تنفس مصنوعی تولیدکنندگان کفش در فریدونکنار؛

قاچاق؛ بزرگترین ضربه به تولیدکنندگان است/ برجام نیز چاره کار نبود/ تولیدکنندگان خرد در فعل و انفعالات سیاسی آسیب‌پذیر هستند

DSC_0025

بصیر، اقتصاد مقاومتی در سال‌های گذشته به یکی از اساسی‌ترین نکاتی تبدیل شده است که رهبری بارها از آن سخن به میان آورد، نسخه شفابخشی که تنها در اندازه شعار باقی ماند و کار را به جائی کشاند که رهبری مجبور به توصیه مستقیم به سران قوا به ویژه رئیس دولت تدبیر شد و در نامگذاری امسال نیز واژه‌های اقدام و عمل را در پسوند این نکته کلیدی قرار داد.

اقتصاد مقاومتی دارای مولفه‌های فراوانی است که یکی از مهم‌ترین موارد آن توجه به تولید داخلی و اعتماد به آن است، بر این اساس تا زمانیکه به تولید داخلی توجه نشود کمترین موفقیتی در این بحث به وجود نمی‌آید و مشکلات اقتصادی کشور بیش از پیش به نمایش در می‌آید.

توجه به تولید داخلی تنها به تولیدکنندگان بزرگ کشور مختص نمی‌شود بلکه تولیدکنندگانی که به صورت کوچکتر در این شرایط نامناسب اقتصادی اقدام به فعالیت می‌کنند نیز بسیار مهم محسوب می‌شوند.

DSC_0021

در این راستا به سراغ یکی از تولیدکنندگان کفش در فریدونکنار رفته‌ایم.

سبزعلی محمدی نائب رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار است که بیش از دو دهه در حال تولید کفش است، این تولیدکننده امروز به تنهایی اقدام به تولید کفش می‌کند اما در سال‌های نه چندان دور بیش از ۵ کارگر داشت.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: ۵ نفر در این کارگاه مشغول فعالیت بودیم که تمامی آنها نیز بیمه شدند و از این تولیدی بیش از ۳۰ نفر روزی می‌خوردند اما با وضعیت بسیار نامناسب اقتصادی در این تولیدی مجبور به قطع همکاری با آنها شدیم و امروز تنها به کار خود ادامه می‌دهم.

محمدی با اشاره به اینکه از تولیدی به تک دوزی تبدیل شده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز منتظر این هستیم که یک خریدار به این تولیدی وارد شود و با دریافت سفارش از وی، کفشی را بدوزیم.

DSC_0031

تا امروز از هیج یک از تولیدکنندگان کفش حمایتی نشده است

این تولیدکننده با اشاره به اینکه تا امروز از هیج یک از تولیدکنندگان کفش حمایتی نشده است، تصریح کرد: فقط شعار می‌دهند که از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، این سخنان تنها در حد حرف مانده است و هیچ اتفاقی در این زمینه به وقوع نپیوست.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط برخی از تولیدکنندگان، پس از این همه سال با حضور در تهران، جنس مورد نظر خود را خریداری کرده و در اینجا به فروش می‌رساند، این در حالی است که این تولیدکننده خود از دوزندگان کفش‌های برند معروف بود.

DSC_0032

کیفیت کفش‌های تولیدی داخلی بسیار مناسب است

محمدی گفت: مشتری از تولیدکننده کفش می‌خواهد و به دنبال جنس آن نیست، بنابراین تولیدکننده که از هیچ سویی حمایت نمی‌شود تصمیم می‌گیرد با حضور در بازار تهران و خریدجنس مورد نیاز خود، آن کالای خریداری شده را به اسم تولیدی‌اش به فروش برساند.

این تولیدکننده با بیان اینکه کیفیت کفش‌های تولیدی داخلی بسیار مناسب است، اظهار کرد: قاچاق کفش به کشور که با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد بزرگترین ضربه را به تولیدی‌ها وارد کرده است و هیچگونه نظارتی بر آنها نیز نمی‌شود.

وی افزود: هیچ قانون و پشتیبان خاصی برای مقابله با متخلفان وجود ندارد و این هم یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است.

محمدی با بیان اینکه برخی از کارگران این تولیدی خرج سه خانوار را می‌دادند، یادآور شد: امروز خرج خانواده چهارنفره خود را ار این تولیدی نمی‌توانم بدهم و این بسیار دردناک است.

DSC_0036

این تولیدکننده کفش با اشاره به اینکه هیچ تسهیلاتی به تولیدکنندگان نمی‌دهند در حالیکه در گذشته می‌گفتند تولیدکنندگان هزینه برخی از خدمات مانند برق را به صورت نیم بها پرداخت کنند، اظهار کرد: تنها عشق و علاقه به این شغل تولیدکنندگان را سرپا نگه می‌دارد و نمی‌خواهیم پس از این همه مدت وارد کاری دیگر شویم.

محمدی خواستار حمایت مسئولان در این زمینه شد و گفت: تولیدی‌ها از هم پاشیده است و برجام نیز نتوانست کاری کند و بسیاری از امور بدتر شد.

وی افزود: هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نشد و تنها شعار از سوی دولت می‌شنویم.

تولیدکنندگان خرد در فعل و انفعالات سیاسی آسیب‌پذیر هستند

ابوالقاسم فرجی رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: در فریدونکنار ۲۳ تولیدکننده داریم که بیش از ۸۰ خانوار و ۳۰۰ نفر از این تولیدی‌ها خرج زندگی خود را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ حمایتی از تولیدی‌ها به عمل نیامده است، گفت: واردات کالاهای چینی بزرگترین رقیب تولیدی‌های داخلی است و برای تولیدکنندگان کشور هیچ بسته حمایتی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار با بیان اینکه تسهیلات بانکی با بهره کم، معافیت و بخشودگی مالیاتی و تامین اجتماعی می‌تواند در تولید کمک‌کار باشد، تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر تولید و فروش کفش در کشور نمی‌شود و در سخنرانی‌ها فقط به حمایت از تولیدکننده اشاره می‌کنند.

فرجی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا زمانیکه دستفروشان در شهر وجود دارند، نباید به دنبال کالای باکیفیت باشیم، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه از سوی شهرداری برخوردهای انفعالی و مقطعی با سدمعبر صورت می‌گیرد، برخی از تولیدی‌ها با نگاه به این وضعیت و در زمان کسادی بازار اقدام به دستفروشی می‌کنند که این حرکت در شان یک تولیدکننده نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه این تولیدکنندگان خرد هستند که در فعل و انفعالات سیاسی ضربه می‌خورند، گفت: تولیدکنندگان کوچک در بازی‌های سیاسی له می‌شوند و این برجام و پسابرجام نیز بهانه‌ای برای از بین رفتن این تولیدی‌ها بوده است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش فریدونکنار خواستار حمایت بیشتر تولیدکنندگان شد و اظهار کرد: نیروی انتظامی و شهرداری برای دفاع از حقوق تولیدکنندگان و کسبه با جمع‌آوری سدمعبر گام بردارند.

فرجی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع بعضی از امور مانند انتخابات‌ها موجب می‌شود مسئولان وظایف خود را انجام ندهند که باز هم تولیدکننده آسیب می‌بیند.

وی افزود: تولیدکننده، فروشنده و خریدار به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و اگر بخشی از این زنجیره از هم گسسته شود وضعیت اقتصادی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود و رکود اقتصادی جامعه را فرا می‌گیرد.

به گزارش بصیر، در پسابرجام که قرار بود وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی تغییر کرده و رو به بهبود بگذارد در عمل شاهد این موضوع هستیم که تولیدی‌ها یکی پس از دیگری از قافله عقب می‌مانند و نمی‌توانند دوام بیاورند و ورشکست می‌شوند.

به نظر می‌رسد برخورد قاطع با سدمعبر، حمایت از تولیدکنندگان به وسیله اعطای تسهیلات با بهره کم و مدیریت صحیح از سوی مسئولان بالادستی می‌تواند برطرف کننده برخی از مشکلات تولیدی‌های زودبازده کوچک باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا