بصیر بررسی می کند

پیامدهای درخواست کمک اوباما از ایران در حل بحران عراق

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی بلومبرگ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۸ خرداد) در مقاله‌ای به تحولات عراق و سیاست‌های دولت اوباما در قبال نقش‌آفرینی‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در این کشور پرداخت و نوشت: تلاش دولت اوباما برای طلب کمک از ایران به‌منظور مقابله با ستیزه‌جویان سنی در عراق ممکن است متحدان منطقه‌ای آمریکا را ناخرسند کند و خطر واکنش‌ سیاسی داخلی را در پی داشته باشد.

آمریکا بحث عراق را در دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین مطرح کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، این موضوع را مطرح کرد.

تماس‌ها ممکن است راه را برای نخستین همکاری امنیتی منطقه‌ای پس از کمک ایران به آمریکا در مورد طالبان بعد از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، باز کند.

دولت اوباما تمایل دارد که بررسی کند آیا ایران که روابط نزدیکی با دولت شیعه عراق دارد، از تغییرات سیاسی به‌منظور تضعیف شبه‌نظامیان سنی که یکپارچگی عراق را تهدید می‌کنند، حمایت می‌کند یا خیر.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا تلاش می‌کند نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را به اتخاذ رویکردی فراگیرتر در دولت خود ترغیب کند. سنی‌ها و کردها در دولت نوری مالکی از حقوق خود به‌عنوان اقلیت، رضایت چندانی ندارند. ویلیام کوهن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید: «در صورتی که ایران نقش سازنده خود را در ایجاد تغییرات سیاسی نشان ندهد، من گفت‌وگوها با ایران را غیرسازنده می‌دانم و سبب می‌شود امارات متحده عربی، سعودی‌ها و دیگران که این وضعیت را برای خود بسیار تهدیدآمیز می‌دانند، سرخورده و دلسرد شوند.»

در پایان مقاله آمده است: اوباما هفته گذشته گفت که وی به دنبال شواهدی است که نشان دهد مالکی با ریشه‌های این بحران پیش از حملات هوایی و سایر حمایت‌های آمریکا مقابله می‌کند. آقای اوباما در این رابطه با گروه امنیت ملی خود از جمله چاک هگل، وزیر دفاع، جان کری، وزیر خارجه و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس‌ ستاد مشترک ارتش، دیدار کرد. حمله گروه داعش با حمایت سنی‌های سرخورده عراق، این خطر را در پی دارد که این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، در باتلاق جنگ داخلی فرقه‌ای فرو رود و وضعیتی شبیه سوریه پیدا کند.

دیوید کورترایت، مدیر مطالعات سیاسی در مؤسسه مطالعات صلح بین‌المللی کراک در دانشگاه نوتردام می‌گوید: «در مقابل، اهداف راهبردی آمریکا برای حفظ توازن و ثبات حاکمیت در عراق و مقابله با نیروهای سنی افراط‌گرا سبب ظهور منافع مشترک آمریکا با ایران شده است… احمقانه است که از این همگرایی‌های منافع به منظور حل‌وفصل مسئله بهره‌برداری نشود.»

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، می‌گوید: «ایران و آمریکا در میانه دشمنی دیرینه خود به یکدیگر نیاز دارند و هر دو باید توانایی طرف مقابل در ایفای نقش ثبات‌بخش را تشخیص دهند.»

به گزارش بصیر، ایران و آمریکا به سبب منافعی که در عراق دارند، مایلند بحران عراق، هرچه زودتر فیصله پیدا کند؛ با این تفاوت که ایران بدون هرگونه قیدوشرطی این موضوع را دنبال می‌کند، حال آنکه آمریکایی‌ها مایلند با سوءاستفاده از وضع موجود که خود در شکل‌گیری آن دخیلند، از نوری مالکی به نفع گروه‌های سیاسی مخالف، امتیاز بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا