شلیک موشک قاره‎پیما ایرانی

به گزارش بصیر به نقل از رجانیوز، بر اساس این خبر ظاهرا توافقنامه مهمی بین ایران و روسیه در حوزه تجارت نفت منعقد شده و قرار است روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در مقابل سرمایه گذاری و فروش پالایشگاههای کوچک به این کشور صادر شود.

 

 

اینکه چه کسی چنین طرح راهبردی را پیگیری و تصویب کرده، فعلا مشخص نیست (وزارت خارجه فعلا سکوت کرده) اما به هر حال به نظر می‎رسد موضوع این قرارداد، آنقدر مهم باشد که بتواند تمامی معادلات تحریم را برهم بزند. در واقع این اقدام در صورت تحقق نهایی به منزله شلیک بر قلب ساختار تحریمهای آمریکاست!

 

ایجاد و خرید پالایشگاههای موبایل راهبرد طلایی رهایی از تحریمهای نفتی است که بارها از سوی نخبگان و متخصصان تحریم به دولت دهم و یازدهم پیشنهاد شده است. با استفاده از این پالایشگاهها میتوان ظرف مدت کوتاهی نفت خام خود را به بنزین و گازوئیل و مشتقات نفتی دیگر تبدیل کرد و ضمن کسب سود اقتصادی بسیار، از کمند تحریمها «برای همیشه» گریخت.

 

این در حالی است که اتفاقا کشور روسیه هم بر اساس دکترین پدافند غیر عامل خود، از این پالایشگاهها برای تامین سوخت مورد نیازش استفاده میکند که حتی در صورت وقوع جنگ نیز آسیب پذیری کمتری خواهد داشت. رویکردی راهبردی که وزارت نفت ایران تاکنون زیر بار آن نرفته است.

 

افزایش میزان روابط تجاری بین ایران و روسیه به دلیل نقاط مشترک راهبردی و فاصله کم جغرافیایی و آبهای مشترک خزر نیاز به اجازه و همراهی دیگر کشورها ندارد و میتواند خارج از تمامی تحریمهای آمریکا، بخش قابل توجهی از مسائل و محدودیتهای فعلی را کاهش دهد.

 

مهمترین تحریم آمریکا علیه ایران، تحریمهای نفتی است. این تحریمها با فشار به خریداران نفت (چین، کره، ژاپن، هند و …) موجب کاهش یک میلیون بشکه از صادرات ایران در دو سال اخیر شده است.

 

حال حرکت جدید روسیه که میتواند در واکنش به تحرکات آمریکا علیه منافع این کشور در موضوعات مهم بین المللی (از جمله لیبی، سوریه و اوکراین) ارزیابی شود، در واقع نه ضربهای کوچک بلکه ضربه ای اساسی به زیر صفحه بازی تحریم آمریکاست.

 

اینکه چرا روسیه پوتین چنین رویکردی را در قبال آمریکا اتخاذ کرده، جای تحلیل بسیار دارد. اما مهم این است که ایران از ظرفیتهای منطقه ای خود به بهترین نحو بهره برداری کند. این همان مفاد بند ۱۰ سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که علی رغم تاکیدات آشکار و پنهان رهبری تاکنون پیگیری نشده بود. در این بند تاکید شده است : «حمايت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات كالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوري مثبت»

*عضو هیات علمی پژوهشگاه امنیت اقتصادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا