اختصاصی/ بصیر گزارش می دهد، قسمت دوم

گفتگوی تفصیلی بصیر با رئیس هیئت مدیره شرکت راهبران بندر فریدونکنار

RSCN5707

به گزارش بصیر، بهروز احمدی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما در سالن اجتماعات شرکت راهبران بندر فریدونکنار، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۷ مکان فعلی بندر فریدونکنار را از مسئولین مربوطه تحویل گرفتیم اما به دلیل مسائل و مشکلات اداری و گیردارهای وابسته به آن نتوانستیم طی ۲ سال ساخت و سازی داشته باشیم، بنابراین آغاز کار ما از سال ۱۳۸۹ بوده و از همان روز اول با این نیت که باید اینجا عملیاتی شود شروع به کار کردیم.

وی تصریح کرد: ساختن یک بندر کاری بسیار دشوار است، در ساخت یک بندر باید تمامی جوانب های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی آنرا رعایت کنید، به نوعی بندر دروازه کشور محسوب می شود و حساسیت در اینجا بسیار بالاست

احمدی خاطرنشان کرد: همواره شهر بندری مزایا و معایبی به همراه دارد، رونق فعالیت های اقتصادی، ورود کشتی، کامیون، تاجر به فریدونکنار می تواند از مزایای وجود بندر باشد.

وی افزود: از معایب بندر نیز این مسئله می باشد که وقتی یک شهر بندری می شود اقوام مختلف ایرانی و خارجی وارد آن شهر می شوند، هر کس با فرهنگ و سلیقه در این شهر رفتار می کند، در اینجاست که مسئولین نباید بگذارند ضایعات حضور این افراد شهر را در برگیرد، هر چند این ضایعات اثر مثبت و جانبی نیز به همراه دارد.

نام بندر فریدونکنار در بین بنادر خزر به صورت رسمی ثبت شده است، هر چند هنوز در عملیات، ساخت و ساز و تجهیزات به نرم اصلی خود نرسیده است، اما با همین امکانات فعلی که توانستیم به عنوان بخش خصوصی آنرا فعال کنیم، قدمی کوچک بوده که حداقل در بین کشورهای هم مرز و خزر نام فریدونکنار نامی آشناست

رئیس هئیت مدیره بندر فریدونکنار ادامه داد: در اینجا فقط به شهر سود رسانی نمی شود، بنادر دروازه های ورود و خروج ممالک هستند، ما از این دروازه باید به هر شکلی استفاده کنیم، شاید فرد عامه با راه دور زدن تحریم ها آشنا نباشد، ما باید این تحریم ها را به هر شکل ممکن کمرنگ کنیم، اگر سوختی را از طریق این بندر به ایران بیاوریم و از این راه به دریای سیاه بفرستیم یعنی تحریم را دور زده ایم.

احمدی یادآور شد: از مهمترین مزایا و شاخصه های مثبت این بندر همین بس که جدای از مسائل بین المللی که نام آن در بندرهای بین المللی ثبت می شود، نام بندر فریدونکنار در بین بنادر خزر به صورت رسمی ثبت شده است، هر چند هنوز در عملیات، ساخت و ساز و تجهیزات به نرم اصلی خود نرسیده است، اما با همین امکانات فعلی که توانستیم به عنوان بخش خصوصی آنرا فعال کنیم، قدمی کوچک بوده که حداقل در بین کشورهای هم مرز و خزر نام فریدونکنار نامی آشناست.

وی با بیان اینکه اگر بخواهند نگرش کلی به این بندر داشته باشند باید کمی به عقب برگردیم، اظهار داشت: زمانی که کار خود را در این شهر آغاز کردیم عده ای سعی در منصرف کردن ما را داشتند، اما ما تصمیم مان را گرفته بودیم، به همین دلیل به هیچکدام از حرفها توجه ای نکردیم و حتی در روز اولی که در اینجا شروع به کار کردیم اولین کشتی حامل مواد آهنی وارد بندر فریدونکنار شد و در ساحل این بندر پهلو گرفت و معتقدیم که اگر مدیریت سامان و بهینه شود بسیار پیشرفت خواهیم کرد.

سیستم های بانکی در کشور و در این پروژه ها بسیار ضعف برخورد می کنند، اگر  همان مصوبات بسیار کم را نیز عملی می کردند ما در سال ۹۱ مراحل ساخت این بندر را به اتمام می رساندیم، سیستم های اقتصادی به این شکل از سوی بانک های کشور خوب حمایت نمی شوند، علی رغم اینکه این مکان متعلق به دولت است و ما آنرا برای دولت می سازیم

رئیس هئیت مدیره بندر فریدونکنار در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: بخش خصوصی هستیم و به هیچ ارگانی وابستگی مالی نداریم و به دلیل آنکه خصوصی هستیم رشد کارما بسیار به کندی صورت می پذیرد، زیرا بخش خصوصی باید حمایت شود و ما هم به دولت وابسته نیستیم و بودجه ای نداریم، با زحمت پول در می آوریم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم های بانکی در کشور و در این پروژه ها بسیار ضعف برخورد می کنند، گفت: اگر  همان مصوبات بسیار کم را نیز عملی می کردند ما در سال ۹۱ مراحل ساخت این بندر را به اتمام می رساندیم، سیستم های اقتصادی به این شکل از سوی بانک های کشور خوب حمایت نمی شوند، علی رغم اینکه این مکان متعلق به دولت است و ما داریم آنرا برای دولت می سازیم.

سعی کردیم با حداقل امکانات این بندر را فعال نگه داریم ، تنها در سال گذشته ۱۹۰ کشتی عملیات داشتیم، برای بندری که سه پست اسکله کوچک و دو پست اسکله بزرگ دارد و سه سال در حال ساخت و ساز است خیلی سخت است که در این مدت این تعداد عملیات انجام دهند

احمدی افزود: از کل مصوبه بانک تنها یک پنجم آن را پرداخت نمودند و دلایل زیادی برای عدم پرداخت آن آوردند، سعی کردیم با حداقل امکانات این بندر را فعال نگه داریم ، تنها در سال گذشته ۱۹۰ کشتی عملیات داشتیم، برای بندری که سه پست اسکله کوچک و دو پست اسکله بزرگ دارد و سه سال در حال ساخت و ساز است خیلی سخت است که در این مدت این تعداد عملیات انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بانک ها فقط حرف می زنند و هیچگونه تعهدی ندارند، تصریح کرد: در کلان کار همه از حمایت دم می زنند، ولی در پایین متفاوت تر است، بنابراین ما مجبوریم در محل های دیگر درآمدزایی کنیم و در اینجا خرج نمائیم.

احمدی در ادامه با بیان اینکه برخی از مسئولین فریدونکنار نیز توقع های دولتی از ما دارند در حالیکه ما یک بخش خصوصی هستیم، خاطرنشان کرد: تا به امروز سازمان بنادر در حد توان خود از آن حمایت کرده، همین که با بعضی از حرکات ما را دلگرم می کنند کافی است.

وی اذعان داشت: در تعامل بخش خصوصی با بخش دولتی تناقض هایی مشاهده می شود، چرا که تفکر مدیران بخش خصوصی با مدیران بخش دولتی در سودآوری متفاوت است اما اگر مسئولین ادارت کل حمایت نکنند در بحث تجهیزات به مشکل برخواهیم خورد، سازمان بنادر از ما حمایت کرده است.

احمدی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر برای ما نعمت محسوب می شوند، گفت: اگر ما به کشورهای همسایه نگاهی بیاندازیم می بینیم که این کشورها نیز یکسری محدودیت هایی دارند که ما می تونیم از آن استفاده کنیم.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا