بازار برنج در گزند کلاه برداری واسطه ها

بصیر، برخی از واسطه های خرید برنج، برنج هایی که نسبت به طارم و هاشمی ارزان قیمت تر هستند را قاطی می کنند و آن را تحویل خریداران دولتی می دهند که این کار از لحاظ شرعی حرام تلقی می شود.

متأسفانه از حدود ۱۱هزار تن برنج خریداری شده امسال، بیش از ۳۰۰ تن برنج ارقام پر محصول با برنج طارم محلی و هاشمی مخلوط شده بود.

شنیده ها بر این اساس است که این واسطه ها با پول نقد و گران تر از قیمت دولتی برنج را از کشاورز می خرند، و پس از قاطی زدن با برنج های دیگر به دولت می فروشند.

داریوش آقاپور «معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران» در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: خبره های خرید برنج به راحتی متوجه برنج های اختلاط شده می شوند و متخلفان را به تعزیرات معرفی می کنند.

وی گفت: برنج های تحویلی پس از تعیین شکستگی و قیمت آن از گونیها خارج و تمامی برنج توسط خبره های برنج بررسی و سپس در اوزان مختلف بسته بندی می شود.

آقاپور یادآور شد: برخی از عرضه کنندگان که واسطه های بازار برنج هستند، از خرید توافقی دولت سوء استفاده می کنند و برنج های شیرودی، ندا و خزر را که قیمت آن حدود ۵۰ درصد کمتر از برنج ارقام محلی است، مخلوط کرده و به اسم برنج طارم محلی و هاشمی به شرکت تعاونی تحویل می دهند.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران با بیان این که برنج های مخلوط شده برگشت داده می شود، تصریح کرد: اکنون برنج مخلوط شده یکی از متخلفان در انبار ضبط شده و فرد مورد نظر به تعزیرات حکومتی مازندران معرفی شده است.

آقاپور اظهار کرد: قیمت توافقی بر پایه زیر ۱۰ درصد شکستگی است و برنج طارم هاشمی به ازای هر کیلو گرم ۶۱ هزار ریال قیمت گذاری شده است.

وی قیمت خرید توافقی برنج «طارم محلی» و «علی کاظمی» را به ترتیب ۵۹ هزار ریال و ۵۲ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام کرد و افزود: برنج های ارقام پر محصول خزر و فجر ۳۵هزار و ۵۰۰ریال، شیرودی و کشوری ۳۴ هزار ریال، گلسار و بازرگانی ۲۹ هزار ریال و ندا و نعمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ریال است.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران از کشاورزان خواست محصول خود را در صورتی که بازار کمتر از قیمت اعلام شده خریداری می کند، به طور مستقیم به شرکت های تعاونی شهرستان های محل سکونت خود تحویل دهند.

استان مازندران ۲۲۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با تولید حدود یک میلیون تن، بیش از ۴۰ درصد برنج کشور را تامین می کند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا