اشتباه بزرگ گودرزی!

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در اساسنامه فدراسيون فوتبال پس از تعليق و بعد از تصويب هيات دولت چنين آمده است:

اين فدراسيون جهت عدم دخالت دولت خودش و تمامي زيرمجموعه‌هايش بايد دعاوي را در سيستم فدراسيون فوتبال ايران و فيفا پيگيري کند.

اين نکته، نکته کليدي فدراسيون پس از تعليق و بعد از برکناري محمد دادکان بود که کميته انتقالي آن را به تصويب داخل و فيفا رساند تا از تعليق به طور کامل خارج شويم!

در واقع دخالت علي آبادي (رئيس سازمان تربيت بدني وقت) در امور فوتبال و برکنار کردن دادکان کار را به تعليق رساند که فوتبال ايران تاوان بسيار سنگيني بابت آن داد!

پس از آن رئيس سازمان تربيت بدني وزير شد و اين بار يعني دولتي تر از سابق.

اين توضيحات را داديم تا برسيم به حرفي که جناب گودرزي چند روز قبل در مورد طرح اقامه دعوا توسط فتح‌اله‌زاده و قلعه‌نوعي در مورد کارلوس کي‌روش به کار برد.

جناب وزير اعلام کرد که باشگاه استقلال نبايد از کي‌روش شکايت کند و اين مسائل را بدون هماهنگي انجام دهد. به واقع اين حرف تذکري بود به فتح‌اله‌زاده!

البته فتح‌اله‌زاده هم در پاسخ گفت طرح دعوايش شخصي است و باشگاه استقلال قصد شکايت از کي‌روش را ندارد.

به طور کلي باشگاه استقلال و حتي علي فتح‌اله‌زاده که رکورد بي‌شکايتي از همه اهالي فوتبال را دارد.

در شرايط کنوني نمي‌تواند از کي‌روش شکايت کند و به زعم نگارنده چنين هم نمي‌کند چرا که پاي تيم‌ملي در ميان است و هر اتفاقي در آينده در صورت شکايت چه شخصي و چه حقوقي نوک پيکان انتقادات را به دليل بر هم زدن تمرکز سرمربي تيم‌ملي ايران به سوي ايشان و قلعه‌نوعي برمي‌گرداند و فتح‌اله‌زاده هم چنين آدمي نيست. او برخي مواقع تهمت‌هاي سنگيني خورده و بعضي از اهالي فوتبال حرفهاي عجيبي هم به او گفته‌اند اما فتح‌اله‌زاده شکايت نکرده چه برسد به کي‌روش اما نکته اساسي در اين کشمکش حرف جناب گودرزي است که به عنوان يک عضوي از هيات دولت و به عنوان وزير اعلام کرده که استقلال کاملا دولتي است!

قوانين فيفا و اي اف سي اما به شدت با اين کلمه منافات دارد.

باشگاهها بايد حتما خصوصي باشند. باشگاهها بايد حتما خصوصي شده باشند.

اين قانون است، قانون فيفا براي خود مختار کردن جزاير زير مجموعه‌اش که شامل فدراسيو‌ن‌ها و باشگاهها است.

وزير در واقع اشتباه کرد که در رسانه ملي و ساير رسانه‌ها استقلال را دولتي و وزير را صاحب اختيار آن اعلام کرد.

واقعيت اين است که اگر و تنها اگر اين حرفها ترجمه شود و روي ميز رئيس AFC يا FIFA قرار بگيرد شايد داستانهاي سنگيني را شاهد باشيم.

فيفا سعي دارد فوتبال را از سياست کاملا جدا کند و در اين راه تا حدود زيادي هم موفق بوده است.

کما اينکه در دوران تحريم ايران (که همچنان ادامه دارد) در مجامع فوتبال تحريم فوتبالي عليه ايران صورت نپذيرفت و اگر چه برخي کشورها از بازي مستقيم با ايران اجتناب کردند اما براي آن اجتنابهايشان بهانه درست کردند و هرگز به صورت مستقيم نتوانستند ايران را تحريم کنند.

اين کار فيفا کاملا درست بود چرا که در عالم سياست کشورها روابط ديپلماسي بالا و پاييني دارند. يک روز با هم متحدند و روز بعد دشمن خوني!

اين خاصيت سياست بازي است و اگر فوتبال متاثر از اين مسئله بود همه چيز به بدترين شکل خود در دنياي فوتبال جلو مي‌رفت.

جناب وزير هم که از اهالي دانشگاه است و کم سواد نيست قطعا بايد به حرفهايش اشراف بيشتري داشته باشد.

اين درست که به خيال خودمان AFC و سوزوکي و نمايندگانشان در پروژه خصوصي سازي را فريب داديم و مثلا باشگاههاي دولتي را خصوصي کرديم اما برخي حرفها آنقدر شفاف گفته مي‌شود که ممکن است همه آن تلاشها براي خصوصي‌سازي‌هاي نمايشي را تحت تاثير قرار دهد و استقلال يا حتي فوتبال ايران را با تعليق مواجه کند.

پس اندکي آرام‌تر باشيد.

اندکي مطلع‌تر!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا