نقدی بر یک تصمیم

تنها راه جلوگیری از صید در فریدونکنار ارائه راهکار از سوی دولت است

بصیر/ سیدعباس بردبار

سیدعباس بردبار در وبلاگ «شهروند فریدونکنار» با نقد عملکرد دولت نسبت به اعلام ممنوع بودن صید و صیادی در فریدونکنار، با نوشتن یک یادداشت انتقاد خود از این تصمیم را اعلام کرد که در ذیل می خوانید:

چند سالی هست عده ایی از محیط بانان حیات‌وحش برای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر به فریدونکنار رفت‌و آمد می کنند و برای بقای این نوع حیوانات صیادان پرنده را مورد هجمه قرار می دهند.

اما همه ما باید بدانیم شکار پرندگان مهاجر و صید ماهی و کشاورزی از ارکان اصلی و حیاتی شهروندان فریدونکنار و حومه است که هرگز به سادگی و زود هنگام نمی‌توان بساط آن‌را برچید.

به نظر می‌رسد در وهله نخست، دولت‌مردان باید برای این مردم زحمتکش که با صیادی رزق و روزی می خورند را مهیا کند و در کنار آن فرهنگ‌سازی شود تا همه برای حفظ حیات‌وحش پیش‌قدم شوند.

اگر می بینید در هر سال این پرندگان چندین کیلومتر را از مناطق سیبری مهاجرت کرده و به تالاب‌های فریدونکنار فرود می آیند از زحمات چند دهه اخیر محیط بانان محلی (شکارچیان) فریدونکناری نیست بلکه از زحمات چند صدساله  آبا و اجداد فریدونکناری ها است که با حصارهای سنتی محدودیت هایی برای عموم مردم گذاشته و با هزینه هایی بسیار زیاد که هر ساله برای این پرندگان مصرف تا برای مدتی کوتاه در این تالاب ها محافظت شوند.

به نظر نگارنده، در کنار این هزینه ها و سرمایه‌گذاری باید چند برابر آن دریافت شود و به طور یقین دولت هم اگر چنین سرمایه‌گذاری کند سعی بر برداشت چندین برابر آن را دارد، در حالی که بعید می دانیم دولت چنین کاری را انجام دهد که آنوقت نفعی به حال صیادان ندارد.

در نهایت اینطور به نظر می رسد، جلوگیری از صید و صیادی پرندگان در فریدونکنار ناممکن بوده و تنها راه موجود ارائه راهکار از سوی دولت است تا شکارچیان که اکثرا از قشر مستضعف جامعه هستند و از شب تا صبح بی‌خوابی را تحمل می کنند و در سرمای سوزان و باران‌های زمستان طاقت‌فرسا تلاش می کنند تا درآمدی به دست آورند زندگی بگذرانند.

همچنین دولت و محیط ‌بانان نیز باید تلاش کنند راهکاری ارائه دهند تا نانی که بر سر سفره فریدونکناری های صیاد پرندگان قرار می گیرد قطع نشود و به‌جای صید پرندگان شغلی برای آنها فراهم کنندو از طریق کسب درآمد دیگر به امرار معاش خود ادامه دهند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا