توهم توطئه ترکان

۸۰ نماینده برای توقف دولت برنامه ریزی کرده اند!

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، روزنامه آرمان در باب سوال‌های پی‌درپی از وزرا با اکبر ترکان گفت‌وگویی انجام داده است. وی مشاور ارشد رئیس‌جمهور و مدیرعامل مناطق آزاد است. مشروح گفت‌وگوی آرمان با مشاور ارشد رئیس‌جمهور را در ذیل می‌خوانید:

در طول چند ماهی که از آغاز دولت یازدهم می‌گذرد؛ با صف طویل وزرا پشت درهای مجلس روبه‌رو هستیم. سه وزیر از سوی مجلس کارت زرد گرفته‌اند ظاهرا نفر چهارم هم در راه است. به نظر شما چرا مجلس به صورت بحث سوال از وزرا را مطرح می‌کند؟

معتقدم که رفتار مجلس در برابردولت یازدهم کاملا طبیعی است. خصوصا رفتاری که برخی از نمایندگان مجلس با وزرای دولت یازدهم دارند. من سوال‌های مکرر و برنامه‌ریزی شده برخی از نمایندگان مجلس از وزرا را بر اساس ماهیت آنها طبیعی می‌دانم. نمایندگان مجلس نهم یک ماهیت سیاسی مشخص و معلومی دارند. بنابراین بر اساس ماهیت سیاسی مشخص و جناحی خود با وزرا و دولت یازدهم برخورد می‌کنند. بنابراین من معتقدم که رفتار آنها کاملا طبیعی است. در انتخابات اکثریت نمایندگان محترم مجلس سلیقه متفاوتی با آقای روحانی و هوادارانشان داشته اند. به طور عمده نمایندگان مجلس نهم از آقای روحانی حمایت نکردند،نه تنها حمایت نکردند بلکه تفکرشان هم با آقای روحانی متفاوت بوده است. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که ماهیت سیاسی مجلس با دولت متفاوت است. چون بسیاری از نمایندگان مجلس طرفدار فکر و جناح آقای روحانی نبودند در حال حاضر بر اساس ماهیت اندیشه سیاسی خود، با دولت تقابل می‌کنند. بنابراین در دولت نگران این گونه برداشت‌ها نیستیم و معتقدیم تقابل برخی نمایندگان و دولت که اکنون تحت عنوان سوال از وزرا آن هم به تعداد زیاد به جریان افتاده است؛ طبیعی و بر اساس ماهیت سیاسی مجلسیان است. مردم باید نحوه عملکرد نمایندگان مجلس نهم را نظاره کرده و بر اساس آن برای دو سال آینده تصمیم بگیرند. بنابراین پاسخ من به سوال شما مشخص است بسیاری از نمایندگان مجلس نهم به لحاظ سیاسی طرفداران دکتر روحانی نبودند و نیستند و اکنون هم بر اساس مبانی اعتقادی خود عمل می‌کنند. این خط مشی بر اساس رویکرد دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید نیست. بنابراین رفتارشان با دولت طبیعی است. تا آخر دوره هم این نمایندگان محترم در همین مسیر خواهند بود. مردمی که به این نمایندگان رای دادند به رفتار، افکار و عملکرد آنها به دقت نگاه کنند اگر می‌پسندند دور بعد هم این برخورد را با آنها داشته باشند وبه اصطلاح دوباره به این نمایندگان اعتماد کنند، اگر هم نمی‌پسندند برای مجلس آینده فکری کنند. به نظر من این رویکرد فقط در دو جمله خلاصه می‌شود و آن این است که برخی از نمایندگان مجلس بر اساس اعتقادات‌شان عمل می‌کنند بنابراین طبیعی است که فاصله بین مجلس و دولت زیادباشد. به یک معنا خط مشی اکثریت مجلس؛ خط مشی که توسط دکتر روحانی اتخاذ شده نیست. بنابراین تا آخر دوره مجلس نهم هم این رویکرد ادامه دارد. تعدادی از نمایندگان مجلس که پروژه تقابل با دولت را تحت عنوان سوال مکرر از وزرا دنبال می‌کنند طرفدار خط مشی دولت قبل هستند. البته باید دانست که خط مشی دولت قبل منسوخ شده است.

جناب ترکان حالا که دو سال از مجلس فعلی باقی مانده است. تعامل دولت و مجلس به چه صورتی خواهد بود؟

به همین ترتیبی که اکنون دارد، فعالیت می‌کند. دولت که نمی‌تواند رویکرد تدبیر و امید و حتی شعارهای که در جریان انتخابات داده است را کنار بگذارد. دولت یازدهم برخلاف دو دولت قبل رویکرد اعتدالی دارد. مبانی تصمیم گیری دولت یازدهم برمحورعقلانیت استوار است. کسانی که عقلانیت و تدبیر را قبول ندارد مسلم است که مقابل دولت یازدهم خواهند ایستاد و بالطبع اقداماتی را انجام خواهند داد. به نظر من دولت باید این وضعیت را مدیریت کند. دراین دوره دو ساله تا انتها شاهد برخورد مجلس و دولت خواهیم بود.ما از مردم استدعا می‌کنیم که هوشمندانه اعمال و رفتار نمایندگان منتخب شان را رصد کنند و بر اساس آن نمایندگان‌شان را انتخاب کنند. آیا مردم روش نمایندگانشان را می‌پسندند یا خیر؟ اگر می‌پسندند در انتخابات دور بعد مجلس هم به این نمایندگان رای بدهند.

به عقیده حقوقدانان یکی از وظایف مجلس نظارت بر عملکرد قوا به خصوص دولت است. در شرایط حاضر ما شاهد فساد اقتصادی هستیم، آیا مجلس عملکرد درستی در نظارت بر حسن اجرای قانون داشته است؟ به‌طور کل دلیل اصلی فساد اقتصادی چیست؟

من برمی‌گردم به خطبه‌های آیت‌ا… امامی کاشانی خطیب جمعه تهران ایشان یک مساله بسیار دقیقی را مطرح فرمودند که به عقیده من می‌تواند مبنای پاسخ شما باشد. ایشان یک بخشی فرمایشات حضرت امیر(ع) را بیان کردند. اوصیکم به تقوا ا… و نظم امرکم .ایشان در توضیح بیانات حضرت امیر چنین فرمودند: این سفارش از حضرت امیر نشان می‌دهد که نظم و تقوا از یک جنس نیستند. اگر می‌فرمودند اوصیکم به تقوا ا… والحسنه ممکن بود گفته شود که امانت در تقوا است؛ آقای امامی کاشانی وقتی فرمودند که اوصیکم به تقوا ا… و نظم امرکم معنی‌اش این است که نظم و تقوا از یک جنس نیستند ممکن است یک فردی متقی باشد اما تابع نظم و انضباط نباشد ویا بالعکس اشخاصی با نظم و انضباط جامعه‌شان را اداره کنند که طبق منطق و مرام دینی ما متقی قلمداد نشوند. در کشورهای توسعه یافته، آلمان را مثال می‌زنم آیا این کشورمدیرانشان را بر مبنای تقوا و دینداری و تدین انتخاب می‌کنند؟ طبیعی است که نه، آیا کارمندانشان را با تقوا و دینداری انتخاب می‌کنند؛ مسلما که چنین امری درآن کشور و کشورهای مشابه آن انجام نمی‌شود. تحقیقات محلی و … بسیاری از مسائل مربوط به انتخاب کارمندان در این کشور‌ها نیست. پس چگونه است که در این کشورها فساد اداری و اقتصادی نسبت به سایر کشورها کمتر است. این برمی گردد به نظم؛ یعنی تقوا برای اداره جامعه کافی نیست؛ انضباط و نظم یکی از لوازم اداره جامعه است. درآلمان برای استخدام کارمند یک نظم دقیق و حساب شده ای وجود دارد؛ قانون و مقررات و چارچوب‌ها حاکم هستند، فساد اداری فرصت ظهورو بروز کمتری دارد. بنابراین برای اینکه ما بتوانیم با فساد مبارزه کنیم،لازم است که قانونمدار باشیم. باید تابع قانون، مقررات و دستور العمل باشیم،نمی شود یک نفر بگوید که من قانون را قبول ندارم. باید به این شخص یادآور شد که قانون تو را قبول ندارد. شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می‌گوید من قانون را قبول ندارم؛ بلکه این یک جریان مشخص بود که می‌گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون ۵/۴۹ درصد آرا را شامل می‌شوند. این ۵/۴۹ آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کرد. این ۵/۴۹درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی‌جهت فکر کردی که می‌توانی قانون را قبول نداشته باشی. قبول نداشتن قانون، قبول نداشتن مقررات، قبول نداشتن نظم و انضباط موجب می‌شود که نه یک بابک زنجانی بلکه«بابکان»پدید بیاید. هر کسی فکر کند که یک مرتضوی و یک بابک قانون‌شکن داریم، بی‌تردید در اشتباه است. درحال حاضر به واسطه آن بی‌توجهی به قانون و نظم، بخشی از اقتصاد کشور در اختیار بابکان قرار گرفته است. اگر می‌خواهیم فساد در کشور رخ ندهد باید اقتصاد و مدیریت کشور به سمت نظم، انضباط و شفافیت حرکت کند.

تعریف شما از شفافیت در نظام اداری و اقتصاد چیست؟

هر آنچه در سیستم‌های دولتی عمل می‌شود باید به اطلاع مردم برسد. ما به جز موارد امنیتی هیچ کاری را تحت عنوان محرمانه نداریم. مزایده و مناقصه محرمانه چیزی بوده است که می‌توان آن را به عنوان یکی از عوامل فساد اداری بر شمرد. در تاریخ سال‌های گذشته پر است از مناقصات و مزایده‌های دولتی که به اصطلاح محرمانه شده است؛ شک نکنید که برخی از این مناقصات با فساد و اختلاس بوده است. اکنون این مساله برای من و دولت آقای روحانی اثبات شده است. من الان رئیس مناطق آزاد هستم و به خوبی از جریانات مالی که آنجا گذشته مطلعم. به‌واسطه اتفاقات گذشته تصمیم گرفتم که تمام روند‌های مالی آنجا را به اطلاع برسانم به افراد فعال در مناطق آزاد گفتم تمام مناقصات و مزایده‌هایی که برگزار می‌شود را از طریق سایت‌های مناطق آزاد در اختیار عموم می‌گذاریم. اطلاعات را کامل در اختیار بورس می‌گذاریم این یعنی شفافیت در نظام اداری؛ من می‌خواهم مناطق آزاد پایلوت ایران ۱۴۰۴ باشد، بنابراین نظم را سرلوحه کار در مناطق آزاد قرار دادم. به هر روی باید سعی کنیم نظم و انضباط مالی را بیشتر کنیم. دولت یازدهم تلاش می‌کند که نظم و انضباط مالی بیشتری داشته باشد. البته مجلس باید نظارت به هنگام وجدی داشته باشد. متاسفانه مجلس کنونی دغدغه‌های دیگری دارد که باعث شده که تا کنون به این موارد کمتر توجه کند. مجلس در هشت سال گذشته به موقع با کسانی برخورد نکرد که قانون و مقررات را قبول نداشته اند. اکنون چگونه می‌خواهد با امثال «بابکان»برخورد کند.

دولت یازدهم باید چه کاری را انجام دهد که درانتخابات مجلس آینده شاهد حضور مجلسی برآمده از احزاب باشیم؟ به عقیده کارشناسان برای رسیدن به مجلسی با نظم و متخصص نیاز به احزاب کارآمد داریم. ارتباط دولت قبل که با احزاب خوب نبود، دولت فعلی چطور؟

رویکرد این دولت نسبت به احزاب متفاوت از دولت قبل است. اکنون وزارت کشور و جناب آقای رحمانی‌فضلی جلسات خوبی را با احزاب آغاز کرده است. بایداز این روند حمایت و روبه جلو هدایت شود.

به تعبیر برخی از فعالان سیاسی تعدادی از نمایندگان مجلس برخورد‌های سیاسی با دولت دارند؟منظورم تعداد زیاد سوال از وزراست؟

بله کاملا معلوم و مشخص است؛ ۸۰ نفر در مجلس هستند که برای ناکام گذاشتن دولت ظاهرا مشغول برنامه‌ریزی و طرح ریزی هستند. این تعداد نماینده مشغول مدیریت فضای مجلس هستند و به‌زعم من هم دارند خوب جلو می‌روند؛ البته آنها گروه سیاسی هستند و مطابق عقاید خود حرکت می‌کنند. ما باید این دوسال مجلس را تحمل کنیم.

یعنی معتقدید که فقط باید تحمل کرد؟

بله من معتقدم که تنها کاری که می‌شود کرد، تحمل است. ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند. وزرا اگر وارد معرکه پاسخ دادن به تمام سوال‌ها شوند باید کار و زندگی خودشان را کنار گذاشته و از صبح تا شب در مجلس و با مجلسیان نشست و برخاست کنند، ظاهرا عده ای این را روند بیشتر می‌پسندند. در حالی که وزرا باید کار کنند.

اگر وزرا استیضاح شدند چه؟

اشکالی ندارد ما با احترام به مجلس قبول می‌کنیم، اگر وزیری را استیضاح کردند ما نظر مجلس را می‌پذیریم. تا مجلس آینده.

یعنی به مجلس آینده آنقدر امیدوارید؟

مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه نمایندگان را انتخاب کنند. آیا در انتخابات دور آینده مردم به همین نمایندگان رای می‌دهند؟ این را از مردم باید بپرسید، البته دو سال آینده مشخص خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا