقدر گام‌های اعتمادساز را پیش ببریم، باعث تنش‌زدایی می‌شود و می‌توانیم استقلال کشور را بهتر و بیشتر حفظ کنیم. اما آنچه الان بروز و صعود داشته این است که اتفاقا همه این گام‌های اعتمادساز باعث گستاخی بیشتر دشمن شده است. دانشجویان اجازه گستاخی بیشتر دشمن را نخواهند داد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت به عنوان قوه مجریه کشور موظف است به مردم پاسخگو باشد و این باید در رفتار سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی لحاظ شود، گفت: از وزیر امور خارجه دعوت می‌شود که در جمع دانشجویان باشند. البته تجربه حضور آقای ظریف در دانشگاه تهران با جمعیتی که از قبل هماهنگ شده بود و اجازه صحبت به تشکل‌ها داده نشده بود را داریم، اما درخواست می‌کنیم که وزیر امور خارجه در فضای آزاداندیشی که ادعای دولت است، حضور یافته و مردم اجازه پرسش از وی را داشته باشند، نه اینکه نامحرم فرض شوند و حق پرسشگری نداشته باشند.

احمدزاده: مذاکرات هسته‌ای تا عذرخواهی اروپا از ملت ایران تعلیق شود

مرتضی احمدزاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در میزگرد فعالان دانشجویی درباره قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن روز فناوری هسته‌ای به مردم و جوانان ایران، گفت: روز فناوری هسته‌ای روزی است که توانمندی ایران به جهانیان اثبات شد و همه فهمیدند جوانان ایران توانایی فتح قله‌های علم و فناوری را دارند.

وی با اشاره به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه کشورمان، اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقابل طرف‌های غربی همان‌گونه که همه می‌دانیم براساس سیاست‌ها، اصول و مبانی انقلاب اسلامی است.

احمدزاده افزود: خواسته و اراده ملت ایران از مسئولان خارجی همین است و آنها از مسئولان سیاست خارجی انتظار دارند به این اصول پایبند بمانند و آن را در سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای خود حفظ کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مقابله با ظلم و جور جهانی و حفظ شرافت و عزت مردم است و ما از مسئولان سیاست خارجه انتظار داریم که با حفظ این اصول، عزت و شرافت مردم را در بین جهانیان حفظ کنند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: ما از مسئولان توقع داریم در برابر افرادی که انتخابات ایران را غیردموکراتیک می‌دانند و حقوق اولیه ملت ما را زیر سوال می‌برند و از همجنس‌بازی حمایت می‌کنند و به طور کلی حقوق حقه ملت ایران را به بدترین شکل زیر سوال می‌برند، موضع‌گیری صریح داشته باشند، نه اینکه موضع‌گیری نکنند و یا موضع ضعیف بگیرند و قطعا این خواسته مردم و دانشجویان است و از مسئولان انتظار دارند به این خواسته آنها احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: براساس اصول انقلاب اسلام،  هر یک قدم عقب‌نشینی ما از مواضع‌مان باعث پیشروی اروپایی‌ها در تعرض به حقوق انقلاب اسلامی ایران می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: حمایت از مظلومان جهان از اصول انقلاب اسلامی ماست، نه تعامل با مستکبرین و نه اینکه یک عده از مسئولان سیاست خارجه ما با خنده در برابر یک عده که می‌دانیم ظالمان به حقوق بشر هستند همنشین می‌شوند و این اصول مسلم را زیر پا می‌گذارند.

احمدزاده افزود: حمایت از مظلومان عالم مانند مظلومان آفریقا، بحرین و سوریه وظیفه ماست. قطعا این اقدام را ظالمان و کسانی که ادعای حقوق بشر دارند انجام نمی‌دهند، زیرا آنها هرگز از گرسنگان میانمار و کودکان و زنان مظلوم فلسطین، بحرین و سوریه حمایت نکردند در حالی که وظیفه ما براساس اصول انقلاب اسلامی حمایت از این مظلومان است.

وی یادآور شد: از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم به طرف‌های غربی اعتماد نداشته باشد. همان گونه که رهبری اعلام کردند که ما به غرب اعتماد نداریم، به آنها اعتقاد نداشته باشند و در برابر این قطعنامه موضع جدی بگیرند و اقدام جدی انجام دهند.

کلیه سفرهای هیات‌های پارلمانی غربی تا عذرخواهی آنها منع شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه رویکرد سیاست خارجی کشورمان در چند وقت اخیر نشان داد که سیستم سیاست خارجی ما براساس تعامل با غرب پیش می‌رود، گفت: قطعا این رویکرد از اشتباهات ماست و آسیب‌هایی را وارد می‌کند.

احمدزاده ضمن درخواست از وزارت امورخارجه در خصوص موضع‌گیری صریح و اقدام عملی در این زمینه، گفت: از مسئولان سیاست خارجه می‌خواهیم سفر کلیه هیئت‌های پارلمانی و غربی را به کشور تا زمانی که آنها نسبت به این قطعنامه از ملت ایران عذرخواهی کردند، منع کنند.

وی با اشاره به تجمع دانشجویان در مقابل سفارت یونان، گفت: دانشجویان فردا تجمعی مقابل سفارت یونان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواهند داشت و ما در این تجمع انزجار دانشجویان را به این قطعنامه و رویکرد اتحادیه اروپا اعلام می‌کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه ما از مسئولان سیاست خارجه درخواست تغییر رویکرد در سیاست خارجه را داریم، گفت: ما خواستار مواضع انقلابی براساس اصول انقلابی هستیم و معتقدیم تاکنون این تغییر ایجاد نشده و اگر وزارت خارجه به این رویکرد در برابر اروپا و غرب ادامه دهد قطعا دانشجویان انقلابی در مقابل آن مواضع و اقدامات انقلابی خود را اعلام می‌کنند و راهکارهایی را در این زمینه اتخاذ می‌کنند و قطعا به تحصن مقابل وزارت خارجه هم اکتفا نخواهیم کرد.

احمدزاده به مسئولان وزارت امور خارجه پیشنهاد کرد: برای نشان دادن قصد خود در تغییر رویکرد خود در تعامل با غرب تا زمانی که اتحادیه اروپا از این قطعنامه عذرخواهی نکرده مذاکرات هسته‌ای را تعلیق کنید و همه ملت ایران بدانند دانشجویان در دفاع از شرافت و عزت ملت ایران کوتاه نخواهند آمد و از مسئولان می‌خواهیم اقدامی اصولی در پاسخ به این قطعنامه بگیرند.

کریمی: فارغ التحصیلان شریف از سازمان انرژی اتمی اخراج شدند

کریمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در میزگرد فعالان دانشجویی که امروز در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا، گفت: برای تحلیل صحیح از قطعنامه پارلمان اروپا باید این قطعنامه را در چارچوب و عقبه‌ای بررسی کنیم، چرا که به نظر می‌آید قطعنامه اروپا بخشی از روندی است که ریشه آن را می‌توان در مذاکرات ژنو پیدا کرد. یعنی روندی که بیش از ۶ ماه است که آغاز شده و به پیش می‌رود.

وی ادامه داد: در مورد مذاکرات هسته‌ای همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مشاهده کردیم غربی‌ها حاضر نیستند حل مسائل و مشکلات را منحصر به مباحث هسته‌ای کنند. یعنی بعد از مباحث هسته‌ای مباحث دیگری مانند حقوق بشر توسط اروپا و آمریکا پیش کشیده شد که مصداق بارز آن اظهارنظرهای خانم شرمن، جان کری و اوباما بود. یعنی مباحث غیرهسته‌ای را در غیرمذاکرات هسته‌ای مطرح کردند. غربی‌ها در تعاملات با ما به بهانه هسته‌ای می‌خواهند بحث‌های دیگری را پیش بکشند، اما مهم رفتار مقامات کشور ما در مقابل این زیاده‌خواهی‌هاست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف افزود: آنچه ما را می‌رنجاند این است که در توافقات هسته‌ای مباحث دیگری مانند پرداختن به قطعنامه شورای عالی امنیت هم پیش کشیده شد. در قطعنامه شورای امنیت به بحث موشک‌های بالستیک نیز اشاره شده و در مباحث هسته‌ای ریشه و پایه این‌گونه مباحث گذاشته شده است. این نشان می‌دهد در توافقات هسته‌ای غربی‌ها قانع نیستند و از این سمت نیز مقامات دیپلماتیک کشور ایستادگی کافی در مقابل این موضوع را ندارند؛ بارزترین آن بندی است که در توافقنامه هسته‌ای وجود دارد.

کریمی ادامه داد: اروپایی‌ها موارد دیگری مانند سفر هیئت‌های پارلمانی اروپایی به کشور  و دیدار آنها با فتنه‌گران و حقوق بشر را پیگیری می‌کنند و این موضوعات با مقاومت جدی دستگاه دیپلماسی کشور روبرو نمی‌شود. آنها ما را در این موضوعات قدم به قدم همراهی می‌کنند و از طرف دیگر اینکه آقای روحانی بحث حقوق شهروندی را مطرح می‌کند و اتکا به این مسائل نشان می‌دهد که انگار طرف ایرانی بنا دارد با خواسته‌های طرف غربی جلو بیاید. البته مسائل پشت پرده از این دست کم نیست، اما اینکه دستگاه دیپلماسی می‌خواهد رضایت طرف‌های غربی در تمامی موارد را تأمین کند مورد دیگری از این موضوعات است.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای تثبیت حقوق خود را دنبال می‌کنیم، افزود: براساس متن توافقنامه و اظهارنظر غربی‌ها و طرف‌های ایرانی، غنی‌سازی پیش روی ما غنی‌سازی نمایشی خواهد بود که براساس ان پی تی تعریف نمی‌شود. در توافقنامه، غنی‌سازی را منوط به نیازهای کشور و قیود دیگر کرده‌اند که به آن غنی‌سازی نمایشی گفته می‌شود. بنابراین نشان می‌دهد که غنی‌سازی نمادین و نمایشی کارکردی جز فریب مردم را ندارد. به طور مثال به مردم می‌گویند غنی سازی داریم و شاهد آن سه هزار سانتریفیوژ است، اما چنین غنی‌سازی کارکردی برای کشور ندارد.

غنی‌سازی نمادین و نمایشی کارکردی جز فریب مردم را ندارد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما همواره  به واسطه عقب‌نشینی و رفتارهای منعفلانه، هتاکی‌ها و بی‌ادبی‌های طرف‌های غربی را مشاهده‌کرده‌ایم. مانند زمانی که ایران محور شرارت خوانده شد و ما عقب‌نشینی کردیم. ما بی‌ادبی پارلمان اروپا را در دو سال گذشته شاهد نبودیم، اما هم اکنون این اتفاق افتاد. این مسائل به این دلیل است که خوی طرف مقابل بر این اساس که هر چه بنا را بر مدارا بگذاریم آنها جلوتر می‌آیند.

کریمی با اشاره به روز فناوری هسته‌ای، گفت: روز فناوری هسته‌ای به عنوان نماد مطرح می‌شود و ما به عنوان یک روز نمادین می‌توانیم توان داخل را به اثبات برسانیم و در این روز پیشرفت‌های خود در حوزه هسته‌ای را یادآور شویم، ضمن اینکه اگر ما باز به توان داخل تکیه کنیم، موفق می‌شویم.

وی با اشاره به اخراج برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از سازمان انرژی اتمی، تأکید کرد: ما در بحث‌های فنی هسته‌ای شاهد هستیم که متأسفانه زمینه برای اینکه به نیروی خودی تکیه کنیم، مشاهده نمی‌شود؛ من مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف هستم و از دانشجویان فعلی و فارغ التحصیلان این دانشگاه افرادی را سراغ دارم که نقش جدی در رسیدن به سوخت ۲۰ درصد و راه‌اندازی فردو داشته‌اند و هم‌اکنون از سازمان انرژی اتمی اخراج شدند و حقوق‌شان قطع شده و محافظان‌شان کنار گذاشته شده‌اند. این افراد در بحث انرژی هسته‌ای افراد موثری هستند و ما نباید این افراد را ببندیم و اگر بستر کار آنها را فراهم نمی‌کنیم، نباید جلوی پیشرفت آنها را بگیریم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در پایان در خصوص موضع‌گیری دیرهنگام وزیر امورخارجه مقابل قطعنامه پارلمان اروپا، خاطرنشان کرد: اگر اظهارنظری از طرف غربی‌ها علیه ما می‌شود، فردی که باید قبل از همه واکنش نشان دهد و از حقوق و عزت کشور دفاع کند، وزیر امورخارجه است، اما مشاهده می‌کنیم آقای ظریف در این موضوع آخرین نفر بوده است. یعنی اظهارنظر جدی از طرف آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی روز گذشته صورت نگرفت و ما دیدیم بعد از اینکه مراجع، امام‌جمعه‌ها، تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان موضع‌گیری کردند پس از‌ آن آقای ظریف که متصدی اول این موضوع است یادش آمده که باید موضع‌گیری کند. البته موضع‌گیری آقای ظریف نسبت به موضع‌گیری‌های قبلی‌شان جای تشکر دارد.

سرافراز: تمام مسئولان درباره مساله قطعنامه پای کار بیایند

محمدسعید سرافراز دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در میزگرد فعالان دانشجویی که در خصوص قطعنامه ضدایرانی اخیر پارلمان اروپا در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: ما به عنوان جنبش دانشجویی حتما مسائل را زیر نظر گرفته و دچار مسائل حاشیه‌ای نخواهیم شد. با چشمی بینا تمام اتفاقاتی را که در کشور رخ می‌دهد زیرنظر داریم.

وی افزود: بحث هسته‌ای و مذاکرات کارشناسان را زیرنظر داریم و قطعا نمی‌گذاریم صنایع آب سنگین اراک تعلیق شود و یا تغییر ماهیت به گونه‌ای رخ دهد که قابل استفاده نباشد. کسانی که از طرف‌های غربی و یا افراد داخل که خواب تعطیلی و تغییر کاربری اراک را می‌بینند، این تعبیر خواب خود را به گور می‌برند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، گفت: در بحث یارانه‌ها نیز جنبش دانشجویی مسائل را رصد می‌کند و نمی‌گذارد عزتمندی مردم به خاطر مسئله یارانه زیر سوال برود.

سرافراز ادامه داد: مردمی که دنبال حق‌شان هستند را می‌خواهند با صفاتی نظیر نیازمند و بدبخت منزوی کنند و هر کسی که می‌خواهد نسبت به این مسئله اقدام کند را به شکلی از او می‌خواهند با ثبت‌نام اجازه دهد اموال و دارایی‌هایش بررسی شود و به زندگی مردم ورود پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام شرایط کشور را زیر نظر داریم و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، خطاب به مسئولان وزارت‌خارجه، گفت: وزارت‌خارجه اعلام کند که این همه با کدخدای غربی بستن پس چرا هیچ اتفاقی نیفتاد و چرا در این مدت که دولت مستقر شده، مذاکرات انجام شده و حجم تعاملات ما بالا رفته، اوضاع بدتر شده است.

در گروگان‌گیری مرزبانان و سفرهای هیئت‌های پارلمانی عزت ملی ایران خدشه خورد 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با اشاره به مسئله گروگان گرفتن مرزبانان کشور، گفت: چرا بعد از این همه مدت هنوز وضعیت یکی از مرزبانان مشخص نیست؟ آیا قبلا وضعیت ما نیز به این‌گونه بود؟ این در حالی است که اوضاع کشور قبلا بهتر از امروز بود. درباره مسئله ملعون ریگی اقتدار جمهوری اسلامی ایران به خوبی حفظ شد و این در حالی است که امروز در زمینه گروگان‌گیری مرزبانان و یا سفرهای هیئت‌های پارلمانی شاهد خدشه‌پذیر شدن عزت ملی و امروز با تصویب قطعنامه شاهد زیر سوال رفتن این عزت ملی هستیم.

سرافراز افزود: دولت باید پاسخ دهد که نسبت به مسئله قطعنامه چه اقداماتی دارد صورت می‌گیرد که طرف غربی که انتخابات ایران و دولت یازدهم که با ۰/۷ درصد روی کار آمد را غیردموکراتیک می‌داند، اما در بندهای آخر قطعنامه از آقای روحانی به دلیل بحث حقوق شهروندی تقدیر و تشکر می‌‌کند؟

وی گفت: از تمام مسئولان می‌خواهیم پای کار آمده و به این مسئله کمک کند. قوه محترم قضائیه و جناب آقای لاریجانی که سر قضیه دیدار یکی از مسئولان خارجی اروپا با فتنه‌گران اعلام کرد که اگر دولت کوتاه بیاید آنها ورود می‌کنند پای کار بیایند و یا کمیسیون امنیت‌ملی در این زمینه ورود پیدا کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در زمینه مرزبانان به وظیفه خود عمل کردید؟ گفت: اینکه ما به وظیفه خود عمل کردیم یا نه یک سوال است و اینکه آیا دولت به وظیفه خود عمل کرده یا نه سوال دیگری است. ما به این مسئله اعتراض و آن را محکوم کردیم و از مسئولان خواستیم آزادی آنها را پیگیری کنند، اما اینکه دولت کوتاهی کرده، همگان دیدیم دولت هیچ پاسخ روشنی نمی‌داد  و هر بار از مسئولان درباره وضعیت مرزبانان سوال می‌شد اعلام می‌کردند که کارها در حال انجام است  و شفاف پاسخ نمی‌دادند که چه اقداماتی در حال انجام است.

سرافراز با اشاره به تجمع دانشجویان در برابر سفارت یونان، گفت: صدور قطعنامه علیه ایران یک مسئله نظری نیست، بلکه آنها با تعیین شرایطی برای پارلمان اروپا در جریان سفر به ایران خواستار اقدامات عملی در این زمینه هستند و دیدار آنها با فتنه‌گران نیز اقدامی عملیاتی بود.

واکنش دانشجویان به تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران 

 ناصر آراسته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در میزگرد فعالان دانشجویی درباره قطعنامه اخیر پارلمان اروپا و در پاسخ به خبرنگار تسنیم، مبنی بر واکنش دانشجویان به ایجاد دفتر پارلمان اروپا در ایران، گفت:دستگاه دیپلماسی کشور باید ابتدا موضع خود را نسبت به کل این قطعنامه اعلام کند و این‌گونه نیست که بخشی از قطعنامه را نپذیریم و نسبت به آن موضع بگیریم و بخشی از آن را بپذیریم.

وی افزود: چارچوب این قطعنامه سراسر توهین به ملت ایران، زیر سوال بردن حقوق ملت ایران و عزت و استقلال کشور است.

آراسته با اشاره به اینکه بندهای قطعنامه مشخص است و مانند بندهای توافقنامه‌ ژنو نیست که مردم نامحرم باشند و از آن اطلاع نداشته باشند، گفت: استقلال کشور به معنی این است که حاکمیت کشور حق این را دارد که نسبت به سیاست‌خارجی و دستگاه دیپلماسی خود استقلال داشته و این گونه نیست که هیئتی از کشور خارجی بیاید و در داخل یک کشور به خود اجازه دهد بدون هماهنگی با مسئولان آن کشور با مخالفان آن حاکمیت دیدار و گفت‌وگو کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دشمنی دشمن حد یقفی ندارد، گفت: بحث هسته‌ای مطرح شد و ما با آنها مذاکره کردیم و در حال حاضر نیز در رابطه با بحث موشک‌های دوربرد مسائلی را مطرح می‌کنند که این به استقلال کشور ایران خدشه وارد می‌کند. حمایت از سوریه و حزب‌الله از بدیهیات جمهوری اسلامی ایران است و قطعا هر نظام و کشوری برای بقای خود اهداف و راهبردهای بلندمدتی دارد که حمایت از حزب‌الله و سوریه نیز جزو راهبردهای بلندمدت ایران است و خدشه وارد کردن به این مسئله به منزله خدشه به استقلال و حاکمیت ملت و کشور ایران است.

آراسته گفت: در قطعنامه اخیر یک سری مسائلی مطرح شده که بدیهیات و حقوق بدیهی ملت ایران را خدشه‌‌دار می‌کند. به عنوان مثال بحث همجنس‌بازی و آزاد کردن آن که با چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد از این موارد است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه مشخص کند برخوردش با این قطعنامه چگونه خواهد بود و یا آن را به شکل گزینشی مورد توجه قرار می‌دهد و یا تماما آن را مورد پذیرش یا انتقاد قرار خواهد داد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه متاسفانه دستگاه دیپلماسی پاسخ‌گو نیست، گفت: از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم در فضای آزاداندیشی و گفت‌وگو راهبرد خود را تعیین و سیاست‌های راهبردی خود را در مدت فعالیت اعلام کند.

آراسته با اشاره به اینکه تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران مسئله‌ای نیست که صرفا به وزارت خارجه مربوط باشد، گفت: دستگاه‌های دیگری نیز نسبت به این قضیه باید ورود داشته باشند و نظر دهند که دانشجویان نیز قطعا در این زمینه نظراتی دارند. 

آماده تسخیر لانه جاسوسی دوم در ایران هستیم

وی افزود: تاسیس این دفتر توهم و خیال باطلی از سوی دشمن است و متاسفیم که عملکرد سیاست خارجی ما به گونه‌ای بوده که آنها به خود اجازه دادند چنین مسئله‌ای را مطرح کنند. هر چند برخی نسبت به طرح آن خوشحال شدند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان با تاسیس چنین دفتری در ایران مخالف هستند، گفت: اگر گستاخی دشمنان بیشتر شود و به خود اجازه دهند نسبت به تعرض به حقوق ملت ایران از این جلوتر بیایند دانشجویان به تجمع و تحصن بسنده نکرده و اقدامات درخور شانی انجام خواهند داد.

احمدزاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این رابطه، گفت: ما آماده تسخیر لانه جاسوسی دوم در ایران هستیم.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا