تشکیل جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر بهانه‌ای برای تکمیل کارتابل مسئولان

تکرار صحبت‌های چندساله مسئولان مازندران برای سفرهای نوروزی

بصیر،مسئولان استانی با نزدیک شدن به ایام سفر چندین جلسه در ارتباط با حضور مسافران نورزی می‎گذارند تا کارتابل‌های خودشان را در ارتباط با اینگونه جلسات پر کنند.

بانگاهی به اخبار منتشرشده مسئولان استانی درباره اقدامات انجام‌شده درباره سفر، فقط حضور اقامت چندین نفر شب در مازندران را مطلع می‌شویم که مشخص است این آمار را هم مسئولان استانداری از مدیرکل گردشگری در لحظه شروع جلسه دریافت می‎کنند تا حداقل در رسانه‌ها از خودشان هم اثری جا گذاشته باشند و مورد نقد افکار عمومی قرار نگیرند.

اگر رسانه‌ای هم در ارتباط با عدم کمبود امکانات و تجهیزات در مازندران صحبت به میان بیاورد و یا درباره نامناسب بودن خدمات گردشگری در استان گلایه کند چند مسئول استانی آن رسانه و مدیران آن رسانه را به فراری دادن مهمان، متهم می‎کنند.

یادمان است که استاندار مازندران در ایام سفر سال گذشته بحث درآمد از گردشگری را مطرح کرده بود و این موضوع را فراموش کرد و دوباره با نزدیک شدن به ایام سفر دوباره در رسانه‎ها مطرح کرد.

البته یک انتقاد به خودمان هم داشته باشیم که ما هم مانند مدیران هم تابع جو و زمان هستیم و کمتر در این مدت درباره سفر و اقدامات لازم مقاله و یا گزارش تهیه کردیم ولی این دلیل نمی‎شود که وقتی در استان مازندران ستاد دائمی مربوط به سفر فعالیت می‎کند اقدامات مربوط به پذیرایی از میهمانان به فراموشی سپرده شود.

۱۰ میلیون نفر در مازندران قرار است اقامت بگیرند، تأثیر حضور ۱۰ میلیون نفر بر اقتصاد مازندران چیست؟

غیر از این است که این ۱۰ میلیون فقط جز آزار و اذیت چیزی دیگر ندارند؟! البته قصد جسارت به میهمانان نوروزی را نداریم ولی وقتی زیرساخت لازم برای استقبال از مسافران نوروزی وجود ندارد چرا باید آمار و ارقام نادرست ارائه دهیم.

از زمان حضور میهمانان نوروزی در مازندران شاهد ترافیک هستیم، آب برخی از مناطق شهری دچار مشکل می‎شود، در برخی از بیمارستان‎های استان شاهد ازدحام جمعیت بیمار خواهیم بود.

شاهد گران شدن میوه و تره بار خواهیم بود، حتی در برخی از شهرها مردم برای تهیه نان با مشکل مواجه می‌شوند، اقلام مصرفی مردم با قیمت چندین برابر به فروش می‎رسد، از همه مهم‌تر به قول استاندار مازندران همه فرمانداران باید در آماده‌باش کامل به سر ببرند.

وقتی زیرساخت لازم فراهم باشد مسئول ارشد استان هم باید در ایام تعطیل به‌دلیل مشغله زیادی که دارد در این ایام استراحت کند.

تا یادمان نرفت بحث غرق شدن افراد در کنار سواحل و دریا هم به مشکلات مردم استان نیز اضافه می‌کند، بحث افزایش میزان زباله در استان را که به همه مشکلات استان باید اضافه کرد.

مسئولان استانی باید توجه کنند این خیل عظیم مسافر به خاطر امکاناتی که در استان وجود دارد به مازندران سفر نمی‎کنند، مردم تشنه طبیعت استان هستند که همین طبیعت هم به‌دلیل استفاده نامناسب و کم‌توجهی در حال نابودی است.

بهتر نیست مسئولان استانی وقتی قرار است از ۱۰ میلیون نفر پذیرایی کنند، برنامه مدون مناسب و اساسی را طراحی کنند، این آمار و ارقام را خدمت مسئولان کشوری برده و به نسبت حضور گردشگر در استان بودجه و امکانات و حتی راهکار مناسب دریافت کنند که در ایام سفر مجبور نباشند به فرمانداران آماده‌باش بدهند.

وقتی امکانات در استان وجود نداشته باشد فرماندار با دست خالی چه کمکی می‏‌تواند بکند، آماده‌باش فرماندار بدون امکانات در ایام سفر فقط بار دولت را سنگین می‎کند و بس!

ما هم برای اینکه ردی از حضور مسئولان در رسانه خودمان داشته باشیم، صحبت‎های استاندار درباره اقدامات و برنامه‎ریزی‎ها برای سفر را رسانه‎ای می‏‌کنیم تا در این بخش حداقل امانت‌دار خوبی باشیم.

استاندار مازندران، با اشاره به حضور ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شب اقامتِ مسافران در ایام تعطیلات نوروز سال ۹۳ در مازندران، یادآور شد: با توجه به افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی گردشگران در سال جاری، فرمانداران و شهرداران در آماده‌باش كامل برای ارائه خدمات به گردشگران باشند و به‌صورت مستمر از فضای شهر و اماكن استقرار و اسكان مسافران بازدید کنند.

فلاح بر مدیریت همه‌جانبه بازار در ارائه اجناس و قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول تاكید کرد و افزود: با توجه به اینكه ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمد استان از محل گردشگری به‌دست می‌آید، باید ساز و كار و شیوه‌هایی مطلوب برای ایجاد رونق اقتصادی، كسب درآمد و تقویت فضای كسب و كار از فرصت گردشگری در استان تعریف شود.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران بر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و تولیدات استان از سوی شهرداری‌ها در ایام تعطیلات نوروز تأكید كرد و ادامه داد: اداره‌كل اوقاف و امور خیریه استان، فضای مقابر و زیارتگاه‌های امام‌زادگان در استان را برای حضور مسافران تمهید کند.

وی به مشكلات موجود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مسافران و گردشگران در این ایام اشاره كرد و یادآور شد: همه ظرفیت‌ها در شهرهای استان در این راستا در تعطیلات نوروز ۹۴ پای كار بیایند.

استاندار موضوع نحوه و زمان فعالیت نانوایی‌ها و ارائه مطلوب كمی و كیفی نان را بسیار مهم دانست و ضمن تأكید بر نظارت همه‌جانبه فرمانداران و دستگاه‌های مسئول بر این موضوع، خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم در راستای اسكان بهینه مسافران و تأمین بهداشت محیط و سوخت لازم در مدارس اندیشیده شود.

فلاح بر زیباسازی دروازه‌های ورودی استان، تسهیل رفت و آمد و ارائه خدمات مطلوب به مسافران در این شهرها تأكید كرد و گفت: فرمانداران این شهرها، بر انجام مطلوب موارد یادشده به‌صورت مستمر نظارت کنند.

وی بر پاكسازی محیطی، تأمین امنیت و بهداشت پارک‌ها برای استقرار و اسكان مسافران تأكید و تصریح كرد: فضای فیزیكی شهرها و روستاها باید ارتقا یابد و گرچه اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است، لیكن مدیران محلی باید در این زمینه بیشتر اهتمام کنند.

استاندار مازندران با اشاره به اقامت ۲ میلیون نفر شب مسافر در روستاهای مازندران در ایام نوروز سال ۹۴، تصریح کرد: برنامه‌ای جامع برای گسترش گردشگری روستایی و تقویت فضای اقتصادی روستاها از این محل ارائه شود.

در این جلسه دلاور بزرگ‌نیا، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و برخی فرمانداران، شهرداران و مدیران كل دستگاه‌های اجرایی مسئول، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه خدمات سفر ارائه کردند.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا