کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز:

خام‌فروشی نفت به سمت اقتصاد مولد حرکت کند/ نقش ضروری دولت در حمایت از تولید، صنعت و کشاورزی

بصیر، دکتر حسین رفیع در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، با اشاره به چگونگی اوضاع اقتصادی کشور پس از توافق هسته‌ای، اظهار داشت: به شرطی که دولتمردان ما پس از توافق در عرصه عمل اثبات کنند که می‌خواهند گام عملی بردارند، اوضاع اقتصادی رو به بهبود می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود شرایط تحریم موجب توجه و حرکت در مسیر اقتصاد بدون نفت در کشور می‌شود، تصریح کرد: این نوع نگاه به صورت بالقوه درست به نظر می‌رسد اما اینکه در عمل تا به حال در این فرجه ۳۵ ساله که ما در تحریم بودیم استفاده شده یا نه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرگروه علم سیاسی دانشگاه مازندران در ادامه با تاکید بر اینکه پس از توافق نیز باید اقتصاد بدون نفت پیگیری شود، اذعان داشت: در عین حال باید از پتانسیل‌های نفتی کشور هم برای سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت زیرساخت‌های مورد نیاز بهره ببریم.

رفیع با بیان اینکه تمامی دولت‌ها واژه‌های اقتصاد بدون نفت را به کار برده‌اند، خاطرنشان کرد: در عمل شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در وابستگی نفتی در اقتصاد و بودجه دولت‌ها نبودیم.

این کارشناس سیاسی گفت: در ابتدای انقلاب امام راحل(ره) و همراهان‌شان این مسئله را مطرح کردند اما شرایط جنگ این اجازه را به ما نداد چرا که باید تمامی امکانات به سمت جنگ روانه و از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌شد.

وی افزود: پس از جنگ برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقتصاد ما را به سوی نفت سوق داد و رنگ و بوی آن را گرفت.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: اقتصاد متکی به نفت فقط مربوط به کشور ما نیست بلکه در کشورهای خاورمیانه نیز شاهد تداوم این وابستگی هستیم و این خام فروشی استمرار پیدا می کند.

رفیع افزود: اگر همین خام‌فروشی نفت به سمت احداث زیرساخت‌های قوی صنعتی باشد و همچنین اقتصاد کشور مولد شود، آن وقت است که نباید نگران تحریم‌ها و دردرسرها و چالش‌های آن باشیم.

وی با بیان اینکه تولید داخلی کشور قدرت رقابت با تولیدات خارجی را ندارد، اظهار داشت: دولت باید در راستای حمایت از بخش تولید، صنعت، کشاورزی گام بردارد.

رفیع خاطرنشان کرد: تولیدات باید در بخش‌هایی رونق یابد که در آن کمبود دیده می‌شد، در این صورت است که برای آن رقیب خارجی پیدا می‌شود و ما را از وابستگی خارج می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا