بزرگ‌ترین ‌کامیون‌های بدون راننده جهان

بصیر، برای یک استخراج معمولی از معدن یک کامیون ساده افاقه می‌کند، اما اگر بخواهید مقادیر بسیار بالایی از مواد را استخراج کنید، باید از بزرگترین کامیون دنیا، یعنی BelAZ ۷۵۷۱۰ کمک بگیرید.

 

بزرگ‌ترین ‌کامیون‌های بدون راننده جهان

این بارکش غول پیکر ۸٫۲ متر ارتفاع دارد یا به عبارتی قد و بالایش به اندازه دو اتوبوس دو طبقه است که روی هم سوار شده باشد. با بیش از ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض، BelAZ ۷۵۷۱۰ قادر است ۴۵۰ تن مواد معدنی را حمل کند. در مقابل، یک اسکیپ متوسط (نوعی کامیون بارگیری)، گنجایشی حدود ۸ تن دارد!

مشخصات BelAZ ۷۵۷۱۰

بی شک با چنین حد و اندازه ای، نباید توقع سرعت بالایی از این کامیون داشته باشید چون این کامیون حداکثر سرعتش ۶۴ کیلومتر در ساعت است و هنگامی که از بار خالی است، ۳۶۰ تن وزن دارد (یعنی ۳۶۰ هزار کیلوگرم). این کامیون برای قوه محرکه خود از سیستم هدایت MMT ۵۰۰ بهره گرفته و مجهز به دو موتور ۶۵ لیتری ۱۶ سیلندری دیزل است که هرکدام ۲۳۰۰ اسب بخار توان دارد.

به گفته BelAZ، شعاع چرخش این کامیون ۲۰ متر است. همان طور که انتظار می رود، با وجود قابلیت چرخش برای هر دو محور چرخش، در مقابل این حجم عظیم، تا حد زیادی از قدرت مانور این کامیون کاسته می شود. پیش از ورود BelAZ ۷۵۷۱۰ به عرصه کامیون های باربری در مهر ۱۳۹۲، بزرگ ترین کامیون های موجود، حجمی برابر با ۳۶۳ تن را ارائه می دادند.

هدایت، تایرها و قیمت

به گفته BelAZ، مدل ۷۵۷۱۰ در پاسخ به نیازهای مشتریان، مبنی بر نیاز به حجم بیشتر تولید شد. شکی نیست که این خودرو در ارائه آنچه می خواسته موفق بوده است. این کامیون از یک سیستم هدایت چهارچرخ و فرمان چهارچرخ هیدرولیک استفاده می کند، و همچنان که توقع می رود، برای چرخ های آن از بزرگ ترین تایرهای جهان استفاده شده است. تایرهای به کار رفته در این کامیون، از کمپانی بریج استون و مدل ۵۹٫۱۰ R63 است که قطری به طول چهار متر دارد و در نوع خود دستاوردی مهندسی و مثال زدنی به شمار می رود. اگر می خواهید یک عدد از این کامیون ها را برای عملیات معدنی خود اختیار کنید، بهتر است بدانید که BelAZ نوید عملکرد بی نقص، ضریب اطمینان و دوام بالایی را برای خط تولید جدید کامیون هایش می دهد. گفتنی است که در صورت عزم خرید داشتن باید حدود پنج میلیون دلاری سرمایه رو کنید، یعنی حدود ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان! البته هنوز قیمت دقیق این کامیون اعلام نشده است.

آزمایش در سیبری

هنوز تا عرضه این کامیون حدودیک سال دیگر زمان باقی است. سازندگان برای امتحان کارایی این کامیون، آن را در یکی از سخت ترین شرایط معدنی ممکن جهان می آزمایند. معدن مربوط، معدنی روباز از زغال سنگ باچاسکی در سیبری روسیه است. با این فلسفه که اگر BelAZ ۷۵۷۱۰ در این شرایط دوام بیاورد، هر جای دیگری را هم تاب خواهد آورد. این کامیون قابلیت کار در محدوده دمایی ۵۰ـ تا ۵۰+ درجه سانتی گراد و ارتفاع تا ۴۵۰۰ متر از سطح دریا را دارد. جدا از این موارد، نکته مهم در فروش این کامیون در حقیقت فضای باربری آن است. به طور نظری این کامیون قادر است ۳۰۰ خودروی خانواده (مثلا انواع وَن یا یک ایرباس A380 را حمل کند.

حجم رو به رشد

درشتی قسمت جلوی کامیون به خاطر دو موتوری است که در این قسمت قرار دارد. راننده باید از یک نردبان یا تعدادی پله خود را به کابین دونفره آن برساند. الگزاندر اِگورُو، طراح اصلی و رهبر گروه تحقیق و توسعه BelAz می گوید: در BelAZ، تولید تجهیزات خود را بر اساس دو اصل استوار کرده ایم؛ یکی افزایش حجم استخراج معدن به مرور زمان، دیگری روند رو به رشد دائم حجم تجهیزات استخراج. با پذیرفتن این دو اصل به این فکر افتادیم که حجیم ترین دستگاه را ارائه دهیم. با توجه به گسترش بازار شرکت به استرالیا، آفریقای جنوبی و شیلی، انتظار می رود در سال ۲۰۱۵ و پس از آن درخواست های زیادی برای این دستگاه ارائه شود.

کامیون های خودران

از کامیو ن های غول پیکر تا نمونه های خودران، BelAZ تعدادی از هر نمونه را در خط تولیدش دارد. اما کامیونی که در تصویر می بینید متعلق به شرکت کاترپیلار است. این کامیون قادر است به خودی خود در معادن بچرخد و کار کند و به تعدادی حسگر، تجهیزات رباتیک و سیستم های کنترل از راه دور مجهز است که احتمال انحراف از مسیر، سقوط یا برخورد آن با دیگر کامیون ها را به صفر می رساند. هنگامی هم که نیاز به تعمیر باشد، هشداری از کامیون دریافت می شود. شرکت کاترپیلار مدعی ارتقای امنیت دستگاه های خودکار تا حد ایده ال است.

مشخصات کامیون

تجهیزات سیستم های نقل و انتقال کاترپیلار بین کامیون های این شرکت مشترک هستند و در نتیجه نمی توان مشخصات دقیق و اختصاصی از آنها ارائه کرد. حجم کامیون ها از ۹۶ تا ۳۶۳ تن متغیر است. بنابراین حجم بارکشی آن با BelAZ ۷۵۷۱۰ قابل قیاس نیست. در عوض دقت عمل و حجم عملیات استخراج بهبود می یابد. علتش هم در این است که این خودروها نه مریض می شوند و نه استراحت می کنند. همچنین این کامیون ها به قسمت هایی دسترسی دارند که نفوذ به آنها برای کارگران محتمل خطرات بسیاری است. بیشتر اطلاعات مربوط به مقصد و کارهای لازم از پیش به کامیون داده می شود. اما قابلیت کنترل از راه دور نیز مهیاست.

آینده ای خودکار

طبق گفته کاترپیلار، کامیون های خودکار این شرکت مشتریان زیادی دارند و طی سال های آینده چهره عملیات استخراج از معادن را متحول خواهند کرد. این خودروها می توانند با هوش مصنوعی خوب خود، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد و بارگیری انتخاب کنند. حتی ظاهر مدام در حال تغییر معادن هم مانع این کامیون ها نخواهد شد. حسگرهای پیشرفته این خودرو را قادر می سازند که حین حرکت، حتی هنگام کار در محیط های بسته از برخورد با وسایط دیگر و کارگران اجتناب کند.

استقرار کامیون

تعدادی از اولین کامیون های خودکاری که از خط تولید کاترپیلار عرضه شد، در استرالیای غربی به کار گرفته و بعدا به قسمت های دیگر دنیا صادر شد. امروز دیگر حضور چند کامیون خودکار در هر معدن چندان جای تعجب ندارد. چند شرط ایمنی دیگر در کنار نظرخواهی مدام از کارگران، سلامت فعالیت این کامیون ها را تضمین می کند. مدیر نیز می تواند از ایستگاه فرماندهی خود با تعیین مسیر کامیون ها وضع آنها را سنجیده و از پشت مانیتور روند پیشرفت استخراج را رصد کند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا