با خروج تروریست های تکفیری از یرموک؛

پاکسازی مخوف ترین اردوگاه جهان+ تصاویر

بصیر، یرموک نام آشنایی برای مسلمانان است، نامی که یادآور نبرد مسلمانان و مسیحیان روم شرقی در اوت ۶۳۶ میلادی ( سال ۱۵ هجری قمری ) است که در آن مسلمین در جنگی شش روزه موفق شدند مسیحیان را در مکانی به نام یرموک ( در نزدیکی مرزهای امروز سوریه و اردن ) شکست داده و پیروز میدان گردند.

این شکست به حکومت بیزانس در آناتولی برای همیشه پایان داد و به عنوان سرآغاز موج اول گسترش قلمرو اعراب در قلمرو مسیحی‌نشین بعد از وفات پیامبر اسلام شناخته می‌شود. یک سال پس از جنگ یرموک، مسلمانان موفق شدند بیت المقدس را به محاصره در آورند. در واقع جنگ یرموک اصلی ترین جنگ منطقه شام و فتح الفتوح آن سرزمین محسوب می شود.

اما نام یرموک این روزها در جنگ داخلی سوریه بارها بر سر زبان ها افتاده است. یرموک به اردوگاه آوارگان فلسطینی اطلاق می شود که در حوالی دمشق قرار داشته و در آن هزاران فلسطینی سکونت دارند. این منطقه یک «اردوگاه آوارگان غیررسمی» است که در سال ۱۹۵۷ تاسیس شد. در آن زمان این منطقه خارج از شهر دمشق قرار داشت اما اکنون در محدوده شهرداری دمشق و در فاصله حدود ۸ کیلومتر مرکز شهر است. یرموک ۲٫۱۱ کیلومترمربع مساحت و ۱۳۷٬۲۴۸ نفر جمعیت دارد که ۱۱۲٬۵۵۰ نفر از آنها آوارگان فلسطینی هستند.

جنگ داخلی سوریه اردوگاه یرموک را به تلی از خاک بدل کرده است.

با آغاز جنگ داخلی در سوریه و عدم حمایت جنبش حماس از دولت قانونی این کشور، بشار اسد رئیس جمهور سوریه کنترل این اردوگاه را به جبهه خلق برای آزادی فلسطین به رهبری احمد جبرئیل یکی از فلسطینی های حامی اسد سپرد.

با افزایش درگیری ها در حومه دمشق، یرموک نیز امنیت خود را از دست داده و به مامن امنی برای گروه های مسلح مخالف دولت تبدیل گردید تا جایی که این اردوگاه ماه ها از سوی نیروهای دولتی تحت محاصره قرار گرفت. در خلال ماه های فوق، مجامع حقوق بشری از وقوع اقدامات ناگوار انسانی در این منطقه ابراز نگرانی می کردند، گفته می شود که در آن ماه ها هزاران فلسطینی بدلیل عدم خوردن غذا بر اساس گرسنگی مفرط کشته شده اند.

سازمان ملل اوضاع انسانی در یرموک را فاجعه بار قلمداد کرده است.

داعش و تصرف یرموک

سال ۲۰۱۴ را می توان نقطه ی زوال یرموک دانست، زمانی که در آن تروریست های داعشی جهت نزدیکی بیش از پیش به پایتخت خود را به یرموک رسانده و بخش اعظمی از آن را به تصرف خود درآوردند، وضعی که مصیبت فلسطینیان ساکن را بیش از هر زمانی ایجاد نمود.

ورود تکفیری های داعش به یرموک اوضاع را بیش از پیش به مخاطره انداخت.

فلسطینی ها تا پیش از حضور داعش عملا به دو دسته ی حامیان بشار اسد و مخالفین وی تقسیم شده بودند و با وجود تمامی فشارهای وارده بر آن ها به فعالیت خویش ادامه می دادند. بااین حال حضور و استیلا داعش بر یرموک و نفوذ بیش از پیش تروریست های وابسته به آن در سطح سوریه را می توان خط بطلانی بر آرمان ها و آرزوهای فلسطینیان ساکن و رانده شده از اردوگاه یرموک دانست.

تروریست های داعش با ورود به یرموک مبادرت به جنایات گسترده نموده اند.

ارتش سوریه از ژوئیه ۲۰۱۳ به محاصره اردوگاه اقدام کرد و ۱۸ هزار آواره فسلطینی در آن به دام افتادند. رئیس آنروا (آژانس امدادرسانی سازمان ملل) که در اوایل ماه مه ۲۰۱۴ بعد از گذشت هشت ماه از آغاز محاصره برای توزیع کمک‌های بشردوستانه وارد اردوگاه شده بود در مورد حجم تخریب در این منطقه گفته بود: «ویرانی باورنکردنی بود. حتی یک ساختمان را هم ندیدم که مخروبه نشده باشد و همه آنها با دود سیاه شده بودند.» او از دیدن ساکنان اردوگاه بیشتر شوکه شده بود: «آنها شبیه ارواح شده بودند. آنها نه تنها به غذا، دارو و آب سالم دسترسی نداشتند بلکه دچار وحشت کامل بودند و به سختی می‌توانستند صحبت کنند.»

حضور فعال گروه های تروریستی در یرموک و محاصره این منطقه توسط ارتش سوریه بر شدت فجایع انسانی بر علیه غیر نظامیان فلسطینی افزوده است

حضور داعش در یرموک اندک امیدها را نسبت به برقراری صلح و ثبات در اردوگاه یرموک از میان برد، امری که موجب تنش و درگیری روزافزون میان نیروهای دولتی و تکفیری های داعش را فراهم آورد.

تسلیم اجباری داعش

قریب به یک سال از تصرف اردگاه یرموک توسط تروریست های داعش سپری می شود. یرموک اکنون کمترین میزان افراد غیر نظامی را در خود جای داده و مکانی برای رقابت گروه های مسلح تبدیل شده است، با این حال به نظر می اید ترفند محاصره این منطقه توسط ارتش و ممانعت از ارسال آب و غذا به شبه نظامیان محاصره شده، سرانجام منجر به تسلیم تکفیری های داعش شده است.

محاصره چندین ماهه یرموک توسط ارتش نهایتا تکفیری ها را به تسلیم شدن واداشته است.

ارتش سوریه پیشتر و در آخرین محله تحت اختیار تروریست ها در حمص با در پیش گرفتن چنین سیاستی ( تحمیل گرسنگی به مخالفین)، طرف مقابل را به تسلیم شده واداشته است.

گفته می شود که قریب به سه هزار نظامی وابسته به داعش و النصره و شماری افراد مجروح و خانواده های تروریست ها در یرموک تحت محاصره اند که بناست طبق میانجی گری سازمان ملل در ازای اجازه عبور آن ها و رسیدن شان به مناطق تحت سیطره داعش ( به ویژه شهر رقه پایتخت داعش)، اردوگاه را بدون هیچ اقدامی به نظامیان سوری تحویل دهند.

شماری از تروریست های وابسته به جبهه النصره نیز در یرموک حضور دارند.

بنا برقرار وضع شده میان طرفین تخلیه تروریست ها و خانواده‌های آن ها از اردوگاه پناهجویان یرموک در جنوب دمشق طی تا ساعاتی دیگر صورت خواهد گرفت. روز گذشته، چندین دستگاه اتوبوس برای خارج کردن این افراد وارد یرموک شدند. سازمان ملل در ازای آن، قادر خواهد شد کمک‌های ضروری را به داخل اردوگاه بفرستد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این نخستین بار است که رژیم سوریه و شبه‌نظامیان داعش بر سر پیمانی به توافق می‌‌رسند. این نیروها موافقت کرده‌اند که پیش از انتقال خود سلاح‌ها و خودروهای نظامی را نابود کنند.دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارش خود می‌گوید که هدف رژیم سوریه از توافق یاد شده پایان دادن به حضور داعش در دمشق است.

موقعیت یرموک در جنوب دمشق واقع شده است.

قرار است پس از آن که تروریست های افراطی یرموک را ترک کردند، سازمان ملل متحد با موافقت دولت سوریه، کمک‌های مورد نیاز ساکنان اردوگاه یرموک را در اختیارشان بگذارد.

افزون بر این، به گزارش یک سازمان مذهبی، داعش جمعی از گروگان‌های مسیحی را آزاد کرده است. سازمان حقوق بشری آشوری‌ها تصریح کرده که روز جمعه (۲۵ دسامبر) ۲۵ مسیحی آشوری که ۱۶ تن از آنان زن و کودک بوده‌اند، وارد شهر سوری تل تمر شده‌اند. آزادشدگان بخشی از یک گروه ۲۵۰ نفره از مسیحیان آشوری هستند که تروریست ها ده ماه پیش هنگام تسخیر روستاهای آنان در ولایت الحسکه به اسارت گرفته بودند.

فلسطینی های ساکن یرموک بشدت به حمایت های بین المللی محتاجند.

با این و در حالی که تنها ساعتی تا اجرای توافق مانده مانده برخی گزارش ها اظهارات ضد و نقیضی را در رابطه باز زمان خروج شبه نظامیان مطرح نموده اند. گزارش هایی که حکایت از توقف انتقال شبه نظامیان مسلح دارد. برخی گزارش‌ها به مرگ زهران علوش، رهبر جیش الاسلام در حمله هوایی اشاره کرده و آن را دلیل این امر دانسته‌اند. شمار دیگری هم دلایل لجستیکی را دلیل توقف خروج این نیروها خوانده‌اند. با این حال و با توجه به بن بست پیش امده برای تروریست ها در یرموک دیر یا زود توافق وضع شده عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله لبنان، این توافق که یک پیروزی برای دولت بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه محسوب می‌شود شانس وی برای تسلط مجدد بر منطقه‌ای استراتژیک را در چهار کیلومتری جنوب پایتخت افزایش می‌دهد.

با خروج تروریست ها از یرموک بر میزان تسلط ارتش بر پایتخت و حواشی آن به نحو چشمگیری افزوده می شود.

از زمان آغاز حملات هوایی روسیه و حمایت بیش از پیش ایران از دولت سوریه، نظامیان این کشور به گونه ای چشمگیر در دستیابی به اهداف خویش موفق عمل نموده اند. شب گذشته رسانه های سوریه از مرگ رهبر و شماری از سرکردگان جبهه تروریستی جیش الاسلام در حملات هوایی ارتش در منطقه غوطه شرقی دمشق خبر دادند، خبری که بلافاصله از سوی مجامع بین المللی مورد تایید قرار گرفته و در صدر اخبار منطقه قرار گرفته است. مرگ زهران غلوش و قدرت جیش الاسلام در تحولات جنگی سوریه نشان از اهمیت واقعه فوق دارد که می تواند تحولی شگرف در عرصه میدانی به حساب آید.

موقعیت فلسطینی های ساکن یرموک اسفبار است.

خروج تکفیری ها از اردوگاه یرموک (واقع در جنوب یمن) توامان با ضربه مهلک وارده به جیش الاسلام که در غوطه شرقی دمشق واقع شده اند، عملا کنترل کامل پایتخت و حواشی آن را در اختیار دولت بشار اسد قرار داده است.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا