وزیر کشور: سخنانم را رسانه ها تحریف کردند/ عذرخواهی می کنم

بصير،

وزیر کشور که برای ارائه توضیحات درباره موضوع رسوخ پول های کثیف به انتخابات به مجلس دعوت شده بود، تصریح کرد: من گفتم  اگر هشیار نباشیم ممکن است قاچاقچیان از طرق مختلف در حوزه سیاسی به ویژه از طریق انتخابات اعمال نفوذ کنند، اما رسانه ها سخنانم را تحریف کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر  کشور امروز یکشنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع نفوذ قاچاقچیان و پول های کثیف به حوزه انتخابات توضیح داد و تاکید کرد؛ :این مسئله ای کاملاً ملی و مهم است که مردم و مقام معظم رهبری در این باره از ما انتظار دارند اما به بازیهای جناحی و سیاسی کشیده شده است.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس برای دادن فرصت حضور به وی برای توضیح درباره موضوع پولهای کثیف اضافه کرد : این موضوع مهمی است که چند وقتی دررسانه ها به آن پرداخته شده است و می تواند به عنوان یکی از موضوعات حساس و حیاتی در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی ، امنیتی و سیاسی تاثیرگذار باشد .رحمانی فضلی افزود : برخورد مناسب با این موضوع می تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و زمینه فعالیتهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و امنیتی، سالم و پاک نگه دارد.

وزیر کشور  بی انضباطی مالی را از بزرگترین مشکلات کشور دانست و گفت: قبلاً هم که در دیوان محاسبات کشور بودم بارها عرض کردم و اکنون نیز تاکید می کنم یکی از بزرگترین مشکلات کشور موضوع بی انضباطی مالی است. آن زمان نیز من این محاسبه را بارها انجام دادم که ما هنوز نمی توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه های کشور چه قدر است.

رحمانی فضلی افزود : همان زمان هم مطرح می کردم که باید به صورت جدی تمام منابع مالی و همه هزینه های کشور و نحوه گردش آنها را  به صورت یکپارچه نه به عنوان مسئله ای دولتی بلکه به عنوان مسئله ای حاکمیتی  مشخص کنیم و نظارت عالیه بر همه امور داشته باشیم.

وی گفت : امروز بخشی از این مسئله را به عنوان موضوع پولشویی و پولهای کثیف در ابعاد مختلف توضیح میدهم. البته بنده نامه ای را به آقای لاریجانی نوشتم و تقاضا کردم که اگر ممکن است جلسه غیرعلنی باشد تا دشمنان  و برخی افراد از  اعداد و ارقامی که اینجا اعلام می کنم سوء استفاده نکنند .

وزیر کشور اضافه کرد: البته ترتیب بحث را به گونه ای خواهم داد که شما خواهید دید موضوعی که شما اینجا مطرح می کنید موضوعی است که کشورهای بزرگ دنیا مانند کشورهای آمریکا و اروپایی نیز با شدت با این مسئله مواجه اند و به رغم همه برنامه ها و اقداماتی که می کنند ، بزرگترین پولشوییها در داخل آمریکا ، اروپا و کشورهای قدرتمند صورت می گیرد. اما ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم که باید همه فعالیتهای ما مبتنی بر عقاید و اصول انقلابی باشد و کمترین تخلف را داشته باشد .
* ماجرای مطرح کردن پول های کثیف در رسانه ها از زبان وزیر کشور

وزیر کشور اظهار داشت : مسئله ای که باید ابتدا روشن کنم  روند این بحث است بنده نخستین بار موضوع آثار و عواقب قاچاق و درآمدهای ناشی از آن را در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر در تاریخ  ۹۳/۱۲/۲ مطرح کردم. در آن جمع آثار امنیتی مسئله را مطرح کردم به نحوی که اکنون برای ما محرز است که پولهای قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست ها ارتباط دارد .
رحمانی فضلی افزود : این موضوع را ما اولین بار امسال  و در سازمان ملل هم مطرح کردیم و برای آنان نیز جالب بود  و مصادیقی را که در این خصوص داشتیم به آنان ارائه کردیم. بر این اساس  اگر ما قاچاق و منابع ناشی از آن را کنترل نکنیم حتماً گروه های افراطی و تروریستی از این مسئله استفاده می کنند.

وی گفت : در حوزه اقتصادی نیز من این مثال را آوردم که پولهایی که ناشی از قاچاق است می تواند در اقتصاد کشور ضررهای بسیاری وارد و رقابت را دچار اشکال کند و با ایجاد انحصار در نهایت سبب فرار سرمایه از کشور شود.  در حوزه اجتماعی نیز مثال زدم که  در موضوع قاچاق و پولهای ناشی از آن اکنون یک و  نیم میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب خانواده هایشان ۵/۵ تا ۶ میلیون نفر می شوند.

رحمانی فضلی طلاق ، بزهکاری ، سرقت و قتل را برخی جرایم و معضلات ناشی از اعتیاد دانست و اضافه کرد : اینها همه ناشی از آثار قاچاق و پولهای ناشی از آن است.

رحمانی فضلی درباره تاثیر پولهای کثیف در حوزه سیاسی گفت : در این حوزه بنده این عبارت را گفته ام که اگر مواظب نباشیم ، قاچاقچیان و کسانی که در پی پولهای کثیف هستند ،  نیاز به حامی دارند و حامی را هم در حوزه قدرت جستجو می کنند.  در آن سخنان گفتم  اگر هشیار نباشیم ممکن است از طرق مختلف در حوزه سیاسی به ویژه از طریق انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می گیرد اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند.

رحمانی فضلی افزود : این مسئله ای بود که در حوزه سیاسی مطرح کردم اما همان روز در رسانه های مختلف این موضوع به گونه ای ناقص ، جهت دار و  واقعاً تحریف شده منعکس شد.

وی گفت: بنده در روز نخست بعد از آن در اطلاعیه ای از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر دقیقاً این بحث را اصلاح کردیم و گفتیم چنانچه گردش ناسالم مالی قاچاق مواد مخدر در هر حوزه ای به ویژه در سیاست وارد شود ، به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه منجر خواهد شد.
رحمانی فضلی افزود : در خصوص  پولهای کثیف ناشی از مواد مخدر در همه عرصه ها به ویژه سیاست هشدار داده شد اما این موضوع ادامه یافت و بازهم رسانه ها به طرق مختلف آن را مطرح کردند.

وی گفت : ما در تاریخ  ۱۸ / ۱۲/ ۹۳ به آن خبرگزاری که این خبر را منتشر کرد کتباً نامه نوشتیم و از ایشان گلایه کردیم که چرا این اتفاق افتاد و چرا این امانت را رعایت نکردند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یادآوری می کنم در جلسه ای که این سخنان را در جمع فرماندهان این حوزه می گفتم ، خبرنگاران در پشت سالن در جایی بودند که بنده مطلع نبودم و همان جا مطرح کردم که اگر خبرنگاری هست مواظب باشند که این سخنان را لازم نیست در بیرون مطرح کنند ؛ اینها ضبط شده است.
وی گفت : در تاریخ ۱۲/۱۹ / ۹۳دوباره یکی از روزنامه ها سخنرانی بنده را در جریان دیدار با کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر باز به گونه ای مطرح کرد که از یک جمله ، تحلیل را ارائه و موضوع را بازتولید کرد و به  نحوی مطرح کرد که دوباره همان خواست را مطرح کنند. ما نامه نوشتیم و از ایشان گلایه کردیم و توضیح دادیم و این روزنامه مجبور شد نامه را منتشر کند.

وی اضافه کرد: پس از اینکه مجلس ما را دعوت کرد که خدمت شما برسیم آخرین بارهفته قبل خبرنگاری در شورای اجتماعی ازمن پرسید موضع شما درقبال اظهارات یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس مبنی بر اینکه از شما خواسته شده است که برای توضیح درخصوص پولهای کثیف درجلسه مجلس حضور یابید چیست ؟ بنده به عنوان وزیر کشور موظفم وقتی مجلس از ما چیزی می خواهد برویم و توضیح دهیم . آمادگی کامل در این خصوص داریم ما در این باره قانون پولشویی را داریم و با فعال کردن این قانون می توانیم این مسئله را مدیریت کنیم.

وی گفت : موضوعی که بنده مطرح کردم به عنوان موضوع ملی که باید اجماع باشد اکنون مصادیقش را با توجه به اینکه جلسه علنی است مطرح  و پاورپوینتی ارائه می کنم و خواهید دید که با یکی ، دو شبکه ای که اخیراً با آن برخورد شده چه اتفاقاتی در گردش مالی کشور می افتد . اگر ما به این موضوع توجه نکنیم یقین بدانید که اینها به همه حوزه ها قصد نفوذ خواهند داشت زیرا حامی منافع و قدرت می خواهند .

وی گفت : بر این اساس من بحثم را از پولشویی در جهان آغاز می کنم که بدانید این اپیدمی بین المللی است که کشورهای مختلف با آن مواجهند و این منحصر به کشور ما نیست و ما با تلاش هایی که از سال ۸۶ در تصویب قانون ضد پولشویی شده اقداماتی کرده ایم که به شما توضیح می دهم و باید سریعتر این مسئله را انجام دهیم.

وزیر کشور در پایان بخش نخست سخنانش در صحن علنی مجلس در توضیح اظهاراتش درباره ورود پولهای کثیف به حوزه سیاسی گفت : رقم سالانه خرده فروشی هروئین و کوکائین در اروپا و آمریکا را  ۱۲۲ میلیارد دلار دانست که  ۹۹ درصد آن پولشویی می شود و در جریان پولهای تمیز قرار می گیرد.
رحمانی فضلی افزود : تخمین های جهانی نشان می دهد یک تریلیون دلار در سال مشمول شستشوی پول قرار می گیرد که معادل یک و شش دهم تولید داخلی ناخالص آمریکاست .
وی اضافه کرد : بر اساس برآورد دفتر جرم مواد مخدر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ در آمریکا حدود  ۳۵۰ میلیارد دلار ، آسیا و اقیانوسیه  ۲۹۲ میلیارد دلار و اروپا  ۲۴۱ میلیارد دلار پولشویی از این طریق انجام شده است.

 

* زمانی که وزیر کشور به ارائه آمار و ارقام هزینه های بین المللی، سازمان ملل و سایر کشورها برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت، نمایندگان اعتراض کرده و از او خواستند بجای طولانی کردن بحث و مطرح کردن مسائل حاشیه ای، درباره صحبت هایی که مطرح کرده و موضوع نفوذ پول های کثیف به انتخابات و سیاست کشور، سخن بگوید. این اعتراض هر بار که وزیر مباحث دیگری را مطرح می کرد تکرار می شد.
وزیر کشور پس از تاکید نمایندگان بر اینکه درباره سخنان قبلی و ماجرای پول های کثیف توضیح دهد، اظهار کرد: سخنانم درخصوص ورود پول های کثیف به حوزه سیاسی جنبه هشدار داشت. من توضیح دادم که آنجا به عنوان مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار دادم که اگر مواظبت نکنیم اینها حتماً قصد ورود به حوزه قدرت را خواهند داشت.

وی اضافه کرد: این صحبتی است که به عنوان هشدار مطرح شده و تعجبم این است که برخی رسانه ها از این موضوع مهم کشور در چارچوب رقابت های سیاسی ، تحلیل های گروهی و مصالح و منافع خودشان استفاده کردند.

رحمانی فضلی گفت: ما روز پس از سخنرانی توضیح دادیم که این هشدار بوده است حالا شما می فرمایید بنده بیایم مسئله ای را که اصلاً مطرح نشده و چنین موضوعی نبوده است با ذکر اسامی بگوییم که اتفاق افتاده است؟

وزیر کشور افزود: بنده به عنوان مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر و آثار آن تذکر جدی و هشدار دادم ، این چه بحثی است که اکنون بنده بیایم اینجا قبول بکنم که گفته ام این در داخل سیاست بوده و هزینه هایش هم این بوده ؟

وی اضافه کرد:‌ اگر قرار باشد کسی در این خصوص سخن بگوید این بنده نیستم این قوه قضائیه است که باید حکم صادر کند و بگوید اما بنده مسئله را به عنوان هشدار مطرح کردم و انتظارم از مجلس و قوه قضائیه این است که با این موضوعات به صورت اساسی مقابله کنند و نگذاریم این فضا در کشور ایجاد شود.

رحمانی فضلی گفت: اما مسئله ای که اصلاً طرح نشده شما و دوستان از من انتظار دارید که بیایم در داخل تور و دام جنگ روانی رسانه های داخلی و خارجی که به این موضوع دامن زدند حرکت کنم؟ اصلاً چه کسی می تواند برای بنده اثبات کند که چنین مسئله ای شده است من نخواستم گلایه هایم را مطرح کنم ، گلایه من از کسانی است که در این مسئله فریب رسانه ها را خوردند و در پی آن مسئله ای را مطرح کردند و خودشان به آن دامن زدند. مسئله سیاسی در کشور به گونه ای شد که عده ای طرفدار این مسئله شدند و عده ای نیز موضع گرفتند و انگار که آن را به خودشان گرفتند.

وزیر کشور گفت: مقام معظم رهبری بارها و بارها  درباره ورود این پول های فساد به حوزه انتخابات سیاسی و قدرت تذکر دادند. ما چرا از مسئله ای که به عنوان هشدار مطرح می شود چنان موضعی می گیریم که برای دفاع از آن موضع غلط به نحوی حرکت کنیم که ۱۰ اسم هم بیان شود ، این چه مشکلی را حل می کند؟ از سخنان بنده در این زمینه استفاده سیاسی و تحریف شده و موضوعی کاملاً ملی و مهم که مردم و مقام معظم رهبری انتظار دارند به بازیهای سیاسی و جناحی کشیده شد و در نهایت بنده باید اینجا پاسخ دهم و دفاع کنم از موضوعی که اصلاً وجود نداشته ، این واقعاً ظلم به حقیقت است.

رحمانی فضلی با اشاره به ریشه های ورود پول های کثیف به حوزه اقتصادی اظهار داشت: دو نمونه از این مفاسد مربوط به قاچاق مواد مخدر و کالا و ارز و آثار آن در حوزه اقتصادی را بیان می کنم تا بدانید که چه اتفاقی در کشور می افتد.  نباید بگوییم حالا که این مسئله مطرح شده است نمی توانیم کاری کنیم البته ما خیلی کارها می توانیم بکنیم دو نمونه از موضوعاتی که در دو ماه اخیر کار کرده ایم به عنوان نمونه به شما نشان خواهم داد.

وزیر کشور گفت: حدود ۶۸ میلیارد دلار مواد مخدر مربوط به منشأ افغانستان است که از این مقدار ۳ میلیارد دلار آن معادل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در ایران هزینه می شود و این فقط مربوط به حوزه مواد مخدر است.
* ماجرای تمساح خلیج

رحمانی فضلی افزود: ما در سه ماه اخیر با نمونه ای مواجه شده ایم که فردی با ۳۵ سال سن و ۵ کلاس سواد در مدت دو سال ۲۰۰ تن مواد مخدر جابجا کرده  و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول در حسابش چرخانده حساب هایی که مربوط به خودش نبوده است.
رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: کسی در اینجا ۲۰۰ میلیارد تومان پول در حسابش گردش داشته که اصلاً ۴ سال قبل فوت کرده است یا بچه ۶ ساله ای که ۸۰ میلیارد تومان پول مربوط به اقدامات خلاف در حسابش بوده است.

رحمانی فضلی گفت: نخستین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با ضد پولشویی شبکه بانکی را جستجو کردیم و دو فردی که در دو شبکه قاچاق در دو نقطه کشور فعالیت داشتند بازداشت شدند و با بررسی ها به بیش از ۲ هزار شماره حساب افراد رسیدیم که با هم مرتبط بودند.

آیا فعالیت های اینها در حوزه های املاک و اقداماتی که به افراد حق حساب دادند و در حوزه های مختلف لشکری و کشوری تطمیع کردند فساد نیست؟ آیا این پول کثیف نیست؟

رحمانی فضلی اضافه کرد: فقط در حوزه قاچاق سوخت که روزانه ۲۰ میلیون لیتر انجام شده است سالانه ۸ میلیارد دلار پول کثیف وارد چرخه فساد می شود. من به شما اینجا نشان خواهم داد که بیش از ۴ هزار شرکت با یک کد به ثبت رسیده است من آدرسی را به شما خواهم گفت که بیش از ۳ هزار شرکت با آن به ثبت رسیده است.

رحمانی فضلی افزود: همه اینها مسائلی است که دغدغه مقام معظم رهبری بوده همه اینها مسائلی است که ایشان بارها تذکر داده اند.

وی با اشاره به سوابق فعالیتش در مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور خطاب به نمایندگان مجلس پرسید: آیا بر روند هزینه ای مربوط به انتخابات در کشور نظارت و کنترلی هست؟ آیا قدرتمندان و سودجویان در پی سوءاستفاده از این مسئله هستند یا نیستند؟ آیا شورای نگهبان پرونده هایی را دارد که افرادی به علت این پول ها رد صلاحیت شدند یا خیر؟ بنابر این باید تلاش کنیم که جلوی ورود این پول ها را بگیریم.

وزیر کشور افزود: پس ما باید شیوه هایی را اتخاذ کنیم که جلوی این پول های کثیف را که امکان ورود به این عرصه ها را دارد بگیریم.
وزیر کشور گفت: ما در حوزه قاچاق کالا بر اساس برآوردهای دقیق سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار آسیب می بینیم. پولی که در عرصه پولشویی وارد اقتصاد کشور می شود می تواند اقتصادمان را دچار مشکل کند و رانت ها را افزایش دهد .در ۱۰ سال گذشته در این حوزه ۴۸۷ پرونده را بررسی کرده  و درمجموع برای  این پرونده ها ۶هزار میلیارد تومان  جریمه در نظر گرفته ایم اما در نوبت بررسی مجدد پرونده های یاد شده، مبلغ جریمه آنها به حدود یک درصد رقم یاد شده کاهش یافته است. ما در زمینه فعالیت موسسات غیر متشکل پولی با ارقامی نظیر ۱۲ هزار میلیاردتومان نقدینگی شان روبرو هستیم  که ۴۰ درصد درآمدشان را در مسیرهایی غیر از کار اصلی خود هزینه کرده اند.

 

رحمانی فضلی افزود: در مورد دیگر، پرونده هایی با ارقام ۳۰  و ۵۰ میلیارد تومان داریم که با رقم های تقلبی دارو وارد کرده اند. در حوزه واردات خودرو ۲۷ هزار خودروی وارداتی گرانقیمت را شاهد هستیم که از جمله آنها می توانیم به واردات ۷ پورشه گرانقیمت اشاره کرد. در یکی از جزایر کشور ۹ هزارو ۵۷۰ شرکت ثبت شده که از این میزان ۲ هزار و ۸۱۴ شرکت  فقط با یک نشانی ثبت شده است. ۹۹ درصد شرکتهای ثبت شده در  این جزیره دارای یک کد پستی هستند و این تخلف باعث شده است که معادل ۲۰ میلیارد دلار مالیات که باید در کشور دریافت می شد محقق نشد و همه این زیان ها به خاطر فرار ها و پولشویی هاست .

رحمانی فضلی گفت:‌ اگر می خواهیم اقتصاد سالم ، پاک ، غیر نفتی و مقاومتی داشته باشیم اینها گریزگاههای مالی کشور است که فساد ایجاد می کند و موجب می شود این پولها برای افراد صیانت و امنیت ایجاد کند. در حوزه پولشویی از سال قبل موارد مختلفی را در جلسه مربوط مطرح کردیم و در مجموع دراین زمینه در دولت کنونی تا کنون ۱۸ جلسه داشته ایم .

وی ادامه داد: انتظار بنده از نمایندگان مجلس و انتظار مردم از مجلس ،‌دولت و قوه قضاییه این است که از نظر اقتصادی در کشور بستری فراهم کنیم که این نوع فعالیت ها ، منجر به پول های کثیف ،‌قاچاق و سوء‌استفاده  نشود. باید این موضوع را در حوزه سیاسی به عنوان هشدار مورد توجه قرار دهیم. خود شما شاهد بودید که چند سال پیش فردی با توجه به پولهایی که داشت و پرداخت می کرد می خواست چهره مسئولان را لکه دار کند.

وزیر کشور افزود: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم  می توانیم با توجه ویژه به حساسیت این موضوع ، در این زمینه لایحه به مجلس بدهیم یا نمایندگان مجلس در این زمینه طرح ارائه دهند تا منشاء‌ همه هزینه های انتخاباتی مشخص شود .همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نمی شود کاری کرد که خدای ناکرده در معرض اتهام باشیم .

وزیر کشور افزود: من به خاطر برداشت دوستان از انعکاس صحبت هایم در برخی روزنامه ها و رسانه ها دراین جا حضور یافتم تا اصل موضوع را بیان کنم. اگر به خاطر حفاظت و صیانت از خون و مجاهدت شهدا و امام راحل در این جایگاه ها نشسته ایم باید بکوشیم تا هر چه بیشتر کشوری سالم و پاک داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامن کشور پاک کنیم. اگر دوستان به خاطر انعکاس بد صحبت های من در برخی روزنامه ها و نشریات ، دچار سوء‌ برداشت شده اند من عذر خواهی می کنم.

دانلود

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا