پیشگیری و درمان با طب ورزشی

چگونه از بروز سکته قلبی پیشگیری کنیم؟

بصیر ،سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد عبارت است از صدمه به  قسمتی از عضله قلب ،که بعلت انسداد در رگهای کرونری (رگهای تغذیه کننده عضله قلب )و از بین رفتن جریان خون در آن قسمت اتفاق می افتد. لخته درون  رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض از دست می دهد،و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد. گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

کاهش احتمال سکته قلبی
در سایت سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که وقوع ۸۰ درصد از حملات قلبی و بروز سکته قلبی قابل پیشگیری هستند.در ادامه این مطلب ذکر شده که رژیم غذایی سالم، تحرک و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانیات کلیدهای اصلی این موفقیت هستند.

در واقع این سه راهکار ساده نه‌ تنها به میزان قابل توجهی درصد بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهند، بلکه در بیشتر موارد در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم، اختلالات مزمن در مجاری تنفسی و نیز انواع خاصی از سرطان‌ها موثر هستند.

فعالیت بدنی منظم: حداقل ۳۰‌دقیقه در روز فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا سلامت قلب و عروق شما حفظ شود. به علاوه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته می‌تواند وزن بدن شما را در حد سلامتی نگه دارد.

رژیم غذایی صحیح : یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت لخم،‌ ماهی و مرغ می‌شود. همچنین باید در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمک  محدود شود.

ترک مصرف دخانیات : دخانیات از هر نوعی که باشد برای سلامت بدن به طور کلی بسیار مضر است. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم خطرناک است. براساس تحقیقات علمی معتبر خطر بروز سکته قلبی به محض ترک سیگار کاهش می‌یابد و پس از گذشت یک سال این خطر نصف می‌شود.

تاثیر ورزش در پیشگیری از بروز سکته قلبی

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا ، انجام ندادن تمرینات بدنی و ورزش احتمال بروز بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد و سیگار کشیدن، افزایش فشار خون و بالا بودن کلسترول خون نیز جزو دیگر دلایل بروز بیماری های قلبی است.

تمرینات بدنی نه تنها در مبارزه علیه بیماری قلبی کمک می کند، بلکه برای افراد خانه نشین و بدون تحرک، تنها اضافه کردن کمی تمرین بدنی به برنامه همیشگی روزانه، می تواند احتمال  ابتلا به فشار خون بالا، استئوپروز (پوکی استخوان)، سرطان پستان و کولون، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

دکتر خسروی، متخصص پزشکی ورزشی در این باره می گوید: ورزش منظم و مناسب موجب افزایش قدرت عضلانی قلب و در نتیجه پمپاژ بهتر خون می شود. از طرف دیگر، ورزش موجب بهبود اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن نیز می شود و می توان گفت بر اثر ورزش، ظرفیت قلبی و ریوی افزایش می یابد.

در واقع ورزش منظم و مناسب، نه تنها می تواند از پیشرفت گرفتگی های عروقی پیشگیری کند بلکه موجب ترمیم و برگشت آنها نیز خواهد شد. بنابراین فعالیت فیزیکی مناسب عامل مهمی برای پیشگیری از سکته های قلبی بعدی نیز به حساب می آید.

بطور مطلوب برای کسب سلامتی و پایین آوردن خطر بروز سکته قلبی باید ۳ تا ۵ بار در هفته برای مدت زمان ۲۰ تا ۵۰ دقیقه ورزش کنیدتا ضربان قلب شما به میزان هدف برسد. در مجموع ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در هر روز، مثل بالا رفتن از پله، پیاده روی تا محل کار، و یا باغبانی  برای سلامتی مفید است.

ورزش مناسب پس از سکته قلبی

طبق توصیه متخصصین  پزشکی ورزشی با این که در گذشته اغلب به بیماران توصیه می شد پس از سکته قلبی، میزان فعالیت شان را کاهش دهند تا فشار کمتری به قلب شان وارد شود، اما امروزه بیمارانی که سکته کرده اند یا دچار مشکلات و بیماری های قلبی هستند، می توانند از خدمات (توانبخشی ورزشی قلبی)  کمک بگیرند.

ورزش با تاثیر بر خود قلب موجب انتشار بهتر اکسیژن بین سلول‌های قلبی می‌شود و به این ترتیب احتمال بروز سکته‌های مجدد و یا بی‌نظمی‌ در ریتم قلب به‌شدت کاهش می‌یابد. به‌طور کلی نیز ورزش موجب بهبود شرایط جسمی‌ افراد می‌شود، ولی مهارت اصلی در طراحی یک برنامه درمانی، تعیین دقیق مشخصات برنامه ورزشی است ، که موجب پیشگیری ازبروز مجدد سکته و همچنین ابتلا به بیماری‌ها و یا بهبود شرایط جسمی‌، روانی و اجتماعی بیمار می‌شود.

پس از گذشت حداقل دو هفته از سکته قلبی، به بیماران توصیه می شود فعالیت های فیزیکی را از سر بگیرندو همچنین بیماران تمرینات ورزشی (اغلب با ورزش های هوازی شروع می کنند) را زیر نظر پزشک معالج آغازکرده و با تشخیص پزشک شدت و نوع ورزش به مرور تغییر کند.

با وجودیکه تردمیل و انواع دوچرخه ، شناو پیاده روی های تند،جزو ورزش های هوازی مناسبی است که بیماران می توانند انجام دهند اما باید توجه داشت از آنجاییکه اغلب بیماران پس از سکته، با ترس و نگرانی مشغول ورزش و فعالیت می شوند و تصور می کنند شاید این ورزش ها فشار بیش از حدی به آنها وارد کند که چندان به نفع قلب شان نباشد، بهتر است قبل از اقدام به هر ورزشی با پزشک معالج مشورت شود.

انتخاب بهترین ورزش و شدت آن برای بیماری که سکته کرده است،باید از سوی متخصص تعیین شود.در واقع پزشک متخصص قلب با توجه به شرایط (وضع قلب، تنفس، فشار خون و ضربان قلب) بیمار، فعالیت بدنی مناسبی برای او انتخاب می کند و  به تدریج، شدت و مدت فعالیت ها نیز افزایش می یابد.

پس از چند جلسه ورزش مناسب با شرایط بیمار، فرد تغییرات قابل ملاحظه ای در توانایی خود در هنگام  تمرین کردن حس میکند و این امر باعث می شود تا علاوه بر شرایط جسمی، از نظر روانی نیز آرامش خاطر بیشتری داشته باشد.

تاثیر فعالیت های ورزشی بر بیماران قلبی (توانبخشی ورزشی)

پس از سکته قلبی و گذراندن دوران نقاهت ، شرکت در برنامه توانبخشی قلبی موجب پیشگیری از مرگ ناگهانی و کاهش سکته‌های مکرر و کاهش نیاز به بستری شدن، کاهش علائم بیماری‌های قلبی نظیر آنژین و تنگی نفس حین انجام فعالیت، کاهش و توقف روند آترواسکروزیس (تصلب شرائین) و در نهایت افزایش کارآیی بیمار در زندگی روزمره می‌شود. به این ترتیب بیمار زندگی با کیفیت بالاتری را تجربه خواهد کرد.

ملاحظات ورزشی بعد از بروز سکته قلبی

پس از گذراندن دوران استراحت پس از بروز سکته قلبی (حداقل دو هفته )و اجازه پزشک متخصص برای آغاز ورزش این بیماران و همچنین انتخاب و شدت نوع ورزش توسط متخصصین ،بیماران قلبی باید دقت کنند که مدت زمان گرم کردن و سرد کردن بدن برای این افراد اهمیت ویژه ای دارد و باید بیش از افراد عادی باشد. همچنین با توجه به این که هوای سرد این بیماران را اذیت می کند، لازم است در فصول سرد بیشتر مراقب باشند و ورزش را به ساعت های گرم تر روز موکول کنند.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا