اختصاصی/ از 176 میلیون تومان تملک دارایی در بخش کشاورزی

کمتر از ۱۳ درصد اعتبار تخصص یافته است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، حسن رزاقی در جلسه کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهرستان فریدونکنار اظهار داشت: در شهرستان فریدونکنار که آب یکی از اصلی ترین مواد برای کشت و کار کشاورزان محسوب می گردد متاسفانه هم زیادی و هم کمبود آن مشکل آفرین است.

وی تصریح کرد: ما در پایین دست رود هراز قرار داریم و در زمان پر آبی متاسفانه کشاورزان شهرهای بالادست به آن تجاوز کرده و نمی گذارند که آب به این مناطق و شهرستان فریدونکنار بیاید و یا اینکه آب اضافی را به زمین های ما می فرستند که هر دو عامل آن محدود کننده است.

رزاقی اشاره داشت: ما متولیان تولید هستیم و وزارت کشاورزی باید نهاده های کشاورزی را تامین و مسیر را برای تولیدات بیشتر هموار کند اما متاسفانه در کشور ما که تولید را یک کشاورز انجام می دهد آب برای نقاط دیگر تامین می شود.

وی افزود: حتی در فروش نیز اختیار از خود نداریم، به سختی و با مشقت زیاد تولید می کنیم اما برای فروش آن بازرگانی وارد عمل می شود، امروز اگر وزارت کشاورزی در بحث های تامین آب و فروش محصولات مستقل می بود ما کمتر به مشکل برمی خوردیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه دولت در دو سال گذشته به دلیل تحریم های متفاوت و مسائل اقتصادی نتوانسته بسیاری از پروژه های عمرانی را تحقق ببخشد، اذعان داشت: شهرستان فریدونکنار از سال ۱۳۹۱ بالاترین سهم اعتباری استان مازندران را باتوجه به تعداد جمعیت و میزان اراضی را دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی که امسال توانستیم آنرا برای شهرستان برقرار کنیم در مقایسه با شهرستانی که دو برابر ما جمعیت و دو و نیم برابر ما زمین کشاورزی دارد بیشتر است.

رزاقی افزود: فریدونکنار شش  هزار و ۵۲۴ هکتار زمین و شهرستان مشابه یازده هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دارد اما حد اعتباری این شهرستان ۶۱۶ میلیون تومان و برای آنها ۴۴۰ میلیون تومان است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه سال گذشته در اعتبارات طرح توسعه کشاورزی بالاترین میزان جذب را این شهرستان در استان از آن خود نمود، اظهار داشت: فریدونکنار در سالهای گذشته در بخش کودهای شیمیایی مشکلات فراوانی داشته اما امروز به خود می بالیم که در این قسمت در استان بی نیاز هستیم.

رزاقی تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰۰ هکتار به سطح زیرکشت زمین های کشاورزی اضافه کردیم همچنین در ۱۰۰ درصد کود سیاه(فسفاته) را بین کشاورزان تقسیم کردیم و حتی در بعضی از روستاها این کود دو بار توزیع شده است و نکته جالب اینجاست که برای اولین بار در کشور یک روستا برای سال ۹۳ خود نیز ۱۰۰ درصد این کود را دارا می باشد، بحث گران شدن کود نیز به مدیریت و جهاد کشاورزی این شهرستان مربوط نمی باشد بلکه از سیاست و برنامه ریزی کلی دولت نشات می گیرد.

در سال گذشته ۱۷۶ میلیون تومان از محل تملک دارایی فرمانداری برای بخش کشاورزی این شهرستان مصوب گردید اما تا به امروز که در خدمت شمائیم ۱۲٫۵۶ صدم اعتبار تخصیص پیدا کرده است.وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱کلیه اعتبارات بخش عمرانی متوقف گشت، گفت: بحث های شن ریزی، جاده سازی و برق رسانی از محل ماده ۱۲ و ۱۸۰ نیز در سال ۹۱ متوقف بوده است،

رزاقی ادامه داد: این آمادگی در جهاد کشاورزی فریدونکنار وجود دارد که اگر هر شهرستانی نتواند اعتبار تخصیص یافته خود را جذب کند فریدونکنار آنرا جذب نماید.

عدم مدیریت آب اساسی ترین مشکل کشاورزی فریدونکنار

در ابتدای این جلسه سیدهادی میرانی کناری رئیس کمیسیون کشاورزی شورای شهر فریدونکنار با اشاره به ماده ۷۱ قانون در ارتباط با همکاری مسئولین ادارات و نهادها در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عمرانی و مسائل مختلف که در شهر وجود دارد کمیسیون های مختلفی تشکیل می شود، اذعان داشت: اولین جلسه کمسیون کشاورزی با توجه به مسائل و مشکلات موجود در شهر کشاورزخیز فریدونکنار برای رسیدگی به موارد مختلف تشکیل شد.

وی افزود: پیگیری های متفاوت در زمینه های آبی، پل سازی، خاکبرداری، گودبرداری، پل سازی، جاده سازی، طرح های آبخیزداری و کشاورزی در این کمیسیون صورت می پذیرد.

میرانی کناری با بیان اینکه فریدونکنار دارای ۱۷۵۵ هکتار اراضی شالیزاری بکر بوده که اکثر این زمین ها تحت پوشش بیمه کشاورزی است، اظهار داشت: یکی از اساسی ترین مشکل شهر ما عدم مدیریت آب کشاورزی است.

وی افزود:فریدونکنار در انتهای رود هراز قرار دارد و تقسیم آب از آمل شروع شده و در زمان کم آبی که برای فریدونکنار سهمیه قرار دادند تا همشریان ما از این آب استفاده کنند زود به پایان می رسد متاسفانه آب به مقصد نمی رسد.

عضو شورای شهر فریدونکنار گفت: ما در پی این هستیم که با تشکیل این جلسه بتوانیم این معضلات را با هم اندیشی حل نمائیم و پیشنهاداتمان را به صورت مکتوب در اختیار مسئولین قرار دهیم.

میرانی کناری ادامه داد: کمیسیون کشاورزی شورای فریدونکنار مترصد این است که اینکار ها را پیگیری نماید تا در فصل کشت با کمترین مشکل کشاورزان به کار خود ادامه دهند.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا