تیروئید نوزادان ایرانی ۳ برابر بیشتر از اروپا

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز از مشهد، بابک اقبالی ظهر امروز در نشست خبری هفته تیروئید در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید در جهان برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۴ و در ایران در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

 
وی با بیان این مطلب که هدف از اجرای این طرح شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان، درمان و پیشگیری از عوارض آن است، افزود: این طرح علاوه بر این که از عقب‌افتادگی ذهنی نوزادان پیشگیری می‌کند باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی، کاهش ناتوانی‌های حاصل از بیماری و همچنین ارتقاء میانگین ضریب هوشی این بیماران می‌شود.
 
اقبالی با اشاره به این که از آغاز غربالگری نوزادان در برنامه کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشور، شیوع این بیماری، یک در ۶۷۰ نوزاد زنده گزارش شده است، متذکر شد: در سال ۹۲ از ۱۰۰ هزار تولد زنده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد ۲۵۸ مورد این بیماری را داشتند.
 
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان این که تاکنون ۷۵۱ هزار و ۶۷۵ نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد غربالگری شدند، ادامه داد: تعداد بیماری‌های شناخته شده در این گروه یک هزار ۴۴۱ مورد است و در کل کشور از هر ۶۰۷ تولد زنده در کشور یک نوزاد این بیماری را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا