اختصاصی/ چشمی که ناظر نیست

بار دیگر رسید فصل رنج شالیزار/ کشاورزان به دنبال نشاکاران یارانه ای

به گزارش بصیر، فصل بهار آمده است و آغاز فصل نشا و نشاکاری، در حالی کشاورزان زحمتکش و بدون ادعای مازندرانی مشغول کاشت رزق خود و قوت غالب مردم کشور و شاید جهان هستند که بسیاری از هزینه ها کمر شکن و دور از انتظار است.

بر اساس گزارش خبرنگار ما شنیده ها از آن حکایت دارد که در فریدونکنار یک کشاورز برای نشا در زمین کشاورزی خود باید برای هر فرد نشاکار بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزارتومان برای هر روز دستمزد بپردازد که در این بین سهم بانوان از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و برای کارگران مرد از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان گزارش شده است.

این در حالی است که بسیاری از هزینه های جانبی در هر روز همانند تهیه صبحانه و نهار و حتی رفت و برگشت کارگر نیز با کارفرما و کشاورز صاحب زمین است.

نکته ای که در اینجا جلب توجه می کند این است که این هزینه فقط در ایام کاشت اتفاق می افتد و کشاورز صاحب زمین باید برای وجین، داشت و برداشت هزینه های سرسام آور دیگری پرداخت نماید، کود و سم نیز از دیگر دغدغه های کشاورزان استان است که برای آن نیز باید هزینه ای صرف شود تا یک محصول خوب به بار آید.

در این بین نقش مسئولین امر نیز بسیار کمرنگ دیده می شود و هیچگونه نظارتی بر دستمزد این کارگران صورت نمی پذیرد، اگر کشاورزی و کاشت برنج در سال جاری به همین منوال و در واقع با این ارقام نجومی به نوبه خود ادامه یابد باید منتظر قیمتی سرسام آور برای هر کیلوگرم از این برنج ها پس از برداشت بود.

جا دارد در سالی که به فرموده مقام معظم به اقتصاد مقاومتی تاکید شده است مسئولین امر کمی بر نظارت خود در این زمینه ها بیفزایند تا با رونق تولید داخلی و رکود بازار دلالان و خارج نمودن حباب از بدنه بازار شرایط اقتصادی جامعه رو به بهبود بگذارد و در واقع کمکی به معیشت افراد بی بضاعت نیز گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا