چگونگی وابستگی نوجوانان به مواد مخدر

بلای خانمان سوزی که منجر به قتل یک دانش آموز شد!

به گزارش بصیر، سو مصرف و اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخیته شده است که نه تنها منجر به عوارض شدید جسمس و روانی در فرد می شود بلکه افزایش آسیب های اجتماعی مانند طلاق، بزهکاری، بیکاری، فقر، جرم و جنایت و … را نیز به دنبال دارد.

8952_532

وابستگی به مواد چیست؟

وابستگی به مواد یک بیماری مغزی است که در طی آن رفتار عمدی و داوطلبانه شخص به یک رفتار غیر عمدی وسواس گونه تبدیل می شود. یعنی فرد مصرف کننده سیگار الکل، مواد مخدر و روان گردان در بدو شروع تحت تاثیر عواملی نظیر کنجکاوی، تبلیغات، فشار دوستان و عدم آگاهی از عوارض و عواقب مصرف مواد، جهت کسب لذت بیشتر، یا فرار از غم و اندوه، یا کاستن از اضطراب و استرس های ناشی از طبیعت دوره بلوغ، تنوع طلبی های برهه جوانی یا فشارهای خانوادگی و اجتماعی، داوطلبانه به اینگونه مواد روی آورده و گمان می کند که هروقت اراده نماید خواهد توانست مصرف آنها را کنار بگذارد، غافل از اینکه پس از مدت کوتاهی مغز او دچار اختلالاتی خواهد شد که دیگر مصرف مواد مخدر ارادی نخواهد بود و به بیماری جبری و وسواس گونه تبدیل خواهد شد و علیرغم آگاهی ارز عاقبت کار به اولویت اول زندگیش تبدیل خواهد شد.

64288_108

خطرناک ترین مواد کدامند؟

هیچ یک از مواد مخدر یا محرک اعتیاد اوری بی خطر نیست و همه آنها دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت جسمی، روانی، بین فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و … می باشند ولی بنا به دلایل متعددی از جمله آلودگی، ترکیبات غیر استاندارد و نامشخص و فراوری شده توسط افراد غیر متخصص و معلوم الحال و از همه مهمترتاثیرات تخریبی شدید و غیر قابل جبران مغزی برای مصرف کنندگان، مواد صنعتی و در راس آنها شیشه و قرص اکستازی خطرناک ترند.

رفتار داوطلبانه چگونه به رفتاری اجباری تبدیل خواهد شد؟

علیرغم اینکه مواد مختلف به طرق گوناگون بر سلول های مغز تاثیر می گذارند، اما غالبا نتیجه کار، اخلال در بازار جذب یا آزاد سازی انتقال دهندگان جریان عصبی می باشد که به طور طبیعی توسط مغز تولید می شوند. از جمله مهمترین این نوروترنسمیترها، دوپامین است که بویژه در مسیر مدارهای پاداش( لذت) و کنترل بازدارندگی در مغز وجود دارد.

در آغاز کار فرد برای کسب آرامش به سیگار، الکل و حشیش پناه می برد و یا جهت لذت بیشتر به مواد محرک و روان گردان روی می آورد اما بواسطه جایگزین شدن برخی ترکیبات موجود در مخدرها به جای انتقال دهندگان عصبی، یا تحریک و آزادسازی فراوان دوپامین بوسیله متامفتامین موجود در شیشه در پایانه های عصبی، زمینه افزایش موقت آرامش یا انرژی، هیجان و لذت کاذب در فرد ایجاد می شود.

54654654

تحمــــــــــــــــــــــــــل:

پس از چند بار استفاده از شیشه، به دلیل تاثیر آن در آزادسازی دوپامین سلول های عصبی ناحیه پاداش مغز، اعصاب مرکزی، روند طبیعی تولید دوپامین را به تدریج کاهش داده و در نتیجه چنین فرایندی فرد ناچار می شود برای رسیدن به لذت مصرف دفعات قبلی، در فواصل زمانی کوتاهتر و از دوز بالاتر مواد استفاده نمایدو به این مرحله تحمل گفته می شود.

علائم محرومیـــــــــــــــــــــــــــــت:

نهایتا کار به جایی خواهد رسید که آزاد سازی دوپامین بدون مصرف شیشه و در غیاب متامفتامین به ندرت انجام می شود و کمبود آن باعث بروزعوارض جسمی، روانی و رفتارهای متعددی نظیر بدخلقی، افسردگی، پرخاشگری، بیقراری و پارکینسون در فرد می شود که وی را وادار می کند برای خلاص شدن از علائم آزار دهنده اجبارا به مصرف مواد مبادرت ورزد. به این مشکلات علائم محرومیت از مواد گفته می شود.

67576576

مصرف کنندگان چه می خواهند و عاقبت کار چه می شود؟

با وجود آنکه همه ما می توانیم با بهره گیری از شیوه صحیح زندگی و آموزش مهارت های مورد نیاز به لذت و شادی انسانی و آرامش و استراحت مکفی دست یابیم، عدم آگاهی از آنچه در وجودمان نهاده شده و توانمندیهایی که داریم و یا زیاده خواهی در کسب لذت، عده ای راه خطا رفته و با قرار دادن خود در یک مسیر انحرافی در کوتاه مدت به وابستگی مواد گرفتار می شوند و در نهایت به طرد شدگی اجتماعی، بیماریهای خطرناکی همچون هپاتیت، ایدز، و …. و سرانجام مرگ دلخراش گرفتار می شوند.

علائم رفتاری مصرف شیشه:

  • مصرف شیشه رفتارهایی بیمارگونه ایجاد می کند مثل:
  • بی تفاوتی در برابر محرک های هشدار دهنده
  • ایجاد انرژی و هیجان کاذب
  • رانندگی های عنان گسیخته یا معاملات خطرناک
  • پر حرفی
  • اصلا انگار به خواب احتیاج ندارند
  • گاهی ممکن است چند تا کار را هم زمان با هم انجام دهند
  • بروز خود بزرگ بینی افراطی به نحوی که فکر می کنند از پس هرکاری به راحتی بر می آیند
  • اعتماد به نفس کاذب که گاهی به جنون می انجامد

عوارض جسمی و روانی مصرف شیشه:

synthetic-narcotics-amphetamines-or-glass

یکی از عوارض مهم شیشه ایجاد بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی است:

  • توهمات بینایی، شنوایی، بد بینی و پرخاشگری
  • کاهش اشتها، افزایش تعدد تنفس، افزایش فعالیت های فیزیکی، افزایش دمای بدن، تحریک پذیری و بی خوابی، گیجی، لرزش و تشنج، اضطراب، بدبینی و خشونت
  • تشنج و افزایش زیاد دمای بدن گاهی باعث مرگ افراد می گردد.
  • صدمه روی عروق می تواند باعث بروز سکته های مغزی و قلبی شود.

چه کنیم تا در گرداب اعتیاد گرفتار نشویم؟

برای گریز از گرفتار شدن در منجلاب اعتیاد اولین گام این است که واقعیت خودمان را بشناسیم و بر توانمندی هایمان تاکید کنیم. برای تقویت اعتماد به نفسمان از طریق مطالعه، مشاوره با روانشناسان و آموختن و بکار بردن مهارت های زندگی بخصوص:

  • مهارت خود آگاهی
  • مهارت های تفکر نقادانه و تفکر خلاق
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت برقرای ارتباط موثر
  •  مهارت رفتار قاطعانه و افزایش توان نه گفتن
  • مهارت مقابله با هیجانات منفی و مدیریت استرس

تلاش کرده و از همه مهمتر با نگاه مثبت به داشته هایمان بنگریم و قناعت پیشه کنیم، در گام دوم بیاموزیم که در انتخاب دوست نهایت دقت را به خرج داده و رفیقانی را برگزینیم که ما را در راه رشد و تعالی یار و همراه باشند و بدانیم والدین همواره از شایسته ترین و اصلح ترین دوستانند و در نهایت قبول کنیم مه مسئولیت افکار و اعمال هر کس به عهده خود اوست و نمی توان بار اشتباهات خود را به گردن دیگران انداخت و در مقوله اعتیاد چنین کاری عذر بدتر از گناه است.

2kpu4vwx

یادمان باشد همین اعتیاد موجب شد تا اردیبهشت ماه امسال شاهد قتل یک دانش اموز بیگناه قزوینی باشیم. امید احمدی دانش آموز ۸ ساله پایه دوم ابتدایی که توسط پدر ناتنی اش در مدرسه به قتل رسید و از سوی سردار محمد رضا میر حیدری فرمانده انتظامی استان قزوین در کنار اختلافات خانوادگی مهمترین عامل یعنی اختلالات روانی و اعتیاد منجر به این اتفاق هولناک در مدرسه هیئت امنایی شیردل عبداللهی دهکی‏ در قزوین شد.

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا