همه آنچه که نامزدهای ریاست جمهوری باید درباره نحوه «تبلیغات» بدانند

امیرشجاعان درباره سامانه”بیتاک” اظهار کرد: هنوز نامزدهای قطعی انتخابات شورا‌ها از نظر قانونی نمی‌توانند تبلیغاتی داشته باشند و اگر زمان قطعی شان برسد اسامی و تبلیغاتی که برای این نامزد‌ها انجام شده، در سامانه بیتاک قابل رویت می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ نفر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هم در سامانه بیتاک اطلاعاتی بارگذاری کرده اند که قابل رویت است.

شجاعان اضافه کرد: کاندیدا‌ها از زمانی که بصورت قانونی اجازه تبلیغات در انتخابات را پیدا کنند، برای هرکاندید شورا یک صفحه‌ای با مشخصات اصلی، تصویر و کدداوطلبی که آن‌ها را در زمان ثبت نام به ما اعلام کرده در این سامانه ثبت می‌شود. ما هم استعلام این مشخصات هویتی را از ثبت احوال گرفته ایم.

مشاور وزیر کشور افزود: در ادامه این اطلاعات فرد می‌تواند رزومه‌ای از خود بنویسد که بیشتر خود اظهاری است و وزارت کشور در این باره مسئولیتی ندارد و فرد در آن افتخارات، سوابق کاری و تحصیلی اش را می‌نویسد که ما بالای آن هم مرقوم می‌کنیم که این‌ها به صورت خوداظهاری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان تمایل داشته باشند غیر از این اطلاعات که اطلاعات عمومی خودشان است، چیزی را به نظر عموم برساند مثلا در ساده‌ترین حالت اینکه اگر بخواهد یک پیامکی را برای مخاطبان زیادی ارسال کنند، این را باید اطلاع دهند و بگویند که از کدام مسیر، می‌خواهند چه محتوایی را مننتشر کنند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور یادآورشد: از آن طرف هم بایستی هر کسی یا هر مجموعه‌ای که تمایل دارد کار تبلیغاتی در فضای مجازی برای داوطلبان کند باید قبلا خود را رجیستر کرده باشد به این مفهوم که در ابتدا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را و لوگویش را معرفی کرده باشد و همه این مسائل به صورت الکترونیکی و در عرض ۲ ساعت قابل انجام است.

شجاعان عنوان کرد: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی موظف است که کد و نماد ثبت نامی را به آن‌ها بدهد، افراد بعد از اینکه این نماد و کد را گرفتند، به بیتاک مراجعه کرده و در این سامانه ثبت نام می‌کنند، فرض کنید؛ در این سامانه این گونه خود را معرفی می‌کنند که من یک مجموعه‌ای هستم که با این مشخصات و این مجوز می‌خواهم کار تبلیغاتی در فضای مجازی داشته باشم.

وی تصریح کرد: آنگاه هر کدام از داوطلبان می‌تواند با این فرد و مجموعه‌ای که معرفی کرده که ما به آن پابلیشر یا انتشار دهنده می‌گوییم به توافق برسند که چه آیتم هایی را باید تبلیغ کنند و آن داوطلب می‌تواند از این انتشاردهنده استفاده کند.

مشاور وزیر کشور افزود: بطور کل می‌توان گفت: با وجود این سامانه هیچ داوطلبی نمی‌تواند خارج از هر چیزی که به ما اعلام می‌کند تبلیغی را در فضای مجازی انجام دهد و از آن طرف هم هیچ انتشار دهنده‌ای اجازه ندارد بدون اینکه قبلا مشخصاتش را در وزارت فرهنگ و بیتاک ثبت کرده باشد، بتواند چیزی را از داوطلبان انتشار دهد.

شجاعان در پاسخ به این سوال که از خارج از کشور هم فرد یا گروه هایی می‌توانند در این سامانه برای یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری تبلیغاتی را انجام دهد، گفت: اگر هوادار یا هوادارانی بخواهند برای فردی تبلیغ کنند باید اول از خود آن فرد اجازه بگیرند و خود را در سامانه معرفی کنند که اگر آن فرد هم اجازه دهد آنگاه آن مجموعه و یا فرد می‌تواند برای آن داوطلب تبلیغات کنند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: مسئولیت تبلیغاتی که فرد یا افرادی برای یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سامانه بیتاک انجام می‌دهند به عهده همان داوطلب است و باید چارچوب‌های قانونی در تبلیغاتشان را رعایت کنند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا